• Anonym (Vän)

Min kompis tar min energi!

Har en komis som i flera års tid har velat göra samma saker som jag. Hon skaffade barn då jag var gravis, hon köpte hus i samma område och hennes dröm är att jobba på mitt jobb. Hon lever i en bubbla där hon har gott om pengar medan hon i själva verket är sjukskriven fast arbetsför i allra högsta grad.

Hon pratar illa om arbetslösa och outbildade fast det stämmer in på henne själv. Hon kommer enbart till mig då hon vill ha något, ha hjälp med något eller låna något. Om hon mår dåligt ,s om hon ofta gör, kommer hon över och öser ut allt för att sen gå hem utan att ens fråga hur jag mår.

På sista tiden har jag försökt ta avstånd och inte släppa henne så nära. Jag berättar inte allt jag ska göra och jag vet att det gör henne sur.

Vet inte hur jag ska förhålla mig till henne längre.

• Svar på tråden Min kompis tar min energi!
  • Veritas18

Åh jag känner igen mig verkligen och lider med dig.

Efter ett par år av bara såna människor så har jag valt att ta avstånd från de. S.k energitjuvar är inte bra att ha nära. Frågar hon dig nån gång om hur du mår? Hur du har det? Det är viktigt om ni ska forsätta vara vänner. Jag tycker att det är helt rätt att du tar avstånd MEN du borde iallafall prata med henne om det.
    Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med dagens människor att de har så svårt att säga vad de tycker. Är det mer rättvist att du ska lida för det iställer för att säga till henne och därmed få henne att tänka till sitt beteende. Två saker kan hända: antingen tar hon illa upp och ni slutar vara vänner (vilket är bättre om hon nu ska bete sig så) eller om hon har insikt så tar hon till sig vad du säger och ändrar på sig för eran vänskap.

• Caranlachiel

Jag hade brutit med henne direkt ärligt talat. Det låter kanske hårt, men jag har gjort så flera gånger. Det har sällan haft att göra med att jag inte gillar personen i sig, utan just att jag känt att jag får negativ energi från dem, samt att de bara tar energi. Och man mår så mycket bättre utan sånt i sitt liv!

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
  • ica

Håller med de föregående. Stå på dig för din egen skull för hon verkar bara ta men inte ge på flera områden.

• Anonym (Vän)
    paulii skrev 2010-10-08 09:44:55 följande:
    Åh jag känner igen mig verkligen och lider med dig.

Efter ett par år av bara såna människor så har jag valt att ta avstånd från de. S.k energitjuvar är inte bra att ha nära. Frågar hon dig nån gång om hur du mår? Hur du har det? Det är viktigt om ni ska forsätta vara vänner. Jag tycker att det är helt rätt att du tar avstånd MEN du borde iallafall prata med henne om det.
    Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med dagens människor att de har så svårt att säga vad de tycker. Är det mer rättvist att du ska lida för det iställer för att säga till henne och därmed få henne att tänka till sitt beteende. Två saker kan hända: antingen tar hon illa upp och ni slutar vara vänner (vilket är bättre om hon nu ska bete sig så) eller om hon har insikt så tar hon till sig vad du säger och ändrar på sig för eran vänskap.
    Hin frågar ibland men det är mest en fras och ja hinner aldrig svara. Hon är väldigt osäker och och har inte hittat sig själv tror jag. Känne ibland ett ansvar för att jag måste finnas där den dagen hon "faller" igen.
    Nu mår hon bättre än på länge och det ,ärker jag eftersom vi inte umgås lika mycket. Hon har vänner som är coola att hänga med men allt är liskom en bubbla som kommer att spricka då hon inte har en stabil grund il iivet.

De har desutom belånat sitt hus så mycket som det går ocg har ingen ekonomisk säkerhet.
  • Veritas18
    Anonym (Vän) skrev 2010-10-08 10:09:03 följande:
    Hin frågar ibland men det är mest en fras och ja hinner aldrig svara. Hon är väldigt osäker och och har inte hittat sig själv tror jag. Känne ibland ett ansvar för att jag måste finnas där den dagen hon "faller" igen.
    Nu mår hon bättre än på länge och det ,ärker jag eftersom vi inte umgås lika mycket. Hon har vänner som är coola att hänga med men allt är liskom en bubbla som kommer att spricka då hon inte har en stabil grund il iivet.

De har desutom belånat sitt hus så mycket som det går ocg har ingen ekonomisk säkerhet.
    Alltså vi får ju inte glömma att hon är en vuxen människa. Du behöver inte ta ansvar för henne om hon faller. Hon måste ta hand om sig själv. Och detta kanske låter hårt men du märker ju själv att hon inte umgås lika mycket med dig nu när hon mår bättre. Vänner ska vara med en både genom de bra tiderna och de dåliga, inte vända kappan efter vinden.

P.s Att det är bara en hälsningsfras märker du själv. Det finns liksom inget intresse bakom det.
  • Anonym (Håller med)

Hej TS!

