• Pancakes

Krabba ok när man är gravid?

Jag älskar krabba och tänker att det borde väl vara nyttigt och bra för gravida. Men på livsmedelsverket står det under "ät 2-3 gånger i veckan":

Krabba, det vita köttet

Men det röda köttet på krabban då? Det gillar jag också. Det står inte med på sånt man inte bör äta så det borde väl vara ok, eller?

• Svar på tråden Krabba ok när man är gravid?
  • Pancakes
    lightfish skrev 2010-10-08 09:49:41 följande:
    Ät på!
    Tack, det ska jag göra :) Fattar inte varför de skriver "krabba, det vita köttet" bara. Varför inte bara skriva "krabba" punkt!
  • merenwen

Jag har ätit krabba, och då menar jag allt det ätbara. Krabban är ju kokt, så det borde inte vara någon fara.
    Men känns det läskigt så nöj dig med det vita köttet i så fall.

• Pickeli
    Pancakes skrev 2010-10-08 09:52:03 följande:
    Tack, det ska jag göra :) Fattar inte varför de skriver "krabba, det vita köttet" bara. Varför inte bara skriva "krabba" punkt!
    Jag tror att det skulle stå på "försök att undvika listan" Krabba - det röda köttet OM det skulle vara någon skillnad. Men jag har svårt att se varför det skulle vara det :)
    Google it!
  • Pancakes
    Pickeli skrev 2010-10-08 10:08:40 följande:
    Jag tror att det skulle stå på "försök att undvika listan" Krabba - det röda köttet OM det skulle vara någon skillnad. Men jag har svårt att se varför det skulle vara det :)
    Det kanske bara är att det vita köttet är nyttigare och innehåller mer Omega 3. Det står ju under "ät gärna 2-3 gånger i veckan" och det är ju inga regler utan mer rekommandationer.
  • Pickeli
    Pancakes skrev 2010-10-08 10:14:28 följande:
    Det kanske bara är att det vita köttet är nyttigare och innehåller mer Omega 3. Det står ju under "ät gärna 2-3 gånger i veckan" och det är ju inga regler utan mer rekommandationer.
    Ja så kan det nog vara!

Nej några regler är det väl ingen som påstått att det är, även fast vissa verkar tro att det är det.
    Google it!
Svar på tråden Krabba ok när man är gravid?