Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Yasmine l

Blodöra

våran katt som är 7 år kanske. Han fick ett blodöra på ena örat för ganska så längesen. Vi smörjde örat med "Chiloromycetin" tror jag den heter. Min mamma hade läst att den skulle hjälpa till att läka örat igen. Sen stack vi hål på örat lite då och då när det hade blivit jättestort. Men så blev örat alldeles hårt. Så vi kunde inte fortsätta med att sticka hål på det. Så han kliade sönder "örat" eller vad man ska säga, han hade fått upp ett sår på örat. Så vi fick använda krage på honom. Sen så läkte såret och så. Men örat är fortfarande hårt och ganska tjockt. Men vi kunde inte göra något åt det då.

Men nu har han fått blodöra på andra örat också. Han kliar sig ganska mycket på öronen i vanliga fall så det är väl det som är anledningen till det kan jag tro. Så vi började smörja med salvan igen. Men örat blir bara större och större. Han har bara haft det i ca: en vecka. Vi försöker smörja 2-3 ggr om dagen. Vi satte även på en krage då vi inte ville att han skulle klia på det, eftersom örat bara blev större av det. Men han lyckades få av kragen så nu hittar vi den inte. Örat är som en ballong verkligen det är ca: 3 cm tjockt.

Jag är rädd att han kanske inte kommer höra så mycket om detta örat blir som det andra. Jag vill verkligen ringa till veterinären men mamma säger att dom inte kommer kunna göra så mycket mer än vad vi gör nu. 

Men jag vill verkligen inte att han ska ha två hängande och hårda öron och dålig hörsel.

Någon som vet ett bra tips än vad det vi redan har gjort?
    Jag har läst omkring lite här vad ni har skrivit och det verkar som att det har gått bra med era katter. Det är skönt att höra. Men tänk så hjälper det inte på våran katt? ;s

Jag skulle blir jätte tacksam om jag fick hjälp med detta. Har ingen annanstans att ta vägen.
    Tack på förhand !
    KRAM 

• Svar på tråden Blodöra
  • annsedi

Jag hade inte exprimenterat själv utan tagit katten till veterinär... Även om veterinären inte kan "trolla bort blodörat" så borde de ju åtminstone kunna ge dig tips på behandling?! De kan ju "nya" förslag på hur det ska skötas? Lycka till.

• hmcc

Nu har jag bara haft hund med blodöra men hos hundar tar det låg tid att läka, är jobbigt och blir väldigt, väldigt fult efteråt.

Jag skulle aldrig komma på tanken att försöka få ordning på det själv, katten måste självklart sövas, eller ha nån form av smärtstillande.

• Ultreya

Ja, jag tycker också att det enda rätta är att ta katten till veterinär!
    Sen lät det (på beskrivningen av blodöra nr 2) som att klådan uppstod före blodörat? Eller har jag fattat fel? Är katten frisk i öronen, så att den inte har t ex en inflammation eller så? För det bör ju också behandlas isf.
    Nej, mamma bör nog ge upp hemmabehandlingen och åka till veterinären så snart som möjligt - för kattens egen skull!
    Lycka till!

• Yasmine l

Tro mig jag har tjatat och tjatat på henne!
    Men de funkar inte, hon säger att det blir för dyrt med behandlingar och sånt.
     Ultreya: Jag tror att han kan ha haft skabb eller något liknande, även det har jag bett mamma att ringa veterinären.
    Hon säger att de inte kan göra något åt det, vilket jag inte tycker är sant.

Tror ni det fins någon som helst chans att det kan läka själv? ;s

• tamate

det som man kan göra med blodöra båda på hund och katt det är att öppna upp och sy fast och det ska u en vet göra. man kan säga att örat på ett djur består av två plattor och när tex en hund kliar mycket eller på annat sätt skadar örat så delar sig plattorna och det bildas blod emellan som inte försvinner bort utan ansamlas. Är det stora problem så skr vet längs hela kanten, tar bort blodet sedan fäster h*n ihop örat med massor med fästen över hela örat. örat blir stelare men det är mindre risk att det samlas blod igen.

som alltid så är det något fel på ett djur så väljer man ju själv om man vill åka till vet eller inte men för djurets bästa så bör man ju åka dit, spec när man själv inte kan lösa problemet så djuret får god omvårdnad =) 

• Impega

Fast att hålla på och sticka hål på det själv är ju bara ren idioti. Man kan trycka in bakterier och katten kan bli riktigt riktigt sjuk.

Det enda ni kan göra och ska göra är att ta katten till veterinären för att tömma örat. Gissar på nån form av dränage som min ena katt fick + en kur antibiotika.

Har man skaffat sig husdjur så har man också tagit på sig ett ansvar att se till att djuret kommer till veterinär när behovet finns.

Skabb går att bota.

Sen skrev du att kragen är försvunnen?

Släppte ni ut katten med kragen? 

• Yasmine l

Ja, jag får väl tjata ännu mer på henne. 

Nej men jag satte på den på kvällen och eftersom han inte kommer ut genom luckan så måste den ju vara inne. Men jag hittar den inte. Den är helt försvunnen, men vi får se om vi kan skaffa en ny.

Tack så jättemycket för svaren
    Får övertala mormor om inte mamma går med på det hur mycket jag än tjatar.

• hmcc
    Yasmine l skrev 2010-10-08 10:30:25 följande:
    Tro mig jag har tjatat och tjatat på henne!
    Men de funkar inte, hon säger att det blir för dyrt med behandlingar och sånt.
     Ultreya: Jag tror att han kan ha haft skabb eller något liknande, även det har jag bett mamma att ringa veterinären.
    Hon säger att de inte kan göra något åt det, vilket jag inte tycker är sant.

Tror ni det fins någon som helst chans att det kan läka själv? ;s

För dyrt, men har man ett sjukt djur så har man inget val liksom...

Jag vet hur det är att ha dåligt med pengar men man kan väl ändå inte låta katten gå sådär.
  • Zinara

Min hund fick blodöra, och fick medicinering mot det (tabletter) behövdes inte stickas hål på därimot så fick hon "blomkålsöra" efteråt

• hmcc
    Zinara skrev 2010-10-08 11:30:45 följande:
    Min hund fick blodöra, och fick medicinering mot det (tabletter) behövdes inte stickas hål på därimot så fick hon "blomkålsöra" efteråt
    Jepp och om det fukar i detta fallet så behöver det inte bli så dyrt.
  • Yasmine l

Ska berätta detta för min mamma.
    Han kan faktiskt inte gå runt sådär.

Svar på tråden Blodöra