Jag har en liknande "väninna" som du. Hon är min vän när det passar henne, hon är inte alls intresserad av mig nu då mitt liv är bra, annat var det när jag inte mådde så bra.

Hon verkar gotta sig åt när det går dåligt för andra, då ställer hon gärna upp som psykolog.

När jag sen ställer en fråga eller svarar på något hon skrivit via sms, så får jag aldrig respons. Hon bara vill se att hon har mig där, för att sen visa att hon skiter i mig.

Hon går också bara hemma om dagarna trots att hon mycket väl kunnat jobba. Och dessutom anser hon sig ha rätt till en massa pengar och bidrag utan att lyfta ett finger.

Om jag nämner något om mitt jobb är hon bara tyst. Hon vill mig inte väl, utan önskar väl att det ska gå åt skogen för mig så hon får gotta sig..

En gemensam bekant till oss har varit med i Lyxfällan, och nu tycker min väninna att det var så kul att titta på...och så hånflinar hon. Så hon lever på elände, troligen för att hon vill inbilla sig att hon är världsbäst själv.

Jag tror att både du och jag mått bra av att klippa helt med sådana här energitjuvar. Jag håller på och klippa med min, men hon envisas med att försöka hålla kontakt via sms, och jag är så väluppfostrad att jag svarar, trots att jag helst vill låta bli...

Kram!

• Anonym

Jag har en vän som sög mycket energi av mig förut. Min man frågade mig en dag varför jag överhuvud taget träffade henne när jag blev så sur. Så jag tog mig en funderare. Och jag kom fram till att trots att jag kunde bli sur på henne och tyckte att hon sög energi ur mig, så gav hon mer energi i andra änden när vi faktiskt hade roligt. Så jag beslöt mig för att stanna kvar i relationen. MEN vad jag gjorde var att undvika de situationer där jag visste att vi var oense eller jag tyckte att hon agerade fel eller konstigt. I stället såg jag till att vi bara gjorde de roliga sakerna tillsammans. Jag kunde inte ändra på henne, men jag kunde ändra mig själv. Idag bor vi inte nära varandra längre, och träffas väldigt sällan. Hon har också varit sjuk under en längre period. Vi har pratat då och då. Om några veckor åker jag och hälsar på henne och nu inser jag hur mycket jag ändå saknat henne.

Du har inget som helst ansvar för att "ta hand" om henne. Du kan själv välja bort henne ur ditt liv, eller bara sluta låta henne suga ur musten ur dig. Jag förstår att du är besviken över att hon inte verkar bry sig om dig, men jag tror inte att hon kommer att ändra sig om du konfronterar henne. Den enda du kan ändra på är dig själv. Lägg din energi på människor som du tycker om i stället.

• Anonym (Vän)
    Anonym (Håller med) skrev 2010-10-08 11:56:54 följande:

Hej TS!

Jag har en liknande "väninna" som du. Hon är min vän när det passar henne, hon är inte alls intresserad av mig nu då mitt liv är bra, annat var det när jag inte mådde så bra.

Hon verkar gotta sig åt när det går dåligt för andra, då ställer hon gärna upp som psykolog.

När jag sen ställer en fråga eller svarar på något hon skrivit via sms, så får jag aldrig respons. Hon bara vill se att hon har mig där, för att sen visa att hon skiter i mig.

Hon går också bara hemma om dagarna trots att hon mycket väl kunnat jobba. Och dessutom anser hon sig ha rätt till en massa pengar och bidrag utan att lyfta ett finger.

Om jag nämner något om mitt jobb är hon bara tyst. Hon vill mig inte väl, utan önskar väl att det ska gå åt skogen för mig så hon får gotta sig..

En gemensam bekant till oss har varit med i Lyxfällan, och nu tycker min väninna att det var så kul att titta på...och så hånflinar hon. Så hon lever på elände, troligen för att hon vill inbilla sig att hon är världsbäst själv.

Jag tror att både du och jag mått bra av att klippa helt med sådana här energitjuvar. Jag håller på och klippa med min, men hon envisas med att försöka hålla kontakt via sms, och jag är så väluppfostrad att jag svarar, trots att jag helst vill låta bli...

Kram!

Jag försöker också bryta fast som du vet är det väldigt svårt. Ibland kommer hon förbi mest för att ha koll känns det som. Hon är en skvallerbytta utan dess like och uppdaterar alla om alla.

Jag vet att hon är avundsjuk för att jag har gjort något av mit liv med bra jobb och utbildning. Hon vill att jag ska ordna jobb åt henne på företaget där jag jobbar men jag vill inte det. Ja har kämpat för det jag har och hon går bara på bidrag samtidigt som hon handlar fina kläder och prylar för pengarna.
    Hon prioriterar inte sparande eller inköp som kan behöva utan vill då låna våra saker eftersom vi har råd. Hon klagar över att allt är så dyrt men kunde ha bott kvar i lägenhet istället för att köpa hus.

De har inget nätverk såsom föräldrar med pengar att låna av utan lever på turen med låga räntor.
Svar på tråden Min kompis tar min energi!