• Kitty baby

Kan man ta ut semester under föräldraledigheten?

Hej, har sparade semesterdagar och undrar ifall jag kan ta ut dem under min föräldraledighet? Dvs inte ta ut förädradagar under en period och istället ta ut semesterdagar från min arbetsgivare?

Mvh Kitty

• Svar på tråden Kan man ta ut semester under föräldraledigheten?
  • Billabong

Du kan inte ta semester UNDER TIDEN du är föräldraledig. Men du kan välja att avbryta din föräldraledighet och gå i tjänst medan du tar ut semester. Och sedan återgå i föräldraledighet igen när semestern är slut.

Var bara noggrann med att inte få ngt glapp där i datumen vad gäller tjänstledighet med FP och din semester ifall ditt barn är äldre än 1 år och du är mån om att skydda din SGI.

• Billabong

Fast rent tekniskt brukar man så klart inte göra såsom jag skrev, utan istället avsluta föräldraledigheten med en semesterperiod.

Undantaget är arbetstagarvänliga jul/nyårshelger då det är smart att gå i tjänst och få full lön för en längre tid men bara behöva använda ett mindre antal semesterdagar. Tyvärr är det inget sådant gynnsamt år i år...
    Men t.ex. förra året gick det att genom att göra så här få lön för perioden 21/12-10/1 (dvs tre veckor) och endast behöva ta ut 10 semesterdagar (om man jobbar måndag-fredag).

• Kitty baby

Ok, det låter inte som att det går att genomföra då på det sätt som jag tänkt...

Jag har planerad föräldraledighet tom 1 april. Tillsammans med min dotter och min man ska vi åka och hälsa på min svärfar i två månader då vi funderade på att ta ut föräldradagar samtidigt (jag tar 3 dagar och min man 2 dagar) men funderade nu på ifall det är läge att ta ut mina sparade semesterdagar istället - men det går altlså inte...det var ju synd.....

• hejlis

Varför skulle du inte kunna göra så? Så har jag gjort. Haft vissa dagar semester och vissa dagar FP. Det vikigaste är ju att det inte blir samma dagar...Beror ju såklart på vad man har för abrebstgivare, men med min var det aldrig några problem med att begära ut "spridda" semsterdagar, mitt i föräldraledigheten. Om jag behövde för tex att vi ville vara lediga samma dagar eller så.

• Kitty baby

Aha, ok...det är alltså upp till arbetsgivaren....Jag misstänkte att det var en generell regel att man måste avbryta och träda i tjänst...

Får kolla vidare vad som gäller för min arbetsgivare...

• Tant Green

Jag tog min semester i maj det året jag var föräldraledig eftersom semestern gav full lön och då fick jag lite extra pengar innan sommaren. Men det är alltså upp till arbetsgivaren att godkänna om de vill.

• Billabong
    Kitty baby skrev 2010-10-09 20:05:27 följande:
    Ok, det låter inte som att det går att genomföra då på det sätt som jag tänkt...

Jag har planerad föräldraledighet tom 1 april. Tillsammans med min dotter och min man ska vi åka och hälsa på min svärfar i två månader då vi funderade på att ta ut föräldradagar samtidigt (jag tar 3 dagar och min man 2 dagar) men funderade nu på ifall det är läge att ta ut mina sparade semesterdagar istället - men det går altlså inte...det var ju synd.....
    Hur kunde du få mitt svar till att det INTE skulle gå att resa iväg?
    Tänk bara ett par gånger vad som är lämpligast kring vem som tar f-ledigt (eller om ni båda gör det) och vem som har semester.
Svar på tråden Kan man ta ut semester under föräldraledigheten?