• Norlin

Min 2åring svär :/

Min 2 åring har börjat svära... Och det är inget han har lärt sig på dagis. Det är hans pappa/min sambo som svär i varannan mening. Jag har sagt till sambon att han behöver ju inte svära så sonen hör det iaf.
    Men då fick jag: "Du är ju inte heller perfekt. Jag kan nog räkna upp många saker som är fel på dig!" tillbaks :(

Även om jag har sagt till honom så fortsätter han att svära. Varför lyssnar aldrig män???

• Svar på tråden Min 2åring svär :/
  • Pigelinen

oj jag skulle bli helt förtvivlad. Tycker din man/sambo att det är ok med ett barn som svär?

Jag är lärare och jag kommenterar alltid när mina elever svär (högstadiet) inte för att jag är kristen utan för att jag tycker att de låter så himla illa och ovårdat.

Det som sägs på familjeliv stannar här!!!
  • längtan09

Hur sa du att sambon inte skulle svära? Tänkte om du kanske sa det på ett sätt som han ansåg var anklagande? Kan du kanske på något sätt säga det konstruktivt? Jag tycker nog i alla fall att han borde sluta utan att du ska behöva säga till honom. Det ligger väl i hans intresse också att sonen inte svär... Jag försöker redan nu minska ned på svordommarna trots att sonen bara är ett år, just för att det tar ett tag att arbeta bort.

Det går inte att prata med sambon utifrån ett annat perspektiv? Typ: "Hur kul vore det om din mamma hörde att sonen svär?"

Mamma sedan juni 2009
  • Weird One

Jag har en kompis vars fyraåriga dotter tar efter sin pappa.

När hon satt i bilen en gång, och hennes pappa stod och pratade med en vän.
    Hon tröttnade på att vänta, så hon stack ut huvudet och skrek till sin pappa.

-Kom nu din jävla idiot så åker vi!

Pappan hade skrattat.
    Jag mådde illa när jag hörde det.

Bara ett exempel på hur långt det kan gå om man inte vårdar sitt språk runt sina barn,

• kg8

Usch det är ju hemskt, min lilla sa helskotta häromdagen...