• Tezz81

Cambridge vs modifast ?

Måste ta tag i min vikt nu. Det är på väg att barka helt år h.....e.  Egentligen tror jag bara på VV och kommer att gå vidare med det så småningom. Måste bara rivstarta med ngt.

En kompis har kört med cambridge sen i våras (ätit mat under längre perioder också ) och gått ner över 35 kg.

En annan säger att modifast är bättre för kroppen. 

Undrar nu vilket som är bäst? Har ni egna erfarenheter av någon av dom?

Berätta snälla..... 

Jonatan04, Linnéa08
  • Svar på tråden Cambridge vs modifast ?
  • Jesster

Cambridge är en VLCD (Very Low Calorie Diet) där kalorimängden ligger på ca 500 kcal/dag och kolhydratmängden ca 50 gram/dag och du hamnar i ketos som gör att hungerkänslorna minskar, du är pigg och mår bra.

Modifast är en LCD (Low Calorie Diet) där kalorimängden ligger på ca 800 kcal/dag och kolhydratmägden ca 100-120 gram/dag. Du hamnar inte i ketos men ligger på en bra kalorimängd för att må bra ändå.

Vad du väljer är en smaksak men jag tror det är marginellt om man går ner mer på Cambridge än Modifast. Eftersom man bör hamna i ketos på en VLCD så är det ena inte bättre eller sämre för kroppen än det andra. Modifast är mer lättillgängligt än Cambridge som man måste köpa genom konsulent. Cambridge är gott, Modfiast vet jag inte men jag har hört att det ska vara rätt gott det också

Själv har jag gått på Cambridge i omgångar och gått ner en hel del på VLCD. Det var den viktminskningsformen som passade mig.

Den som söker han finner - www.google.se
  • blommansara

jag äter modifast med choklad, jag älskar verkligen den, bäst av alla. har gått ner 9 kilo på 3 veckor ca. så jag tycker den är toppen =)

• blommansara

har även ätit vanlig mat vissa dagar

• kokos

Jag äter Modifast eller dricker... Vaniljen är supergod särskilt om man spetsar den med lite kanel Flört jag har t ex tappat 2 kg på 5 dagar och då ändå ätit kebabpizza en dag
    Har hållt på ca 4 veckor med lite slarv då mina barn var sjuka (åt nästan bara mat då i 4 dagar) och har tappat 10 kg.

• blommansara
    kokos skrev 2010-10-09 08:42:32 följande:
    Jag äter Modifast eller dricker... Vaniljen är supergod särskilt om man spetsar den med lite kanel Flört jag har t ex tappat 2 kg på 5 dagar och då ändå ätit kebabpizza en dag
    Har hållt på ca 4 veckor med lite slarv då mina barn var sjuka (åt nästan bara mat då i 4 dagar) och har tappat 10 kg.
    har också vaniljen men smakar verkligen inte gott. smakar som smällt smör, ska nog testa med lite kanel , hoppas de hjälper =)
  • Tezz81

Ja det verkar ju vara en smaksak...

Svårt att bestämma vilken. Som sagt, det är lättare att få tag på modifast då det går att beställa på nätet också.
    Här behöver man bara köpa cambridge av konsulent 1:a gången (då man vägs och skrivs in)
    Sen kan man köpa det hos en återförsäljare...

Måste fundera under helgen.... Båda verkar ju bra...Frågan är ju bara vilken som är bäst...

Jonatan04, Linnéa08
  • CarroLager

Hej..
    Jag är en tjeje som kört alla dieter tror jag..
    Har testat Modifast, deras choklad e supergod, smakar oboy.. men pm jag såg så mycke resultat kommer jag inte ihåg, men jag körde nog inte slaviskt med endast det..
    Men Cambridge har jag kört 2-3 omgångar å fått bra reslutat alla gånger med ca 10 kg varje gång.. sen har man tyvärr gått tillbax lite i ovana, så man gått upp, inte allting men ett par kilon..
    Och just nu kör jag ren kur med Cambridge, startade i söndags ( 17 oktober ), kör de nu pga att jag ska till thailand den 19:onde november, så jag vill känna mig bekväm på beachen..
    Och denna gången har faktiskt varit den enklaste, nu e jag ju "bara" på 5:e dagen, men de känns riktigt bra asså!!
    Den jobbigaste dagen var nog ida, då jag köpte en pizza till min son, men annars e de lugnt :)

