• Ocean WoW

Blir man sjuk längre om man äter värktabletter som Ipren och Alvedon?

Min man vägrar äta värktabletter och sitter med feber just nu. Troligen förkylningsvirus eller liknande och ingen stor grej. Blir galen snart då jag sitter i en situation där jag verkligen skulle behöva lite hjälp. Så nu tar jag hand om en vild 3-åring, en 10 dagars bebis som ammar 24/7 och en sjuk man som skulle kunna hjälpa mig åtminstonne en liten stund med några småsaker som MÅSTE göras (+ att jag inte skulle behöva dalta med honom) om han bara petade i sig en febernedsättande tablett.

Är det verkligen sant att om man äter tex Ipren eller Alvedon så förlänger man sjukdomstiden? Jag vill gärna ha ett svar med vetenskaplig källhänvisning och inte era personliga erfrarenheter.

• Svar på tråden Blir man sjuk längre om man äter värktabletter som Ipren och Alvedon?
  • Psykologstudenten

Det går inte att hitta något som antyder detta vid sökningar. Man skulle ju anta att den informationen skulle vara rätt lätt att hitta eftersom det skulle vara viktigt att nå ut med det till allmänheten så att dom inte förlänger sin sjukdom i onödan.

Framförallt kan det inte handla om någon betydande förlängning av sjukdomsförloppet så därför är det ju rätt självklart att din man ska peta i sig ett par tabletter och hjälpa till. Det är rätt uppenbart att han bara försöker lata sig genom att skylla på förkylningen. 

• sär skriven

Oj, vetenskaplig källhänvisning, den var tuff. Då vet jag inte om du godtar vad jag har att skriva.

Febern fyller en funktion i kroppen. Främmande kroppar lever optimalt i normal kroppstemperatur, det vill säga ca 37 grader. Därför ser kroppen till att göra sig av med virus/bakterier genom att höja kroppstemperaturen så att de ska dö, det är så febern fungerar. Feber är alltså i sig inget farligt så länge den inte är väldigt hög och väldigt ihållande.

Dock tror jag att det har en marginell verkan på hur länge man är sjuk, om man tar en tablett. Verkar larvigt att vägra ta en tablett av den orsaken. Har man feber så det påverkar allmäntillståndet, och man behöver vara lite skärpt, då bör man ta en tablett helt enkelt.

Så, ingen vetenskaplig källa, men väl ett svar från en ganska erfaren undersköterska.

Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • H Raheb

Att peta i sig en febernedsättande är väl ingen big deal, men att hålla igång när man är sjuk och inte lyssna på sin kropp kan få ödestigra konsekvenser, det vet jag av erfarenhet då jag alltid när jag var sjuk petade i mig alvedon eller ipren, kände mig genast piggare och kunde hålla igång och fixa o greja som jag inte orkade utan tablett. Resultatet av en vad jag tyckte vanlig ofarlig förkylning blev hjärtsäcksinflammation. Som jag troligen hade sluppit om jag lyssnat på min kropp och legat till sängs istället för att dämpa symptomen och jobba på. 

• sär skriven
    H Raheb skrev 2010-10-09 13:37:49 följande:
    Att peta i sig en febernedsättande är väl ingen big deal, men att hålla igång när man är sjuk och inte lyssna på sin kropp kan få ödestigra konsekvenser, det vet jag av erfarenhet då jag alltid när jag var sjuk petade i mig alvedon eller ipren, kände mig genast piggare och kunde hålla igång och fixa o greja som jag inte orkade utan tablett. Resultatet av en vad jag tyckte vanlig ofarlig förkylning blev hjärtsäcksinflammation. Som jag troligen hade sluppit om jag lyssnat på min kropp och legat till sängs istället för att dämpa symptomen och jobba på. 
    Att ta en tablett så att man orkar sitta och leka med sitt barn en stund är väl ingen deal alls.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ocean WoW

TACK SNÄLLA FÖR ALLA SVAR!

Psykologstudenten, jag tyckte inte heller jag kunde hitta några faktiska referenser, detta verkar ju vara någon allmän sanning bara.

Sär skriven, får väl lita på din erfarenhet i brist på annat.

Känner mig lite mindre som en häxa nu även om jag inte kan slänga en källhänvisning på honom (och han kanske har rätt trots allt...).

H Raheb oroa dig inte, det handlar om att han ska orka umgås en liten stund med vår 3-åring så jag kan sköta markservicen som bara måste göras.

Löste tillfälligt problemet genom att köpa en film och som en äkta skabbmorsa låta min dotter ha TVn som barnvakt större delen av dagen.

• H Raheb
    Ocean WoW skrev 2010-10-09 15:51:27 följande:

H Raheb oroa dig inte, det handlar om att han ska orka umgås en liten stund med vår 3-åring så jag kan sköta markservicen som bara måste göras.

Bra att det ordnade sig, jag var inte ett dugg orolig, jag lärde mig min läxa sen är det helt upp till andra att lära sin egen. Jag återgav bara orden jag fick från läkaren att en ofarlig snuva inte alltid ska viftas bort med febernedsättande. Handlar det "bara" om att umgås med sitt barn så tror jag att han klarat det även med lite feber.
Svar på tråden Blir man sjuk längre om man äter värktabletter som Ipren och Alvedon?