• MrsEnglund

Anlita barnvakt utifrån?

Min mamma verkar inte fatta. Hon tjatade varje dag om att få barnbarn tills jag var tvungen att säga till henne. Hon tjatade hur mycket som helst att få sitta barnvakt åt syrrans lille dotter och klagade så mycket för att hon aldrig fick det.

Men nu när man frågar om hon kan sitta barnvakt får man kalla handen...vafan?

Hur som helst, bara lite bakgrund..

Ni som anlitat barnvakt utifrån, vad har ni för erfarenheter av det?
    Hur gammal var er son/dotter första gången?
    Hur gjorde ni för att hitta? Lapp på Ica eller...?

Tacksam för svar..vi har inte en enda som kan sitta barnvakt och det skulle vara bra att ha någon så att vi någon gång kanske kan gå på bio ihop eller något sånt.

• Svar på tråden Anlita barnvakt utifrån?
  • Maj80

Har tyvärr inget svar att ge men är i liknande situation. Har familjen på annan ort men innan första barnet föddes var det himla mycket prat om hur mycket de ville ha barnbarn o hur mycket de ville vara barnvakt etc. Nu har vi två barn o har haft barnvakt ifrån dem två gånger....

Hoppas på bra svar!

• jguz

Hoppas med på svar... Jag har min pappa låååångt bort, mamma bor på Gran Canaria och mina syskon bor oxå för långt borta. Min mans hela släkt bor i Turkiet....

• tvåbarnsmammavillkanske haentill

Mitt tips är att kolla om en granne eller arbetskamrat har lite äldre barn, många som pluggar sista året på gymnasiet eller på universitetet vill gärna ha extrajobb. www.grannar.se är annars en bra sajt.

Vi har haft hjälp av en granntjej och vi började med att att hon fick komma och leka lite. Då var dottern sju månader. Sen passade hon hemma medan vi gjorde annat (dottern trodde inte vi var hemma) och då hade vi ju ändå koll. Första gången kvällsbarnvakt med läggning var nog vid ett år.  Det har funkat jättebra!

För min del har 18 år varit minimiålder, därav tipset om universitetstuderande.

• Jessa med 3

Vi har en kollegas dotter i tjugoårsåldern att ringa när det kör ihop sig. Känns bra med en tjej som jag har lite bakgrund till så att säga.

• Tesssy

I de flesta kommuner finns öppna grupper på förmiddagarna som svenska kyrkan har. Det är oftast mammor som går dit med sina barn ca 0-5år. Mitt förslag är att gå dit och prata med dom som är ansvariga där. För
    det brukar även finnas barngrupper (alltså utan att föräldrarna följer med) och då finns det ibland ungdommar som är ledare/hjälpledare för barnen och har man tur är dom intresserade att vara barnvakt.
    Eller så har man tur att träffa någon trevlig mamma som även har äldre barn som är intresserade av att hjälpa till då har man lite bättre koll på vad för sorts människor man anlitar ;)

Mitt förslag i alla fall! Lycka till!

• Begga

Har använt grannar.se två gånger, både annonserat själv och kontaktat en som sökte.  Första gången var barnet 8 månader och barnvakten var en förre detta dagmamma.  Gick superbra såklart ;) 
    Genom åren har vi anlitat totalt 5 olika barnvakter.  Med yngre barn tycker jag att erfarenhet är viktigast men desto äldre barnet blir ska kemin funka... det måste vara någon de vill hänga med en stund.

• mini75

Min svägerska har en extramormor till sin son. Tror det var extramormor.se Deras son är 1 år. Där är "Rut-avdrag" på hennes tjänster...

Svar på tråden Anlita barnvakt utifrån?