Vilken du än kör så lycka till // Carro

§ Att man kan älska nån så mycke, min son Kevin §
  • Tezz81
    CarroLager skrev 2010-10-21 20:25:16 följande:
    Hej..
    Jag är en tjeje som kört alla dieter tror jag..
    Har testat Modifast, deras choklad e supergod, smakar oboy.. men pm jag såg så mycke resultat kommer jag inte ihåg, men jag körde nog inte slaviskt med endast det..
    Men Cambridge har jag kört 2-3 omgångar å fått bra reslutat alla gånger med ca 10 kg varje gång.. sen har man tyvärr gått tillbax lite i ovana, så man gått upp, inte allting men ett par kilon..
    Och just nu kör jag ren kur med Cambridge, startade i söndags ( 17 oktober ), kör de nu pga att jag ska till thailand den 19:onde november, så jag vill känna mig bekväm på beachen..
    Och denna gången har faktiskt varit den enklaste, nu e jag ju "bara" på 5:e dagen, men de känns riktigt bra asså!!
    Den jobbigaste dagen var nog ida, då jag köpte en pizza till min son, men annars e de lugnt :)

Vilken du än kör så lycka till // Carro
    Det blev cambridge som vann fajten
    Jag började med ren kur i måndags (18) och det har gått bra! Visst är det jobbigt i bland men jag ska kämpa på ett tag endå. Den som vill bli fin .......
    Jonatan04, Linnéa08
  • CarroLager

jasså, så du valde att köra med Cambridge :) jag gillar deras soppor faktiskt!! testade att köpa deras gröt ida å näää, de va inget för mig, men som tur e kan man ju lämna tillbax å få andra smaker istället ;)
    Vilka smaker tycker du bäst om för övrigt?

Nyfikenhet, hur mycke vägde du innan du börja å vad e din målvikt??
    Jag vägde mig inte innan men ställde mig på vågen ida å ja vägde på ett ungefär vad jag trodde, 76 kg, usch!!!!

Kan säga att ida har varit en jätte tuff dag, nästan så tuff att jag velat lägga av.. MEN... jag ska bannemig kämpa, det är som du skrev, Dn som vill bli fin.........

Lycka till ialf // Carro

• Tezz81
    CarroLager skrev 2010-10-23 23:41:04 följande:
    jasså, så du valde att köra med Cambridge :) jag gillar deras soppor faktiskt!! testade att köpa deras gröt ida å näää, de va inget för mig, men som tur e kan man ju lämna tillbax å få andra smaker istället ;)
    Vilka smaker tycker du bäst om för övrigt?

Nyfikenhet, hur mycke vägde du innan du börja å vad e din målvikt??
    Jag vägde mig inte innan men ställde mig på vågen ida å ja vägde på ett ungefär vad jag trodde, 76 kg, usch!!!!

Kan säga att ida har varit en jätte tuff dag, nästan så tuff att jag velat lägga av.. MEN... jag ska bannemig kämpa, det är som du skrev, Dn som vill bli fin.........

Lycka till ialf // Carro

Jag vore glad om vågen stog på 76 kg.  Den stog på 93,1 Skäms  när jag skrev in mig så jag har många kg kvar att bli av med. Satte målvikten på 71 men tror jag kommer att sänka den till 68. Är 7 år sedan jag var nere på den vikten så jag vet inte vilken vikt jag skulle känna mig nöjd med. Får se på vägen.

Jag är tydligen en av få som avskyr kakao. 

Tycker  jordgubb, banan, vanilj och kakao med mint är ok. Har även testat svamp och grönsaker. Ok var dom. Gott med ngt varmt.

Har haft några tuffa stunder under dagarna men lyckats tackla dom. Och eftersom jag har så många kg att gå ner så måste jag klara det ...

Lycka till själv!

Jonatan04, Linnéa08
  • CarroLager
    Tezz81 skrev 2010-10-25 10:39:18 följande:

Jag vore glad om vågen stog på 76 kg.  Den stog på 93,1 Skäms  när jag skrev in mig så jag har många kg kvar att bli av med. Satte målvikten på 71 men tror jag kommer att sänka den till 68. Är 7 år sedan jag var nere på den vikten så jag vet inte vilken vikt jag skulle känna mig nöjd med. Får se på vägen.

Jag är tydligen en av få som avskyr kakao. 

Tycker  jordgubb, banan, vanilj och kakao med mint är ok. Har även testat svamp och grönsaker. Ok var dom. Gott med ngt varmt.

