• FOA

Sonen (snart 3) vägrar att prata på förskolan!

Personalen har försökt med allt men han vägrar att prata.  Han förstår allt de sager och svara genom att nicka, skaka på huvudet, peka etc.  Överallt annars pratar han däremot som en vanlig 2 åring på familjens två språk (englska och svenska).  Han är inte speciellt blyg utan tar själv kontakt med andra personer. 

Han pratar inte med mig vid hämnting/lämning om det inte är något riktigt viktigt han vill visa.  Väl utanför grindarna pladrar han på som vanligt.  Jag har varit med på förskolan men det gjorde ingen skillnad, han sa ingenting. 

Jag har frågat honom varför han inte vill prata på förskolan varpå han antingen börjar prata om något annat eller springer iväg (vill inte pusha for mycket).  Han trivs bra, är tex aldrig ledsen vid lämning utan springer direkt in. 

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Sonen (snart 3) vägrar att prata på förskolan!
  • violis

Hur länge har han gått på fsk?
    det finns vissa barn som är knäpp tysta på fsk vissa under en lååång period efter att de börjat men "babblar" massor hemma - vad vi gör är att vi avvaktar till att börja med för att senare kräva någon form av svar-tex vid maten -väntar in svaret ,ger barnet ett val på mjölk el vatten-häller inte upp förrän barnet på något sätt indikerar vad det vill ha i början räcker det med en nickning men senare "krävs" ett ja .Lika så väntar vi in en fråga om mer mat istället för att fråga barnet om det vill ha mer mat ("frågan" kan vara bara ett ord typ "fisk")

Jag har märkt att det "släpper" för flera av dessa tysta barn om de går upp i tid och går regelbundet-
    dvs ca 30 h veckan och varje dag-då kommer de bättre in i gruppen och ofta börjar de då prata.

Det här gäller då inte de barn som lider av selektiv mutism som behöver proffesionell jhjälp av en psykolog MEN det är ytterst ovanligt att barn har denna diagnos!

• FOA
    Bong skrev 2010-10-09 10:50:53 följande:
    Det du beskriver låter precis som selektiv mutism.
    www.selektivmutism.se/omsm.html

Om du tycker att det stämmer in på din son kanske du kan göra ett utdrag och visa förskolepersonalen?
    Ok, ska diskutera det med logopeden vi ska träffa.
  • FOA
    violis skrev 2010-10-09 12:50:36 följande:
    Hur länge har han gått på fsk?
    det finns vissa barn som är knäpp tysta på fsk vissa under en lååång period efter att de börjat men "babblar" massor hemma - vad vi gör är att vi avvaktar till att börja med för att senare kräva någon form av svar-tex vid maten -väntar in svaret ,ger barnet ett val på mjölk el vatten-häller inte upp förrän barnet på något sätt indikerar vad det vill ha i början räcker det med en nickning men senare "krävs" ett ja .Lika så väntar vi in en fråga om mer mat istället för att fråga barnet om det vill ha mer mat ("frågan" kan vara bara ett ord typ "fisk")

Jag har märkt att det "släpper" för flera av dessa tysta barn om de går upp i tid och går regelbundet-
    dvs ca 30 h veckan och varje dag-då kommer de bättre in i gruppen och ofta börjar de då prata.

Det här gäller då inte de barn som lider av selektiv mutism som behöver proffesionell jhjälp av en psykolog MEN det är ytterst ovanligt att barn har denna diagnos!
    Det låter hoppfullt.  Det uppmärksammades i våras, några månder efter att han fyllt 2 och flyttats upp till avdelningen med de lite större barnen.  Vi var sen på semester under juli och augusti så det ar inte förrän nu som en logoped har koplats in.   

Det konstiga är att han inte har några problem att prata i andra sammanhang.  Vi går tex på en sång och dans grupp 1 gång i veckan och där han är precis som vanligt men där ar alltid någon av oss med.  Han har inte heller några problem att prata med helt okände barn eller vuxna i parken eller andra ställen, bara på fsk. 
  • dooleys85
    FOA skrev 2010-10-09 19:13:49 följande:
    Det låter hoppfullt.  Det uppmärksammades i våras, några månder efter att han fyllt 2 och flyttats upp till avdelningen med de lite större barnen.  Vi var sen på semester under juli och augusti så det ar inte förrän nu som en logoped har koplats in.   

