• myran82

"Egen" havrevälling til bebisar/barn? (Gyllenmust)

I dag har jag köpt hem gyllenmust och ska göra lite välling på det & sonens mjölkfria ersättning de kvällarna han äter dåligt med gröt så han ändå håller sig mättare än på bara ersättningen.

Men kom & tänka på en sak, när han inte längre äter ersättning vill vi ge honom välling morgon & kväll. Det är en bra vana som jag hoppas han kommer vilja hålla fast vid länge. Min gamla farmor äter gärna välling =)

Är det okej att göra egen välling av havremjölk och gyllenmust till bebisar/barn?

Jag vill helst inte köpa massa industritillverkad mat till sonen utan göra det jag kan själv & vispa ihop lite välling är ju inget svårt.

• Svar på tråden "Egen" havrevälling til bebisar/barn? (Gyllenmust)
  • puzzlet

Fast den industritillverkade vällingen / gröten är berikad och innehåller mycket mer nyttigheter än den som man gör hemma , BVC rekommenderar att man köper den.

• myran82
    puzzlet skrev 2010-10-08 21:35:09 följande:
    Fast den industritillverkade vällingen / gröten är berikad och innehåller mycket mer nyttigheter än den som man gör hemma , BVC rekommenderar att man köper den.
    Aha, visste inte att vällingen också var berikad. Havregrynsgröt ger jag sonen ganska ofta, efter att frågat bvc. Blandar i lite ersättningspulver.

Eftersom välling inte kommer vara det enda han äter tror jag inte att han får vitsminbrist på det, finns ju de som inte äter välling alls.

Det jag tänkte på var om det är okej för deras magar med vanlig  välling.
  • puzzlet
    myran82 skrev 2010-10-08 21:54:39 följande:
    Aha, visste inte att vällingen också var berikad. Havregrynsgröt ger jag sonen ganska ofta, efter att frågat bvc. Blandar i lite ersättningspulver.

Eftersom välling inte kommer vara det enda han äter tror jag inte att han får vitsminbrist på det, finns ju de som inte äter välling alls.

Det jag tänkte på var om det är okej för deras magar med vanlig  välling.
    Jag tror nog att den ska vara anpassad efter ålder , men det finns nog klokare personer än mig på detta område
    Jag hade nog hört med BVC..
  • berner emma

Jag tycker att det viktigaste är att titta på baksidan av vällingpaketen!!!
     Vet ni hur lång ingrediensförteckningen är?  t.ex Sempers mild välling havre: Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, veg. olja (palm, raps, solros), siktat havremjöl, havremjöl, maltodextrin, vetestärkelse, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra). Hur nyttigt låter det egentligen???
    Kolla gärna in Äkta varas hemsida: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28720
    Jag håller på att bli tokig på alla dessa tillsatser som vi blir ilurade

• Mysanochmimer
    berner emma skrev 2011-02-24 08:10:30 följande:
     Vet ni hur lång ingrediensförteckningen är?  t.ex Sempers mild välling havre: Avsaltat vasslepulver, skummjölkspulver, veg. olja (palm, raps, solros), siktat havremjöl, havremjöl, maltodextrin, vetestärkelse, mineralämnen (kalcium, järn, zink, jod), emulgeringsmedel (veg. mono- och diglycerider), vitaminer (A, D, E, C, tiamin, niacin, B6, folsyra, B12, pantotensyra). Hur nyttigt låter det egentligen???
    Kolla gärna in Äkta varas hemsida: www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28720
  • Abby76
    berner emma skrev 2011-02-24 08:10:30 följande:
    Kolla gärna in Äkta varas hemsida: www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28720
    Jag har svårt att se något som får mig att bli upprörd. Maltodextrin är väl något som brukar "varnas" för i sådana här trådar, men jag är för dåligt insatt för att veta varför det är dåligt. Men det andra ser inte så konstigt ut för mig.
  • Mysanochmimer
    Abby76 skrev 2011-02-24 10:56:26 följande:
    Jag har svårt att se något som får mig att bli upprörd. Maltodextrin är väl något som brukar "varnas" för i sådana här trådar, men jag är för dåligt insatt för att veta varför det är dåligt. Men det andra ser inte så konstigt ut för mig.
    Du tycker inte att det borde räcka med förslagsvis havre och mjölk (är ingen vällingdrickare själv så inte helt hundra på om det borde krävas nått mer) för att göra välling?
  • Abby76
    Mysanochmimer skrev 2011-02-24 11:06:19 följande:
    Du tycker inte att det borde räcka med förslagsvis havre och mjölk (är ingen vällingdrickare själv så inte helt hundra på om det borde krävas nått mer) för att göra välling?
    Jag har väldigt svårt för att se hur man industriellt skulle kunna blanda bara havre och mjölk och få en välling som man bara kan blanda med vatten, värma en kort stund och sen få den drickfärdig. Sen är ju flera av ingredienserna vitaminer, mineraler och fett, vilket för mig inte är dåligt.
  • LillTussa

