• LHUF

hjärnskakning vuxen, hur länge observant?

Halkade i en rulltrappa idag vid 9 tiden i morse, hade gummistövlar och dom var lite fuktiga under, glider helt plötsligt och ramlar, skyddar magen så landar på armen och slår sidan av huvudet i "räcket" till rulltrappan. 

det var en rulltrappa utan trappsteg kanske skall tilläggas.

Men iaf, hur länge skall man vara observant om man fått ex hjärnskakning?  har inte svimmat av eller så och varit pigg som vanligt. vet att någon sa någon gång att man skall vara observant i 6 timmar?  Mår lite lite illa men det kan vara för att jag är hungrig också.

Någon som haft hjärnskakning som vuxen? 

Tilde 080319
  • Svar på tråden hjärnskakning vuxen, hur länge observant?
  • Amazina

Är sjuksköterska på akuten.
    För att "kvala in" som commotiopatient, dvs en som ska hållas under uppsit pga risk för hjärnskakning mm krävs det att man varit avsvimmad en stund efter fallet, att man har minnesförlust, eller att man på annat sätt har symtom, t ex kräkningar, yrsel, ostadig gång mm. Vi övervakar pupiller, medvetandegrad, blodtryck, puls mm först var kvart x 4, sedan var halvtimme x 4, var timme x 4, varannan timme x 4 och var fjärde timme x 4. Det blir totalt 24 timmar.

• LHUF
    Amazina skrev 2010-10-08 14:58:14 följande:
    Är sjuksköterska på akuten.
    För att "kvala in" som commotiopatient, dvs en som ska hållas under uppsit pga risk för hjärnskakning mm krävs det att man varit avsvimmad en stund efter fallet, att man har minnesförlust, eller att man på annat sätt har symtom, t ex kräkningar, yrsel, ostadig gång mm. Vi övervakar pupiller, medvetandegrad, blodtryck, puls mm först var kvart x 4, sedan var halvtimme x 4, var timme x 4, varannan timme x 4 och var fjärde timme x 4. Det blir totalt 24 timmar.
    tack för ditt fina svar. Håller lite koll på mig då tills i morgon bitti. Vakna lär jag göra på natten då dottern drömmer massor nu. annars får sambon peta lite på mig.

har mått lite illa och har lite ont i huvudet men det är ju inte så konstigt, men huvudvärken menar jag.

Men super tack för ditt svar. 
    Tilde 080319
  • LHUF

Får jag fråga dig som är erfaren om man kan få en hjärnblödning av ett sådant slag?  Jag är hysteriskt rädd för sådant så nu nojjar jag lite .. Men efter vad jag läst på så kanske det inte är så vanligt? eller att det är vanligare bland äldre?

Tilde 080319
  • Amazina

Risken är mycket mycket liten om du inte har någon medfödd blödarsjuka eller aneurysm i hjärnan liknande. Du var ju aldrig avsvimmad så det kan inte ha varit någon supersmäll. Var inte orolig!

• LHUF
    Amazina skrev 2010-10-08 21:07:20 följande:
    Risken är mycket mycket liten om du inte har någon medfödd blödarsjuka eller aneurysm i hjärnan liknande. Du var ju aldrig avsvimmad så det kan inte ha varit någon supersmäll. Var inte orolig!

Tack så mkt för svaret. Mår bättre idag, men är öm på huvudet men det blev väl en bula gissar jag på.

Tilde 080319
Svar på tråden hjärnskakning vuxen, hur länge observant?