Det konstiga är att han inte har några problem att prata i andra sammanhang.  Vi går tex på en sång och dans grupp 1 gång i veckan och där han är precis som vanligt men där ar alltid någon av oss med.  Han har inte heller några problem att prata med helt okände barn eller vuxna i parken eller andra ställen, bara på fsk. 
    Låter precis så som våran son va förut, prata massvis hemma och hos andra men direkt när man kom till dagis så blev han knäpptust så fort han kom innanför grinden, ändå var han jätteglad över att gå dit och trivdes massvis, inga problem prata med barna där men så fort han märkte att nån av fröknarna kom in i rummet så blev han knäpptyst, är ungefär 1 år sen nu det där släppte och han börja prata massvis även med dom, då var han nästan 4 år!

Han hade förmodligen en släng av selektiv mutism, hade kontakt med logoped och psykolog men dom kunde inget göra, där pratade han!

Kommer säker släppa för din son ocksåGlad
    ¸.?*¨*?☆ Isaac-05, Elias-08, Bebis-Jan 11 ☆?*¨*?¸.
  • FOA
    IsaacsEliasMamma skrev 2010-10-09 19:23:38 följande:
    Låter precis så som våran son va förut, prata massvis hemma och hos andra men direkt när man kom till dagis så blev han knäpptust så fort han kom innanför grinden, ändå var han jätteglad över att gå dit och trivdes massvis, inga problem prata med barna där men så fort han märkte att nån av fröknarna kom in i rummet så blev han knäpptyst, är ungefär 1 år sen nu det där släppte och han börja prata massvis även med dom, då var han nästan 4 år!

Han hade förmodligen en släng av selektiv mutism, hade kontakt med logoped och psykolog men dom kunde inget göra, där pratade han!

Kommer säker släppa för din son ocksåGlad
    Precis så är var son!  Vad lättad jag känner mig av att läsa ditt inslag, tack så jättemycket.  Vara att vänta då...
  • dooleys85
    FOA skrev 2010-10-09 19:27:37 följande:
    Precis så är var son!  Vad lättad jag känner mig av att läsa ditt inslag, tack så jättemycket.  Vara att vänta då...
    Vet hur jobbigt det är men allt ordnar sig säkert!
    Det Isaacs fröknar gjorde var att inte pressa honom och vänta in honom då släppte spärren till slut,
    dom sa det att dom såg ju att han ville svara och prata med dom men att det var precis som att han inte kunde få fram ett ljud!
    ¸.?*¨*?☆ Isaac-05, Elias-08, Bebis-Jan 11 ☆?*¨*?¸.
  • relan

Selektiv mutism är visst mer vanligt bland 2-språkiga barn.
    Jag hade det själv som barn, sa inte ett ord på dagis. Det som räddade mig var att dagiset brann ner. Och jag fick börja på ett nytt. Då gick det att prata, jag var väldigt fokuserad på att få igång pratet, med en gång. Jag tror faktiskt inte att det hade hjälpt att försöka vänta ut mig. Jag var helt låst. Att byta dagis var det bästa som kunde göras.

• FOA
    relan skrev 2010-10-09 20:07:51 följande:
    Selektiv mutism är visst mer vanligt bland 2-språkiga barn.
    Jag hade det själv som barn, sa inte ett ord på dagis. Det som räddade mig var att dagiset brann ner. Och jag fick börja på ett nytt. Då gick det att prata, jag var väldigt fokuserad på att få igång pratet, med en gång. Jag tror faktiskt inte att det hade hjälpt att försöka vänta ut mig. Jag var helt låst. Att byta dagis var det bästa som kunde göras.
    Hm, ska ta upp det med logopeden. 

Tyvarr kan vi inte byta fsk eftersom väntetiden på en plats är 1-2 år, något kortare om man har en diagnos.  Om 2 år börjar han dessutom skolan (alldeles för tidig men sådan är skolplikten här)...
Svar på tråden Sonen (snart 3) vägrar att prata på förskolan!