• Anonym (Fröken)

Jag vill kanske säga upp mig, men får jag det?

Så vitt jag förstår så kan jag inte säga upp min visstidsanställning. Jag har en tidsbegränsad anställning, t.o.m 2011-06-17. Nu har jag ett riktigt drömjobb på gång, men frågan om min uppsägningstid kom upp under ett inledande samtal med min potentielle arbetsgivare. HUR ska jag gå till väga för att få säga upp mig? Som jag förstår så får jag inte det och helt ärligt känner jag mig i princip livegen. Jag inser nu att jag verkligen skulle ha propsat på att få en "Dock längst t.o.m"-anställning...

• Svar på tråden Jag vill kanske säga upp mig, men får jag det?
  • Anonym (Fråga)

Får och får. Fråga chefen om han/hon vill släppa dig. Har du tur säger chefen ja

• Anonym (Fröken)

Chefen kommer (med stor sannolikhet) inte att släppa mig innan tiden är slut, vilket alltså betyder att jag kommer att få säga nej till mitt livs chans

• Bedan

Det är klart du får säga upp anställningen, du är ju inte livegen. Din uppsägningstid borde stå i ditt anställningsavtal. Det är ju inte så att de kan stämma dig om du skiter i att dyka upp till jobbet. Det enda de kan göra är att ge dig sparken för arbetsvägran men det är ju inga problem om du redan har ett nytt jobb. Läs ditt anställningsavtal och prata med din arbetsgivare.

• Anonym (Fråga)

Om det verkligen är din livs chans, så kan du ju begå avtalsbrott. Men det kan kosta dig väldigt mycket, både ekonomiskt och i form av referenser.

• Bedan

Jag är förövrigt arbetsrättsjurist så vi kan kalla mig insatt.

• Bedan
    Anonym (Fråga) skrev 2010-10-08 19:46:10 följande:
    Om det verkligen är din livs chans, så kan du ju begå avtalsbrott. Men det kan kosta dig väldigt mycket, både ekonomiskt och i form av referenser.
    Ekonomiskt hur? Hon missar lönen då hon inte dyker upp till jobbet? Angående referenser är det ju bara att låta bli att nämna dem som referens när hon söker nytt jobb. Har hon andra så behövs ju inte denna referens.
  • Petra123

Låter konstigt om du inte får det.....Du har väl nån månads uppsägning bara, eller kanske tom bara 2 veckor? Jag har haft en del olika anställningar, men har aldrig haft några frågetecken runt uppsägning. Tycker absolut du ska kolla upp det, så du inte missar den andra chansen!

• Bedan
    Petra123 skrev 2010-10-08 19:48:49 följande:
    Låter konstigt om du inte får det.....Du har väl nån månads uppsägning bara, eller kanske tom bara 2 veckor? Jag har haft en del olika anställningar, men har aldrig haft några frågetecken runt uppsägning. Tycker absolut du ska kolla upp det, så du inte missar den andra chansen!
    Nej det finns ingen uppsägningstid vid visstidsanställning såvida man inte avtalat speciellt om det. Anställningen avslutas när visstidsanställningen går ut, men det är ju inte som att man kan TVINGA någon att stanna på ett jobb de inte vill vara på!
  • klurifax

Jag har sagt upp mig från visstidsanställning. Enl min dåvarande chef var det min rätt, även om han ogillade det. Jag hade 2 månaders uppsägningstid, men han släppte mig när han hittat ersättare, dvs efter 1 månad. Ring facket och hör, de brukar ha koll.

• Anonym (Fröken)

Det står "Uppsägningstid enligt gällande avtal". Jag hoppas alltså att det inte gäller ensidig uppsägning, från arbetsgivarens sida, utan att det även gäller mig. Jag ska försöka fråga min chef lite i allmänhet vad som gäller ifall jag vill säga upp mig, förutsatt att jag har fått en tillsvidaretjänst. Hon är ju inte omänsklig, så hon bör ju förstå att det vore betydligt bättre för mig personligen att ha en tillsvidaretjänst än en tidsbegränsad anställning utan möjlighet till förlängning.

• Bedan
    Anonym (Fröken) skrev 2010-10-08 19:52:46 följande:
    Det står "Uppsägningstid enligt gällande avtal". Jag hoppas alltså att det inte gäller ensidig uppsägning, från arbetsgivarens sida, utan att det även gäller mig. Jag ska försöka fråga min chef lite i allmänhet vad som gäller ifall jag vill säga upp mig, förutsatt att jag har fått en tillsvidaretjänst. Hon är ju inte omänsklig, så hon bör ju förstå att det vore betydligt bättre för mig personligen att ha en tillsvidaretjänst än en tidsbegränsad anställning utan möjlighet till förlängning.
    Ja men självklart. Hon borde ju fatta att det är bättre med en tillsvidaretjänst.
    Har ni kollektivavtal så är det antagligen det avtalet som menas med "Uppsägningstid enligt gällande avtal" så om du har möjlighet att kolla upp det så kan du läsa det där. Hör med facket. Vet du vad det heter finns kollektivavtalet ofta utlagt på nätet. Lycka till!
  • Rollestolt

Blir lite orolig när en "arbetsrättsjurist" påstår att en visstidsanställning går att bryta utan att riskera ekonomiska påföljder....kan du förklara det? Precis som en arbetsgivare kan bli skadeståndsskyldig om han/hon bryter ett visstidskontrakt kan även den anställde bli det, beroende på o m arbetsgivaren kan påvisa en ekonomisk förlust pga den anställdes handlande.
    En tillsvidareanställning är ju att föredra i alla lägen, den går ju att avbryta med ett visst varsel. Det regleras i avtalet eller lagen. En visstidsanställning går att bryta om:
    1. båda parter är med på det eller
    2. om det regleras i anställningsavtalet och det går att göra det med tillägget "dock längst till och med....."

När man skriver uppsägning enligt avtal så är det alltid i första hand det egna anställningsavtalet som gäller då varje person har ett enskilt avtal, INGEN är kollektivanställd, förutom i folkmun må hända. Då många anställningsavtal är rent "massproducerade" idag och man hänvisar till olika kollektivavtal istället för att reglera varje enskild fråga i avtalet så kan man titta i "sitt" kollektivavtal vad som gäller vid avslutande av tjänst.
    Arbetsgivare och arbetstagare är helt fria att avtala om vad som helst vid anställningsförfarandet så länge det inte strider mot lagen. Det får inte strida mot avtalslagen eller LAS exempelvis.

Svar på tråden Jag vill kanske säga upp mig, men får jag det?