Det som är med mjölkfria barn är att man måste ju se till att de får i sig kalciumet som de ska ha för att växa. Enagos mjölkfria grötar och välling är extra berikade med just kalcium. En portion välling/gröt ger 1/3 av dagens behov. Tycker jag är bra!
    Det som är med mjölkfria vällingar o grötar är att de kan vara lite väl i underkant när det gäller fettet. Därför fick jag råd om att tillsätta liite fett när man ger det.

Vår dotter gillar inte alls soja- eller havremjölk så vi har lite problem med just att få i kalciumet på normal kost, därför tycker jag det är bra att vällingen (som hon äter med stor aptit) är berikad och extra kalcium.

Vi blandar vällingen (enagos) och tillsätter nån sked gyllenmust. Sen lite olja. Ibland kan jag göra vällingen på havremjölk o ibland vatten. Beror på vad vi har hemma..  

Har själv ett barn som är mjölkproteinallergiker. 

• Mysanochmimer
    Abby76 skrev 2011-02-24 11:10:47 följande:
    Jag har väldigt svårt för att se hur man industriellt skulle kunna blanda bara havre och mjölk och få en välling som man bara kan blanda med vatten, värma en kort stund och sen få den drickfärdig. Sen är ju flera av ingredienserna vitaminer, mineraler och fett, vilket för mig inte är dåligt.

Nej det är klart man inte kan fixa det industriellt, det förstår jag också, och det är också därför man måste berika den färdiga produkten eftersom man misshandlar livsmedlet så pass mycket.
    Så länge barnet inte lever på välling eller gröt anser jag inte att man behöver oroa sig för brister och ge berikade produkter.

Jag är egentligen för dåligt insatt i hela livmedelsindustrin men har förstått så pass mycket att jag tar avstånd från vissa saker, om du orkar och är intresserad rekommenderar jag böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara".

Men i just vällingen där så har du palmoljan http://sv.wikipedia.org/wiki/Palmolja
    Googla för mer info från andra källor om du inte litar på wikipedia.

• Abby76
    Mysanochmimer skrev 2011-02-24 11:25:29 följande:

Nej det är klart man inte kan fixa det industriellt, det förstår jag också, och det är också därför man måste berika den färdiga produkten eftersom man misshandlar livsmedlet så pass mycket.
    Så länge barnet inte lever på välling eller gröt anser jag inte att man behöver oroa sig för brister och ge berikade produkter.

Jag är egentligen för dåligt insatt i hela livmedelsindustrin men har förstått så pass mycket att jag tar avstånd från vissa saker, om du orkar och är intresserad rekommenderar jag böckerna "Den hemlige kocken" och "Äkta vara".

Men i just vällingen där så har du palmoljan sv.wikipedia.org/wiki/Palmolja
    Googla för mer info från andra källor om du inte litar på wikipedia.

Palmolja är ju främst ifrågasatt pga. miljöskäl och jag skulle gärna köpa produkter utan palmolja och gör det när det är möjligt. Av en person som är väldigt insatt i livsmedelsindustrin har jag fått förklarat att palmolja används i så stor utsträckning eftersom det är en olja som är enkel att arbeta med i tillverkningsprocessen.

