• Rosa84

Kan Pco-s försvinna?

Jag har sedan min mensstart (16år) haft väldigt strulig mens. Vissa år har jag inte haft mens alls för att vissa andra år haft mellan 2-4 blödningar. Har medicinerat med Provera i omgångar (ibland hela år och ibland lite när jag känner för det)
    Jag fick diagnosen -06 tror jag det var. Eller kanske 05. Sak samma.
    Var på kk häromdagen i andra äreenden och läkaren sa att mina äggstockar inte ser ut som klockrena pcos-stockar. Det finns flertalet äggblåsor, många i en strl att de inte kommer utvecklas fullt. Han ville ta hormonprov på mej. Fick svar idag, Normala värden och så skriver han vidare att mina stockar inte ser ut som pcos.

Nähä?

Tidigare har jag haft klockrena pcos-stockar. Värderna har alltid varit bra. Men hur är då förklaringen till mina mensrubbningar?
    Kan den försvinna verkligen?
    Har jag inte pco-s då? Jag fattar ingenting..
    Har ni svar så vore jag tacksam :)

• Svar på tråden Kan Pco-s försvinna?
  • HaBaNiTa

jag misstänker att jag har pcos men vad jag har läst på nu så är det inget som försvinner utan tydligen så har man detta redan från början. Men sedan står det att det ser olika ut från kvinna till kvinna. Vissa behöver det inte ens synas på äggstockarna att man har PCOS, utan man får helt enkelt gå efter symtomen och medicinska historian. 
    Jag har själv två barn sen innan men nu har jag inte haft min mens sen januari och har olika slags symtom. Utredningen kmr påbörjas i slutet på oktober och  även min man ska utredas då det inte är han som är far till mina andra barn.

Men jag tror inte att det kan försvinna helt iallafall.

• Rosa84

Ja, vad jag har förstått också så kan det inte försvinna, man föds med det o.s.v

Men jag har samtidigt hört att det kan minska eller "försvinna" om man går ner mycket i vikt eller liknande..

Det har jag visserligen inte gjort, jag är normalviktigt. Det var det första läkaren sa till mej när jag sa att jag har tidigare fått diagnosen pco-s "NEJ NEJ, det har du INTE, just för att du inte är överviktig..

Men det kan man ju ha ändå.. det berättade han senare, han skojjade lite bara först.

Men jag förstår verkligen inte, hur kommer det sig att jag då "bara" har trubbel  med ägglossning och mens men inga andra tecken. 

Kommer det bli lättare den dagen det  blir aktuellt med bebis? Fattar nada..

Vet inte exakt vilka hormonprov han tog, men jag antar att han tog de man ska ta, labbet tömde iaf tre rör..

• HaBaNiTa

ok hmmm ja vi får väl hoppas på att du inte har svårt att skaffa barn sen då ;) men jag tycker du ska träffa läkaren igen så att han kan förklara hur det kommer sig att det har "försvunnit". De kan ju se i journaler hur det har sett ut förr och kan se om du fick den diagnosen tidigare och av vem. Ifrågasett honom tycker jag. Du kan säkert bara få en telf tid om du vill.

• LiselottePCOS

PCOS kan bli bättre tex  har åldern betydelse, vikten och motionsvanor. Be din läkare förtydeliga och fråga vad han menar med att du har många äggblåsor men ändå inte PCO-äggstockar. Många  med PCOS har homonvärden inom det nomala men åt högre eller lägre hållet och då blir den totala kvoten fel trots allt och påverkar ägglossningen. Hoppas att du kommer få bra svar av läkaren och att du är frisk.

Svar på tråden Kan Pco-s försvinna?