• mysmamman01

Bebisar med sen motorisk utveckling?

Undrar om det finns någon med samma!

Min son är 6 månader (31 mars -10) och är en glad och go kille. Men han är sen i sin motoriska utveckling och jag en hönsmamma som behöver få prata av mig med likasinnade!
    Han har sedan länge kunnat lyfta upp huvudet och är fullt stabil i nacken och han sitter bra med stöd.
    Han kan dock inte stödja på raka armar när han ligger på mage, han har svårt med att växla huvudläge (från att ha huvudet på golvet/lyfta upp det och omvänt), kan inte rulla runt åt något håll, har svårt att stödja på benen (kan knappt göra det), tar sig ingenstans (kan inte åla osv), har svårt med överkroppen i upprätt läge (om jag tex bär honom så kan hans överkropp rätt vad det är falla bakåt trots att jag håller i honom), sitter han med stöd och faller lite lätt åt sidan så kan han inte räta upp sig igen.

Det verkar vara enormt frustrerande för honom, speciellt att han inte kan vända sig. Han är väldigt social och "pratar" mycket, har mycket ögonkontakt och älskar att lyssna på sagor och musik.

Vi ska till BVC den 12:e, jag har tagit upp detta med dem tidigare men de tar mig inte seriöst utan kommer med standardsvaret: "Det är inget vi behöver oroa oss för än".

Finns det någon som har upplevt liknande med sitt barn?

(Måste även säga att jag oroar mig lite extra för att jag av naturliga skäl jämför med storebror som var väldigt tidig med allting)

• Svar på tråden Bebisar med sen motorisk utveckling?
  • ELLEoClara

Min dotter var inte heller tidig, men inom det normala enligt BVCs linjer.

Vände sig någon enstaka gång från 6 mån ålder, men hatade magläge så hon stödde sig nästan aldrig på armarna och lyfte upp överkroppen utan tryckte ner näsan i golvet och grina tills man vände henne.

Satt bra med stöd i famnen eller i matstol med kuddar mellan 5 1/2 - 6 1/2 mån.
    Vid 6 1/2 mån satt hon själv korta stunder men tippade så fort hon försökte ta en leksak eller liknande.
    Vid 7 1/2 mån satt hon jätte stadigt, men ramlade hon låg hon där som en pannkaka på golvet, har aldrig ens försökt åla.

Spagetti ben hade hon upp till ca 1 års ålder med undantag för att hon i gå stolen ibland hoppande lite och sträckte på benen samtidigt som hon hävde sig med armarna från 8-9 mån. 

Vid 11 mån började hon helt plötsligt krypa och strax efter lärde hon sig sätta sig upp själv

vid 13 mån reste hon sig mot möbler

Vid 14 mån gick hon längs möbler

Strax före 15 mån tog hon sina första steg och 1 vecka senare gick hon omkring i lägeheten.

Är nu nästan 17 mån och springer, klättrar mm 

• Flickan och kråkan

Min äldsta kunde inte mer när han var halvåret. Han är en alldles vanlig springande och klättrande kille som blir 3 år i december. Barn är väldigt olika, spannet för vad som är normalt är väldigt brett, så du ska inte jämföra med hans bror. Mina två barn är helt olika. Prata med läkaren på halvårskontrollen och be att få träffa en sjukgymnast om du fortfarande oroar dig.

http://www.growingpeople.se/templates/Page.aspx?id=7941

• snillis

Jag tycker att det låter helt inom normalspannet och håller med BVC att du inte behöver oroa dig

• mysmamman01

Skönt att höra att en lite sen utveckling i början kan leda till en normal utveckling senare!

Som sagt så jämför jag med min andra son, som satt själv vid 5 månader, rullade runt vid 2 månader, stod själv vid 7 månader och gick själv vid 11 månader. Det är dumt att jämföra, blir som en hets, men ändå kan jag inte låta bli.

Det är verkligen jättepositivt för mig att läsa det du skriver, jag känner mig genast lite tryggare

• mysmamman01

Tack för betryggande ord!

• StarkMamma

Han är väl inte sen?
    Min son satt själv när han var 12 månader. Började krypa vid 14½ månader och gå nästan 18 månader. Är snart 3 år och fortfarande sen motoriskt.

Gör allt för mina små!
  • Flickan och kråkan
    mysmamman01 skrev 2010-10-08 09:27:11 följande:
    Skönt att höra att en lite sen utveckling i början kan leda till en normal utveckling senare!