Nu är jag ingen expert. Men det blir väldigt dubbelt när många skriver att man måste berika med paltbröd eller aprikos i hemgjord havregrynsgröt för att tillräckligt med järn. Trots att man alltså använder havregryn som man hävdar inte är sönderprocessade. Men när industrin berikar sin havregröt är det enbart för att de "sönderprocessat" havren. Har industrin högre järnhalt på havreprodukterna de använder från början?
  • Mysanochmimer
    Abby76 skrev 2011-02-24 11:49:39 följande:
    Palmolja är ju främst ifrågasatt pga. miljöskäl och jag skulle gärna köpa produkter utan palmolja och gör det när det är möjligt. Av en person som är väldigt insatt i livsmedelsindustrin har jag fått förklarat att palmolja används i så stor utsträckning eftersom det är en olja som är enkel att arbeta med i tillverkningsprocessen.

Nu är jag ingen expert. Men det blir väldigt dubbelt när många skriver att man måste berika med paltbröd eller aprikos i hemgjord havregrynsgröt för att tillräckligt med järn. Trots att man alltså använder havregryn som man hävdar inte är sönderprocessade. Men när industrin berikar sin havregröt är det enbart för att de "sönderprocessat" havren. Har industrin högre järnhalt på havreprodukterna de använder från början?
    Jo det är så med mycket inom livsmedelsindustrin, det är billigt och lätt att arbeta med så då används det i mängder.

Fast jag berikar inte gröten med varken paltbröd eller aprikos för järnet, visst får Arvid aprikospuré ibland men det är för att det är lösande och för att variera med plommonpuré, fast han föredrar aprikosen smakmässigt.
  • Makadam

TS: jag tycker du kan göra egen och strunta i den industritillverkade. Det är så mycket konstigheter som inte behövs i de små magarna!
    Många blir så skrämda av industrin och tror att bebisarna får järnbrist om de inte äter välling och gröt (vilket rä samma sak bara oliak konsitens!)

Det rä vi i Norden, Sverige, som är så fixerade vid välling. Välling-träsket.
    I många andra länder äts aldrig välling.

• Makadam

Ser att du (TS) inet skrivit hur gammal din son är!

• Annen81

Att göra egen välling går alldeles utmärkt. TS skriver också att hon ska blanda med mjölkfri ersättning så då blir det nästan som industritillverkad välling men med mindre tillsatser.

• Annen81

Såg nu att det stod om det var ok att göra välling på havremjölk och gyllenmust och det beror ju på ålder men varför inte fortsätta blanda med ersättning så blir det en mer komplett välling?

• Mysanochmimer
    Annen81 skrev 2011-02-24 19:30:14 följande:
    Såg nu att det stod om det var ok att göra välling på havremjölk och gyllenmust och det beror ju på ålder men varför inte fortsätta blanda med ersättning så blir det en mer komplett välling?
    Bara en gissning men som jag har förstått det är det många som inte får fortsatt recept på den mjölkfria ersättningen efter 6 månadersdagen (vilket är helt sjukt egentligen men en annan diskussion) för att BVC anser att dom kan gå över till mjölkfri välling istället och utan recept är den väldigt dyr.
  • Annen81
    Mysanochmimer skrev 2011-02-24 20:36:51 följande:
    Bara en gissning men som jag har förstått det är det många som inte får fortsatt recept på den mjölkfria ersättningen efter 6 månadersdagen (vilket är helt sjukt egentligen men en annan diskussion) för att BVC anser att dom kan gå över till mjölkfri välling istället och utan recept är den väldigt dyr.
    Det verkar som det varierar beroende på var man bor och vilka dietister/läkare man har kontakt med. Min dotter är snart 2 år och jag får utskrivet ersättning/näringstillskott till henne och det har inte varit tal om att vi inte ska få det i fortsättningen. Det är som sagt helt sjukt att man inte ska få det utskrivet om man har behov av det.
Svar på tråden "Egen" havrevälling til bebisar/barn? (Gyllenmust)