• Belinda80

Usch,ja e så orolig för min hund

Har en Rhodesian Ridgeback tik på 5 1/2 år. Sen ca 3 månader tillbaka så har hon fått svarta fläckar på magen och nu har det spridit sig upp till bröstkorg och hals. Hon är matt i pälsen,hängig,vill inte gå ut o göra sina behov. När vi väl e ute vill hon bara kissa o bajsa sen gå hem. Hon sover mestadelen av dagen.

Har nu börjat en utredning hos vetten med henne. Än så länge e strumatest gjort samt en diff av röda o vita plättar i blodet och det visade normalt. Nästa steg är att testa levern och ta urinprov. Varje test ligger som en klump i magen på mig.

Har pratat med min hund uppfödare om detta och hon har aladrig varit med om nått liknande. (seriös uppfödare som har ett x antal kullar bakom sig så kunskap o allt man bör veta finns)

Hon är ju i sina bästa år så nu ska det vara klackarna i taket och livet ska ju dansa för henne men inte för min goa tjej..

är så jävla rädd och nervös över detta... vill inte mista henne..Gråter  Gråter

• Svar på tråden Usch,ja e så orolig för min hund
  • BaraCarolina

Usch jag förstår dig. Har själv 3 hundar och för ett år sen så hitta jag en knuta i min rottwailers hud typ och tog till vet och hon sa att det kändes som en tumör, den hade samma form om man säger så. Vi fick välja om hon skulle ta biopsid. Men jag beslutade att det va lika bra att ta bort knutan om det nu va canser. Stackaren fick ett sår på över 20 cm.

Det visade sig va en fettknuta.

Men jag förstår din oro, man tänker alltid att det måste vara det värsta. Men det finns tusen saker som det kan va och inte är farligt.

Jag ska hålla mina tummar för er...

• Belinda80

Men oj,vilken tur att de va en fettknuta.. bra att dom tog bort den men tråkigt med sånt stort sår =(

de enda som snurrar i mitt huvud är att det just bara kan va cancer.. som du säger,de kan bero på så mkt men jag vet inte..

t.o.m vetten sa att hon mår inte bra. Han såg direkt på henne utan att ens känt på henne... fan va livet ska vara orättvist =( 

• BaraCarolina

Det är så svårt med djur för de kan ju inte säga var de har ont och hur de mår....

Men som sagt det kan va så mycket.....

• Belinda80

nee precis.. ser på henne att hon mår dåligt oxå..  usch va hjälplös man är =(

• Ultreya

Hej!

Det var några dagar sedan; hur har det gått och hur mår hon just nu det lilla hjärtat?

• Belinda80

Hej igen. Gulliga ni är som har en tanke på oss. Hon är lite bättre trots allt. Nu leker hon lite mer och ska vara med mer.. men oron finns ju där ändå Gråter

Vi har fått en ny tid för undersökning så ja medd er så fort ja vet mer..

Tack ännu en gång för er tanke 

• StarkMamma

något som ser ut som en svärm leverfläckar och kallas "pigment nevus" och i texten står det: "Lentigo, melanocytom, melanoplak eller pigment nevus är benämning på helt godartade pigmentfläckar. Pigment nevus hos hund brukar vara lite upphöjda, pigmenterade plaque och kan vara orsakade av papillomvirus. Tillståndet kan ses hos bland annat mops. Gemensamt för alla pigmentfläckar som tillkommer under livet är att det enda säkra sättet att skilja dessa från melanom är via biopsi."

Kan det vara detta?

Gör allt för mina små!
  • Belinda80
    StarkMamma skrev 2010-10-16 10:57:17 följande:
    något som ser ut som en svärm leverfläckar och kallas "pigment nevus" och i texten står det: "Lentigo, melanocytom, melanoplak eller pigment nevus är benämning på helt godartade pigmentfläckar. Pigment nevus hos hund brukar vara lite upphöjda, pigmenterade plaque och kan vara orsakade av papillomvirus. Tillståndet kan ses hos bland annat mops. Gemensamt för alla pigmentfläckar som tillkommer under livet är att det enda säkra sättet att skilja dessa från melanom är via biopsi."

Kan det vara detta?
    dom är inte upphöjda alls,bara svarta fläckar som nu snart har tagit över hennes mage,har spritt sig mot hals o bakben nu. Det går så fort allt.. ska be vetten ta biopsi på dom skrovliga fläckarna,tror nog det är mer skonsamt mot hunden än till att ta en massa blodprover hela tiden.. =(

Tack för infon..detta visste jag inte,alltid bra med mer info i bakhuvudet 
  • Ultreya

Lycka till och pussa på vovven!

Framåt med mod!
Svar på tråden Usch,ja e så orolig för min hund