• Vitsippa80

Soppa till 30-årsfest?

Ja, då börjar man närma sig den magiska gränsen, ca 2 månader kvar... Jag ska bjuda in till fest, ca 35-40 gäster, både släkt och vänner i varierande åldrar (mest vänner dock). Vi kommer nog vara i en lokal där det bara finns ett "vanligt" kök, dvs begränsade möjligheter att tillaga och värma upp större mängder mat. Dessutom är min budget aningen begränsad så catering är inte aktuellt.

Funderar därför på att bjuda på soppa (2 olika sorter) på min fest eftersom det går hyfsat lätt att värma på spisplattorna men kände spontant att det är lite "snålt". Vad tycker ni, är det ok att bjuda på soppor på en 30-årsfest eller bör man ha nåt "finare"? Nu tänkte jag såklart inte potatissoppa utan nåt mer matigt och lyxigare soppor.
    Har också tänkt mig en dessert såklart, behöver man ha förrätt också? Det brukar ju vara soppan som är förrätten ju Obestämd

Önskar också recepttips på goda, lite lyxigare och matiga soppor, om jag nu bestämmer mig för att köra på det spåret

• Svar på tråden Soppa till 30-årsfest?
  • 071001

Gulaschsoppa är matigt, köttsoppa likaså. Tycker inte att förrätt är ett måste. En het chiligryta går också bra att värma på spisen.

• La Lola

Soppa funkar tycker jag eller chili con carne (det bjöd vi på makens 40-årsfest.

Vi åt en jättegod krämig kycklingsoppa igår men just nu får jag inte länken att funka...

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • SuzR

njeeeet jag hade nog tyckt det var lite trist med soppa. Kanske bättre att skippa mat överhuvudtaget och bara bjuda på snacks, några snittar, lite öl och någon bag-in-box.

men å andra sidan, om någon har ett supergott recept på en matig soppa som typ fisk soppa med ailoi eller nåt så skulle jag absolut inte tycka det var snålt eller tråkigt...å andra sidan är kanske just fisk soppa inte det billigaste alternativet.

• Stor mamma

Eller en ministrone soppa

• saltflingan

Jag tycker det känns snålt, bättre då att försöka hitta ett annat alternativ. Varför inte en gryta eller som redan har kommit som förslag, skippa maten och bara ha snacks och lite vickning på småtimmarna?

• SuzR

gulaschsoppa tycker jag var en bra ide, fast då ska man helst göra den på högrev och det är ju dyrare än köttfärs. Men med ett gott bröd och en klick getostcreme, (getost+creme fraiche) så blir det en hit

• Vitsippa80
    SuzR skrev 2010-10-08 13:01:25 följande:

njeeeet jag hade nog tyckt det var lite trist med soppa. Kanske bättre att skippa mat överhuvudtaget och bara bjuda på snacks, några snittar, lite öl och någon bag-in-box.

men å andra sidan, om någon har ett supergott recept på en matig soppa som typ fisk soppa med ailoi eller nåt så skulle jag absolut inte tycka det var snålt eller tråkigt...å andra sidan är kanske just fisk soppa inte det billigaste alternativet.

Jag funderade faktiskt just på fisksoppa men kommer hur som helst att ha 2 olika sorters soppa i så fall (alla gillar ju inte fisk). Och sååå jättebegränsad är inte budgeten, mat ska jag absolut bjuda på men har inte riktigt råd att lägga 300 kr per kuvert eftersom jag ska köpa in alkohol och hyra lokalen också.
  • MrsQ

Åhhh jag tänker genast på min mammas fisksoppa

Den är så god att man....ja jag vet inte... Jag hade de till middag en dag med gäster o det fullkomligen älskade den

Det är så mycket smak i den soppan att det fullkomligen exploderar i munnen.
    Ett stort plus är också att den är väldigt mäktig du behöver inte äta mycket för att känna dig nöjd.

Till den sververar man aoli   mums....

• stormfågel

Jag tycker det låter jättebra och gott! Äter faktiskt hellre soppa i höstrusket än kallskuret som annars ofta är vanligt.

Servera med goda bröd och kanske olika röror att klicka i soppan så blir det lite lyxigare.

Tycker inte man behöver förrätt. Möjligtvis då några snittar eller nåt om det är en stund från det att folk kommer tills soppan ska serveras.

Sen kanske en matigare efterrätt. Kanske nån finare äppelpaj?

• Vitsippa80
    MrsQ skrev 2010-10-08 13:07:15 följande:
    Åhhh jag tänker genast på min mammas fisksoppa

Den är så god att man....ja jag vet inte... Jag hade de till middag en dag med gäster o det fullkomligen älskade den

Det är så mycket smak i den soppan att det fullkomligen exploderar i munnen.
    Ett stort plus är också att den är väldigt mäktig du behöver inte äta mycket för att känna dig nöjd.

Till den sververar man aoli   mums....
    Mums!! Har du recept?? Glad
Svar på tråden Soppa till 30-årsfest?