• MassiiMotoo

sterilisering hos män? Erfarenheter!

Någon som har en man eller sambo som har genomgått en sterilisering?
    Jag undrar hur man går tillväga med att göra en sådan?
    Alltså vem har ni kontaktat? Får man går många samtal innan man får en tid för sterilisering?

• Svar på tråden sterilisering hos män? Erfarenheter!
  • Anonym

Hej!
    vi bor på liten ort och min man gick till vår husläkare. Eftersom vi har en barnkull och han närmar sig 40 så skrev läkaren ett intyg på att min man visste vad det var för något som han ville genomföra och att han var nöjd med sin familjesituation som den var. På vår ort görs inte manilg sterilisering så det blev stockholm för honom. Han behövde inte ens betala något för han fick en remiss. Annars är det privata kliniker som gäller och då kostar det ca 5000 - 10000 kr. 
    Själva ingreppet skedde med lokalbedövning och han hade inte ens särskilt ont efteråt. 3 gånger (tror jag) fick han åka och lämna spermaprov så att de skulle vara säkra på att han var steril. Efter tredje provet fick han ett brev hem där det stod att han till 99,9% säkerhet var steril. Det duger för oss och jag är så glad att slippa spiralen!

Hoppas att du fick svar på dina frågor!

Kan tilläggas att vi själva stött och blött frågan ett tag. Diskussioner som; tänk om du träffar någon annan och hon vill ha barn, tänka om något händer våra barn etc. Vi vände och vred och jag var noga med att det var HANS val eftersom det var hans kropp men att jag inte tänkte genomgå fler ingrepp i min livmoder om jag kunde slippa (har ju fött och varit gravid flera gånger!) 

• Anonym (Maja)

En kompis har gjort det. Man måste vara över 25 år. Och reglerna skiljer sig mellan olika landsting när det gäller kostnad och subventioner och väntetid.
    På min kompis lokalbedövade de och skar sen ett enda snitt på pungen, fiskade upp sädesledarna och knipsade. Ett stygn.
    Nu är vi inte vänner längre, men hörde ryktas om att hans unga fru nu är gravid flera år efter hans sterilisering . Då jag vet att han hade usel spermakvalité redan innan steriliseringen så förmodar jag att hon blivit gravid med nån annan. Han ville aldrig ha barn alls. Men fick ett för några år sen med denna fru. Han är över sextio när han steriliserade sig och beslutet var lätt för honom. Ingreppet var också komplikationsfritt. Men hans liv är inte det..
    Själv tycker jag att det är bra när männen steriliserar sig, då det är mindre risk än för kvinnor. Och bra för kvinnor att slippa utsättas för biverkningar och risk för att bli gravid oönskat. 

• MassiiMotoo

Nu har jag ringt åt sambon. han fick en tid den 26 där han ska dit för att få inbfo om hur det går till osv, och även för att skriva under ett papper.
    Sen skulle de remitera honom till kirurgen som gör det.
    Vad jag fattade det som så kostade som ett vanligt läkarbesök alltså ca 300kr.

Nu är det på g iaf =)

• Anonym (funderar oxå)

Jag har några frågor som kan verka lite dumma:

Hur säkert är det (för att förhindra graviditet)?

Hur fungerar det vid orgasm, ejakulerar man som vanligt och kommer det något?

Vad är det som kommer vid ejakulation, hur ser det ut, konsistens, lukt, smak?

Det som inte skall komma fram vid ejakulation, var tar det vägen?

• viktorjohan

Jag (man) lät sterilisera mig för 5 år sedan. Ingreppet föregicks av ett enkelt samtal med en psykolog och ett formulär jag fick fylla i. Det var landstinget jag gjorde det hos. Det kostade 3-4 tusen kronor. Minns inte riktigt. Sen fick jag lämna spermaprov tre gånger med nån månads mellanrum. Efter det sista kom ett papper där det stod att jag inte längre hade några funktioinsdugliga spermier. Jag var alltså steril. Risken för att göra en kvinna gravid är därmed obefintlig. Själva ingreppet gjordes under lokalbedövning och tog några minuter på ena sidan och ett bra tag på den andra då läkaren hade svårt att hitta sädesledaren på den sidan. Man klippte bort ca en cm av sädesledaren för att förhindra att den ska växa ihop igen. Den såg ut som en gråaktig spagettistump. Vid orgasm känns det som vanligt. Det kommer möjligen en aning mindre vätska än tidigare.Vätskan som kommer vid orgasm upplever jag som en aning mer genomskinlig, men med samma lukt och konsistens. De spermier som inte kommer ut slutar produceras efter en tid. Från början var jag lite öm i testiklarna, men det gick ju över. Jag kan bara säga att det är väldigt skönt att slippa använda kondom. Min fru kan inte äta p-piller eller använda andra preventinmedel.   

Svar på tråden sterilisering hos män? Erfarenheter!