• Äldre 9 Oct 00:54
    1616 visningar
    3 svar
    3
    1616

    Bilstereon lever sitt eget liv

    Stereon i vår bil började bete sig konstigt förra veckan.

    Vi lyssnar antingen på USB eller radio.
    När jag körde till jobbet förra veckan så lyssnade jag på USB, då bytte stereon helt plötsligt till radio. Texten "Rix fm" blinkade (bara texten, inte resten av displayen) och stereon var helt låst. Den enda knappen som gick att trycka på var Scr (alltså för att byta till USB/radio). När jag tryckte på den så stod det "Tuner" igen, trots att den redan var på Tuner. Så jag tröck igen och då bytte den till USB. Det spelade en stund men sen bytte den till radion igen.

    Vi har nu exprimenterat lite med detta sen dess, och kommit fram till att den bara byter från USB till radio om man har Rix fm på när man byter till USB. Har man t.ex Mix megapol på och sen byter till USB, då får man lyssna i lugn och ro.
    Det tar olika lång tid innan den byter över, ibland 1min, ibland 5minuter osv.

    Jag kan inte se några konstiga inställningar eller konstiga symboler på displayen. Jag har provat att programmera om kanalen (de ligger sparade) men det hjälpte inte.

    Vad tusan har hänt?! Jag blir knäpp! Sambon löser det så lätt som att helt enkelt inte ha Rix fm på när man byter till USB, men jag nöjer mig inte med det! Skrikandes

  • Svar på tråden Bilstereon lever sitt eget liv
  • Äldre 11 Oct 09:50
    #1

    Antar att det är en RDS-radio? Kan ni ha ställt in annorlunda  för TA (Traffic Announcement) för den stationen och att den bryter för trafikmeddelanden alternativt att felet ligger hos Rix Fm att de slår på detta av misstag i tid och otid?
    Bara en tanke...

  • Äldre 11 Oct 12:40
    #2

    Ja vi har haft tanken att typ Rix fm sänder ut TA-signaler.. trots att dom inte ska det (iaf inte mig veterligen )

    Vi gjorde en massa grejer i helgen. Tog bort Rix fm från snabbknappen, nollställde stereon, stängde av TA osv. Nu har det inte hänt på länge så nåt av de kan ha löst problemet, ska prova att sätta på TA sen igen.

  • Tue 15 Jun 2021 14:56
    #3

    Vi har samma problem - usch!!!!

Svar på tråden Bilstereon lever sitt eget liv