• martinan

extra lång HP vid tufft jobb..

Finns det någon som har fått hp längre än 60 dagar på grund av tungt jobb eller skäl i arbetsmiljön?

Jag jobbar som målare och jag är nu bara i vecka 20 men det finns inte en chans i världen att jag kan jobba så här till vecka 34..

Mitt jobb innebär dagligen många tunga lyft, klättra på stegar, krypa på golv m.m. det är redan nu kämpigt men jag vill jobba så länge som möjligt. min chef kan inte omplasera ´mig för de finns inga lättare jobb..

tror ni det är möjligt att få hp längre eller ska jag söka mig till en läkare istället.. ??

snälla hjälp om du vet nåt om detta!

• Svar på tråden extra lång HP vid tufft jobb..
  • VardagsKvitter
    martinan skrev 2010-10-09 12:03:35 följande:

Finns det någon som har fått hp längre än 60 dagar på grund av tungt jobb eller skäl i arbetsmiljön?

Jag jobbar som målare och jag är nu bara i vecka 20 men det finns inte en chans i världen att jag kan jobba så här till vecka 34..

Mitt jobb innebär dagligen många tunga lyft, klättra på stegar, krypa på golv m.m. det är redan nu kämpigt men jag vill jobba så länge som möjligt. min chef kan inte omplasera ´mig för de finns inga lättare jobb..

tror ni det är möjligt att få hp längre eller ska jag söka mig till en läkare istället.. ??

snälla hjälp om du vet nåt om detta!

Jag tror bara du kan få längre HP om det är så att du arbetar med gifter eller andra toxiner som direkt kan skada ditt barn, samt om du ärförbjuden att fortsätta ditt arbete med stöd av 4 kap 6 § i arbetsmiljölagen och då måste din arbetsgivare "Ange vilka skadliga moment, ämnen eller andra förhållanden på arbetsplatsen som ligger till grund för förbudet".

Då kanske du kan gå tidigare... vet inte hur det ligger till för dig som målar men vissa färger är väl rätt starka och kan kanske anses som giftiga?

Det finns mer info här: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vanta_barn/havandeskapspenning
  • VardagsKvitter
    Little me skrev 2010-10-09 13:52:41 följande:
    Sjukskriv dig annars
    Ja, det känns annars som enda lösningen. Då gäller det dock bara att få sjukskrivningen godkänd av försäkringskassan också. Det är egentligen bisarrt att det ska vara såsvårt att få gå hem och ta igen sig när man är gravid och man har ett jobb som är för tungt för en
Svar på tråden extra lång HP vid tufft jobb..