Har haft några tuffa stunder under dagarna men lyckats tackla dom. Och eftersom jag har så många kg att gå ner så måste jag klara det ...

Lycka till själv!

Men det är bra att du har ett mål ialf!! Jag e mer att jag vill känna mig bekväm, men helst vill jag ju gå ner under 70 kg, det har jag aldrig vägt, jag lixom bara passerade den siffran :)
    men annars vägde jag 73 när jag blev gravid, så dit vill jag ju ialf...
    Jasså, du e inte förtjust i kakaon.. den e väl okej, men mina favoriter är helt klart kakao med mint!! Sen så kör jag några vanilj med kanel, blir riktigt gott faktiskt...

Jaaa, ja har kört denna dieten ett par gången med denna gången har varit värst, tycker de e skiiit jobbigt nu faktiskt!! Vet inte vad som hände för första veckan gick skit bra, dom 3 första dagarna som ska vara dom tuffaste, dom var dom enklaste för min del... knepigt!!
    Jag ringde min sambo ida efter lunchen på jobbet, då va de JÄKLIGT tufft... men han hjälpte mig lite att försöka komma över de jobbiga.. jag sa till honom att jag så gärna ville börja äta nu, bara 1 mål om dagen å köra soppor resten, men han pushcade på mig att jag ska fortsätta.. jag vet ju att han har rätt å att jag vill ju detta för mycke igentligen för jag vill ju känna mig bekväm i Thailand som sagt...
    ja menar, det är ju "bara" 3 veckor i ens liv.... å  vecka har jag redan kört sååå... NÄ, bara att fortsätta kämpa å inte försöka tänka på maten..

Oj, här talar jag verkligen ut :) hoppas de e okeej... skönt att få dela med sig lite, förhoppningsvis blir dagarna bättre efter detta..

Lycka till nu å kämpa på..
  • Tezz81
    CarroLager skrev 2010-10-25 21:09:21 följande:
    Men det är bra att du har ett mål ialf!! Jag e mer att jag vill känna mig bekväm, men helst vill jag ju gå ner under 70 kg, det har jag aldrig vägt, jag lixom bara passerade den siffran :)
    men annars vägde jag 73 när jag blev gravid, så dit vill jag ju ialf...
    Jasså, du e inte förtjust i kakaon.. den e väl okej, men mina favoriter är helt klart kakao med mint!! Sen så kör jag några vanilj med kanel, blir riktigt gott faktiskt...

Jaaa, ja har kört denna dieten ett par gången med denna gången har varit värst, tycker de e skiiit jobbigt nu faktiskt!! Vet inte vad som hände för första veckan gick skit bra, dom 3 första dagarna som ska vara dom tuffaste, dom var dom enklaste för min del... knepigt!!
    Jag ringde min sambo ida efter lunchen på jobbet, då va de JÄKLIGT tufft... men han hjälpte mig lite att försöka komma över de jobbiga.. jag sa till honom att jag så gärna ville börja äta nu, bara 1 mål om dagen å köra soppor resten, men han pushcade på mig att jag ska fortsätta.. jag vet ju att han har rätt å att jag vill ju detta för mycke igentligen för jag vill ju känna mig bekväm i Thailand som sagt...
    ja menar, det är ju "bara" 3 veckor i ens liv.... å  vecka har jag redan kört sååå... NÄ, bara att fortsätta kämpa å inte försöka tänka på maten..

Oj, här talar jag verkligen ut :) hoppas de e okeej... skönt att få dela med sig lite, förhoppningsvis blir dagarna bättre efter detta..

Lycka till nu å kämpa på..
    I dag är dag 8 för mig! Den tuffaste dagen hittils. Jag slickade på en sked med några droppar köttfärsås på. Annars har jag inte fuskat ngt.  Vet att man inte ska fuska alls men det var verkligen bara några droppar på... Bara att kämpa vidare... Jag lagar alla mål mat här och på jobbet. Under helgen var vi till Sthlm och dom jag reste med åt massor med god mat. Både lunch och middag! Jag satt brevid och drack kaffe

INu på kvällen sa jag till sambon att inte lämna mig ensam med maten då jag inte litade på mig själv.... Men jag lät bli i alla fall. Tycker inte heller att dom 3 första dagarna var svårast. Då gick det ju jätte bra! Vill bara väga mig och se ATT det har hänt ngt så att man känner sig lite peppad. Tror inte att jag kan förns på torsdag och det känns väldigt långt bort.....
    Jonatan04, Linnéa08
Svar på tråden Cambridge vs modifast ?