• Lady Namárië

Burkar till skafferiet?

Efter att ha fått högskåpet i köket invarderat av små skadedjur har vi beslutat att kasta ut det, och istället temporärt flytta in en bokhylla i köket och använda till skafferivarorna (vi skall rusta köket så snart det är möjligt, så vi vill inte lägga pengar på ett nytt högskåp ännu).

Men då behöver vi burkar att förvara maten i, eftersom bokhyllan inte har några dörrar och jag inte är så förtjust i öppen förvaring. Min tanke är dock att om man får tag i stora, genomskinliga burkar (helst fyrkantiga) kan man förvara hela kartonger direkt i burkarna och lyfta fram den burk man behöver (t. ex. en burk där förpackningarna med maizena, potatismjöl, kakao etc. förvaras osv.).

Men var hittar jag stora burkar i genomskinligt material som har lufttäta lock?

• Svar på tråden Burkar till skafferiet?
  • Fru Höstlöv

Tupperware har ju mycket, men har ingen personlig erfarenhet.

IKEA, Claes Ohlsson, RUSTA, ÖB och alla andra lågpriskedjor brukar ha massor av sånt.

• Karpet

För några år sedan investerade jag i tomma målarfärgsburkar och hade mjöl, socker osv i. Det har alltså aldrig varit någon färg i dem och de har inga etiketter eller så på sig utan bara blanka metallburkar med lock.
    Kanske inte så praktiska men ganska snygga och finns i massa olia storlekar.

• Lady Namárië

Tack för tipsen! Har tittat på IKEAs glasburksserie, men de verkar ha så knepiga former (smalare i botten än vid öppningen liksom). Färgburkar lät fint, men jag måste nog ha fyrkantiga urkar för att maximera utnyttjandet av den lilla yta jag har till förfogande.

Är det någon annan som har tips?

• väntar o längtar

Jag har köpt fyrkantiga glasburkar på Coops Forum. Fanns lite olika storlekar men tyvärr inte några som verkar passande att ställa ner hela förpackningar i.
    Vi har välling och grötpulver i våra.

• Lady Namárië

väntar och längtar--> Har de tättslutande lock? Kommer du ihåg ungefär vad de kostade?

nanis--> Vad är Granit?

• väntar o längtar

Ja, de är lufttäta. Det är en gummilist på insidan av locket. Kostade mellan 29 och 49 kr ungefär vill jag minnas.

• sofieplopp

Tupperware har ju tätslutande förvaringsburkar både för skafferi och frys. Perfekt för då vet man att det inte kommer ovälkomna gäster i mjölet t.ex. Vi flyttade ute på landet för ett par månader sen och nu uppskattar jag mina TW-produkter mer efter att ha stött på alla våra trevliga "husdjur"

Är själv TW-konsulent och säljer mycket förvaringsbehållare.

• Slumraren

Hammarplast har ju rätt billiga plastbackar, men jag kan inte garantera att locket är helt tättslutande. Visserligen har de ju en "tryck till"-funktion, men man vet ju aldrig... köp en, ha i vatten och vänd och vrid så vet du om de är tättslutande. Den vita plasten är gnomskinlig, om än inte helt klar.

Den modell jag har passar perfekt i vår "skräpbokhylla".

Svar på tråden Burkar till skafferiet?