• Anki83

Tips mot magkatarr

Jag har just nu troligtvis åkt på en magkatarr, det är inte första gången som det har hänt så jag känner igen symtomen. Ofta får jag det vid mycket stress, men den här gången vet jag inte varför jag har fått det. Är/har nyligen vart förkyld och är fortfarande lite slemmig i halsen, vet inte om det kan göra så man lätt får magkatarr.

Men jag skulle i alla fall vilja ha tips på om man kan göra något för att få bort magkatarren snabbare eller lindra den på något sätt? För det är rätt så jobbigt att gå omkring och ha ont. Finns det också nåt sätt man kan "förebygga" så att den inte kommer tillbaka lika lätt?

• Svar på tråden Tips mot magkatarr
  • happy2

Käka en banan eller ett glas mjölk om du tål mjölk, de kan lindra något inte iskall mjölk utan lite varm

Sebastian, Kevin och Alexander
  • Probably the best    in the

Omeprazol!
    Proviva och kamomillte.

• Houdini

Prova samarin som akutmedel när du har jätteont och ät omeprazol en om dagen i alla fall två veckor om inte längre.

Undvik stark kryddad mat stekt och friterad mat, kolsyrad dryck kaffe the, frukt, jag kan inte äta banan tex. får skitont i magen även om jag inte har akut magkatarr. Fet mat.

Käka dietmat alltså kokt mat så mycket som möjligt så magen får en chans att läka ut. Filmjölk yugurt är bra och snällt. Se till att aldrig bli tom i magen för då får man mer ont. Små ät. Mariekex funkar bra också på mig när jag har ont

Det är ungefär samma råd som vid magsår men konstigt nog gör magkatarr tio gånger ondare än magsår i alla fall på mig.

• LillTussa

Är du utredd och konstaterat magkatarr?

Annars tycker jag du ska prata med läkare o få dig utredd.

Här gick jag omkring med "magkatarr" i år ut o år in men efter en läkarkoll visade sig det att det troligen är något annat som spökar.

Sömn är viktigt. Se till att du får en dos ordentlig sömn varje natt. Omeprazol och andapsin är bra. Se till att äta regelbundet, bra kost o motion. Undvik stark mat och Ipren.
    Ta en lista, skriv upp 10 saker du ska göra idag, stryk 9 och lämna det hädan.

Magkatarr är magsår (eller början till ett..) så ta hand om magen!! 

• frökenelisabeth

Jag har nyligen haft problem med magen också i samband med förkylning. Har inte fått någon diagnos, men misstänker magkatarr eller liknande.

Proviva, kamomillte, äta "snäll" mat de första dagarna (havregrynsgröt, banan...) och skippa kaffet har funkat för mig, men den absolut absolut viktigaste grejen är nog ÄT LÅNGSAMT! Och tugga ordentligt, minst tjugo gånger så att det inte blir för jobbigt för magsäck och tarmar att ta hand om maten.

• Houdini

Banan är inte snäll mot magen för alla så det är ingen höjdaare att rekomendera detFlört

Det bästa är att undvika all frukt och även många grönsaker till att börja med.
    Allt som är syrerik mat går bort. Alltså kaffe the all läsk juice. osv
    Morötter lök kål tomater majs även pocorn och cornflakes, potatis kan även det vara för hårdsmält föör magen.
    Ibland kan man behöva undvika för fiberrik mat också för det blir för mastigt för magen.

Jag har haft magkatarr i sedan jag var femton och har haft otaliga magsår.
    Och har gått hos dietist

• Khyote

Personligen, och jag vet att det låter vidrigt, men ett rått ägg när det gjorde som ondast dämpade en hel del. Fråga mig inte varför, fick det tipset när jag spydde av för mycket alkohol intag en gång.. ;)

Så vid ren desperation när jag fick en satans ond mag katarr så testade jag samma grej, ett rått ägg.. Funkade faktiskt riktigt bra. Behövdes bara intas någon gång då och då, sen ordnade magen sig självt..

Men är man gravid är ju inte rått ägg att rekommendera precis. =P

• frökenelisabeth

På tal om äckliga grejor - lägga 2 msk linfrö i blöt i ett glas vatten och dricka ska också vara bra för magen. Men gott är det ju inte....

• happy2
    happy2 skrev 2010-10-08 22:43:29 följande:
    Käka en banan eller ett glas mjölk om du tål mjölk, de kan lindra något inte iskall mjölk utan lite varm
    Ts stryk mina råd,, de har nog rätt alla här uppe,, jag har själv magkatarr/magsår o diverse skit problem   borde veta klockrent bättre tycker man,, men jag har gett opp problemen med min mage,, den gör sig påmind och den signalerar så man vet att man lever,,

Min mage pallar inte mycket utan att den ska vrida sig,, men men,, manhar levt med den i 30 år så,, utan att man har kunnat göra något,, så kan jag fortsättas plågas i 30 år till,, för jäklar att hjärnan  har förmåga att stänga av med sina kroppsliga betablock när smartan tar över,,
    Sebastian, Kevin och Alexander
  • Anki83

Tack så jätte mycket för alla era tips, dom kommer verkligen att "testas" nästa gång jag får magkatarr Glad

Nu är magen bättre, den blev det samtidigt som förkylningen släppte. Vet inte om det kan ha vart nåt samband mellan dom två.

Svar på tråden Tips mot magkatarr