• Österbotten

Isig glass farligt

Då var det dags igen för matnoja. :( Jag köpte glass idag och det tog ca 30 min innan den kom i frysen. När jag åt den var dden lite isig i ena hörmet. Nu börjar jag läsa om farliga bakterier i omfryst glass men å borde väl glassen stå framme en längre stund. Nu är jag orolig att jag på något vis skadat mitt barn genom att ha ätit glassen.

• Svar på tråden Isig glass farligt
  • Höstbebis2010

Skulle inte tro att du behöver oroa dig alls. Det finns så mycket kostråd att skulle man följa allt som sägs överallt skulle man nog få låta bli att äta allt.
    Så känn ingen oro.

• Frontline

Sen när vart lite is skadligt om du nu inte tar den direkt från naturen efter snösmältning...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • La Lola

2 grejer är skadliga för foster; listeria och toxoplasma.

Vilka av dessa uppstår i isen du menar?

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • lantmamman

Och i vilket fall, såhär fick jag det förklarat för mig (mest för att man ska slippa nojja resten av graviditeten om man nu fått i sig nånting som inte är så bra):

Mår du bra mår barnet bra. Listeria passerar inte mamman obemärkt.
    Omfrusen glass hade jag inte ens funderat över. Har väl ätit min dos i mina dar och varken mått bättre eller sämre. Om det inte var en ovanligt god glass ändå. Då hade jag nog mått bättre.

• La Lola
    lantmamman skrev 2010-10-08 23:32:53 följande:
    Och i vilket fall, såhär fick jag det förklarat för mig (mest för att man ska slippa nojja resten av graviditeten om man nu fått i sig nånting som inte är så bra):

Mår du bra mår barnet bra. Listeria passerar inte mamman obemärkt.
    Omfrusen glass hade jag inte ens funderat över. Har väl ätit min dos i mina dar och varken mått bättre eller sämre. Om det inte var en ovanligt god glass ändå. Då hade jag nog mått bättre.
    Jo, man kan vara smittad utan att märka något (står i kostråden).
  • lantmamman

Ok, my bad. Kanske barnmorskan sa det för att jag inte skulle vara nervös hela graviditeten.

• La Lola
    lantmamman skrev 2010-10-08 23:35:59 följande:
    Ok, my bad. Kanske barnmorskan sa det för att jag inte skulle vara nervös hela graviditeten.
    Kanske men det var isf väldigt dumt gjort av henne.
    Hon borde istället ha påpekat hur jätteovanligt det är att bli smittad.
Svar på tråden Isig glass farligt