Som sagt så jämför jag med min andra son, som satt själv vid 5 månader, rullade runt vid 2 månader, stod själv vid 7 månader och gick själv vid 11 månader. Det är dumt att jämföra, blir som en hets, men ändå kan jag inte låta bli.

Det är verkligen jättepositivt för mig att läsa det du skriver, jag känner mig genast lite tryggare
    Låt honom få vara den han är. Precis som snillis säger så låter det inte märkligt alls. Min yngsta är motoriskt mycket tidigare än sin storebror i samma ålder.......och? .
  • bolaboll

Ts: Det finns ju dom kloka orden att man inte ska jämföra barnen, men jag vet hur svårt det är att låta bli.

Jag har tvillingar, en pojke och en flicka, och pojken var nog hyfsat "tidig" gällande det grovmotoriska, medan flickan inte visade mycket intresse alls för det under en (vad jag/vi tyckte) ganska så lång tid (för att det var svårt att låta bli att jämföra, kanske lite särskilt när dom är lika gamla). Men vips så satt, rullade och ålade hon också, men hon lärde sig mer eller mindre att krypa och gå i samma veva, vilket var lite efter året (då hade han krypit bra länge och i racerfart..) Så man kan säga att hon "kom ikapp" och att dom lärde sig gå hyfsat samtidigt. Hon har dock, ska tilläggas, varit mer intresserad av det finmotoriska, suttit och pillrat med småsaker, och varit mer intresserad och lite före honom med språket/ordförståelse. Så alla barn fokuserar nog på vad som intresserar dom mest och hur mycket dom "orkar" öva är nog också väldigt individuellt. Sedan har jag hört om många barn som varit lite senare med att exempelvis, gå. En del närmare två års åldern, men som också kommit ikapp och inte har några övriga problem.

Visst är man och ska vara uppmärksam som förälder,men vi måste nog lära oss att tagga ner lite i vårat ibland skrämmande informationssamhälle. Och skulle det vara att ett barn faktiskt har svårigheter så finns det massor av hjälp och stöd att få.

Men mitt, kanske lite långa, meddelande var iallafall menat som att man ska försöka låtabli att oroa sig allt för mycket, särskilt när barnen är så små. Vi är alla olika och så även de minsta. Och tur är väl det!Glad

• bolaboll

..jag har iallafäll lärt mig det nuFlört

• Malin 89

Nu är min son 2 år och har också varit sen - Satt själv vid 9 mån, började krypa vid 10 mån och gick vid 1½ år.

Minns att jag använde en pilatesboll och gjorde olika övningar för att stärka upp honom - Han låg på mage/satt på bollen och jag rulla bollen åt sidorna så han fick följa med med huvud och kropp.

Hoppas det går bra på BVC!

• gullunge1

min tjej rullade från mage till rygg ett par gånger vid 4 månader sen slutade hon med det 
    Hon hatade att ligga på mage och på 6 mån kontrollen sa dom bara att vi skulle träna lite mer på att ligga på mage, hellst framför en spegel el så så hon såg en annan bebis och på så sätt skulle tycka attt de va roligare. vi har bara lagt henne på mage ett par kortare stunder per dag, inge märkvädrigt som hon hatade de, men rätt som de va typ 3 dagar efter kontrollen så rullade hon från rygg till mage själv , självklart vart hon ledsen då som hon hatade att ligga på mage, men yttligare 2 dagar senare rullar hon runt åt båda hållen och nu 6 1/2 mån så rullar hon fram och tillbaka som en dåre och tycker om att ligga på mage nu. Hon ålar sej inte, men har börja försöka dra sej lite framåt men däremot så rullar hon runt så hon kommer dit hon vill. 
    Samma sak gällde mat för oss, hon va inte alls speciellt intresserad av de och på kontrolen sa dom att de va bra om hon åt ett grötmål och ett matmål vid 8 månader och bara några dagar efter kontrollen så ät hon gröt till frukost och middag och mat till lunch, så från 6 flaskor per dygn är det nu bara 2.
    Så det kommer nog ska du se, ingen panik! Bvc vet nog absolut vad dom pratar om när dom säger att du inte ska oroa dej m.m. dom träffar väääldigt många barn per dag.

Tova 100317
Svar på tråden Bebisar med sen motorisk utveckling?