• Mammas V

Min son är prickig!

Igår kväll när sonen skulle läggas såg ja röda prickar/utslag på rumpan, blöjeksem tänkte jag....de är riktigt fult! stora röda och ser ut att göra riktigt ont. Men när ja kollar närmare har han små små prickar på fötterna...som sen blir lite större och nästan ser ut som finnar på tårna. lite på ryggen...

Vad kan detta vara? han verkar pigg och glad som vanligt. Han ska sova borta hos farmor inatt för vi ska bort och de känns ju inte bra. Kan de vara värme eller annat??

• Svar på tråden Min son är prickig!
  • bohusbebis

Hur gammal är han, går han på dagis eller träffar andra barn? Det KAN vara nåt som de här kallar för höst-blåsor, nåt slags virus som ofta kommer på händer/fötter, runt bålen eller i ansiktet och halsen. Uppträder ofta i samband med förkylning/feber... Googla på det och se om du hittar nån bild och om det verkar stämma.
    Kan tydligen fås upp till 10 år, har man en gång haft det blir man "immun". Vår 5-åring har just haft detta (går tydl på småbarnsavd på dagis eg) och vårdcentralens läkare tittade på honom men var ganska luddig "nåt virusrelaterat" sa han. Ingen anledning till panik alltså, men kontakta bvc om du är orolig. Det kan ju vara nåt annat. Vattkoppor?

• Mammas V

Åh tack va skönt med ett svar

vattkoppor tänkte vi men de ska tydligen börja på magen och där finns de inga.

Han är 2½ och går på dagis. Jag och min man har varit väldigt sjuka men sonen klara sig för en gångs skull, de brukar ju vara han som smittar mig annars.

Ska jag ringa dagis och höra om de går nåt där?

Der ser ut som riktigt irriterade finnar tycker jag. Som sen går till små små röda prickar och sen lite finnliknande på tårna. Men rumpan ser så hemsk ut.

Jag ska googla

• bohusbebis

Jag googlade åxå och så hade dagispersonalen satt upp den info de hittat på vårdguiden tror jag det var.
    Tyckte dock inte riktigt att sonens prickar stämde med bilderna, inte heller helt på beskrivningen för han hade bara på mage/rygg och lår. Men det var det troligtvis ändå. Här får barnen förresten gå på dagis om inte allmäntillståndet är nedsatt eller de har feber. Men prickarna smittar!!! Dock inte till vuxna.

• Mammas V

jag bli vansinnig. försöker googla på både blöjeksem och svamp men de finns ju inga bilder.

men de går inte att jämföra med höstblåsor. De här är nåt annat

• bohusbebis

Som tröst kan jag som sagt konstatera att sonens inte heller såg ut som de där skräckexemplen.
    På dagis hade nåt barn fått just beskedet blöjeksem från bvs, såg likadant ut som vår sons (han har dock ingen blöja...) Nån annan höstblåsor osv... Vår son har inte heller varit direkt sjuk, lite lite snorig möjligtvis, kanske lite lite varm nån dag innan. Men ingen direkt förkylning elelr så. Höstblåsorna kan ju uppträda på händer/fötter så det låter ändå ganska troligt.
    Jag skulle kolla med dagis och bvc för att vara på säkra sidan...

• Mammas V

tack jag ska kolla. Tog kort med mobilen och skicka till svärmor. Hon har ju haft 2 barn och är undersköterska och brukar veta allt. Men hon kände inte alls igen de här.

ingen svarar på bvc eller dagis heller.

Svar på tråden Min son är prickig!