• Mollyland

Jag blir tokig på dotterns barnprogram.

När vår dotter var ca 9 månader märke vi att hon gillade barnprogrammet Pororo (handlar om en liten pingvin och hansvänner, animerad). Vi spelade in några avsnitt och har sen låtit henne titta enbart på de avsnitten första tiden. För att begränsa intrycken osv.

DET VAR DET DUMMASTE VI GJOT..... nu är hon 1,5 och vägrar titta på något annat. Varför titta på Nalle Phu, Bamse, Astrid Lindgren m.m. när man kan titta på PORORO!!?? Samma 3 avsnitt också. Om och om igen. Ett tag ville jag gråta bara jag hörde rösterna.

Numera har vi som rutin att titta på det när hon kommer hem från dagis, för att varva ner lite och så, och jag har börjat somna av dem i stället. Bara jag hör musiken eller rösterna blir jag sömnig. Väcks dock var tionde minut av min dotter som skriker PO PO PO!! När avsnitten e slut och jag måste trycka på play igen.

Senaste tiden har hon också blivit besatt, hon vill ha på det jämt. Försöker starta TV:n jämt, och står och pekar på den och skriker PO PO PO! Hon vill inte alltid sitta och titta utan bara ha det som bakgrundljud när hon leker.

Vad tusan ska man göra. Ska jag låta henne hållas?
    Försöker så gott jag kan visa henne andra barnprogram men hon tittar några sekunder sen pekar hon på TV:n och säger (skriker) PO PO PO!

Nån annan som också känner smått avsky för barnens program....?

• Svar på tråden Jag blir tokig på dotterns barnprogram.
  • 071001

Siri har aldrig tittat på vare sig tv eller film förrän nu, vid 3,9 års ålder. Vi är överlyckliga!! Hon har en liten dvd med hörlurar till så vi slipper höra Hujedamej sånt barn...hela dagarna. Toppen!!

• lily2008

Samma här =) Men vår dotter, också 1½, kollar bara på Ice Age. Spelar ingen roll vilken av filmerna bara det är Ice Age.

• Önskan

Avvänjning? Allvarligt, jag tror att om du insisterar att Pororo trasig eller Pororo sover så kommer din dotter att acceptera det så småningom. Du bestämmer. För att distrahera, hitta på något väldigt roligt med henne en stund. Om en vecka kommer hon ha glömt Pororo, även om det kommer bli gråt och tandagnisslan några dagar.

• Cia o krabaten

Sätt på ngt annat och ta fajten

Teletubbies brukar funka i den åldern, men man blir som tokig på dem också efter ett avsnitt eller så

• Önskan

Kan tillägga att jag hatade Teletubbies ett tag....

• Trolltoka

Har liknande med min dotter 3½ fast med Playhouse Disney. Har äntligen lyckats begränsa det till några gånger om dagen (t.ex när jag fastnar i soffan med lillebror sovandes i famnen).

Sen så måste hon äta upp frukost/lunch/middag om hon ska se nå. När lillebror är vaken aktiverar vi oss med annat så som bygga lego/klossar, måla, pärla, städa.

Tog ett tag innan det funkade.. Men tillslut så. Så länge hon får se när dom sjunger godnatt så. 

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Mollyland

Ja jag antar att det bara är att bita i det sura äpplet.

Alltså hon får ju gärna se på TV i bland, jag bara önskar att det var något annat de gångerna. Jag ryser när jag hör Pororos röst. Och vad jag stör mig på hans lilla drake (eller vad han är) för han kan bara säga ett enda ord, sitt namn. Och det säger han heeeeeeela tiden. Krong, Krong, Krong, Krong, Krooooooong...!! (nån som sett)

Ska nog försöka köra med det där att Pororo sover, det borde hon fatta. Pororo trött, Pororo sover... perfekt ska testa ikväll!

• Tow2Mater

Kanske Pingu skulle gå hem, handlar ju också om en pingvin :) Fast de pratar ju inte ett riktigt språk, vilket jag tycker är en nackdel.

• Sapato

Jag kan citera hela Cars(Bilar) filmen... tur att sonen numera är lite varierad i sitt tittande haha.

• Habaladabala

Sätt på något annat helt enkelt och låt samma (nya) film gå några gånger. Barn brukar behöva se samma film några gånger innan de fastnar ordentligt.  

• MassiiMotoo

Hahahaha Det går över, men ta fighten och byt till något annat.

Min son var helt inne i Laxy town från början, sen hoppade han till musses klubbshus. Sen scoobydoo, nu spiderman.
    Nu har han velat se lazy toen igen. Så tror det går runt nu då hahaha

• Rigmor Mortis

Pororo hallå var är du, är du där Pororo, är du där Pororo? Jag är glad att dottern aldrig varit besatt av Pororo, däremot har hon varit besatt av Molly Mus, Teletubbies och Lilla Prinsessan. 

• Mollyland
    Rigmor Mortis skrev 2010-10-08 18:42:33 följande:
    Pororo hallå var är du, är du där Pororo, är du där Pororo? Jag är glad att dottern aldrig varit besatt av Pororo, däremot har hon varit besatt av Molly Mus, Teletubbies och Lilla Prinsessan. 
    Åh hjälp fick rysningar när jag läste din fina sång. Klockrent! Sjunger den sången för mig själv när jag städar, diskar eller typ surfar. Dock vet jag inte vad de sjunger när de sjunger sådär snabbt mitt i sången. Vet du`?
  • Rigmor Mortis
    Mollyland skrev 2010-10-10 21:48:20 följande:
    Åh hjälp fick rysningar när jag läste din fina sång. Klockrent! Sjunger den sången för mig själv när jag städar, diskar eller typ surfar. Dock vet jag inte vad de sjunger när de sjunger sådär snabbt mitt i sången. Vet du`?
    Haha, nej jag har försökt höra det men lyckas inte  
  • Trolovade
    Sapato skrev 2010-10-08 15:16:59 följande:
    Jag kan citera hela Cars(Bilar) filmen... tur att sonen numera är lite varierad i sitt tittande haha.
    Du me? Är dotterns favorit tillsammans med tingeling filmerna ;-.)
Svar på tråden Jag blir tokig på dotterns barnprogram.