• bluejean

HJÄLP!Jag blir galen!Om Deja Vu!:(

Hej!

Jag vet inte vad jag ska göra,blir så orolig!

Jag har på senare halvåret börjat få Deja Vu's väldigt ofta,ibland varje dag och ibland flera ggr per ag.Sen kan det gå nån vecka och sen kommer en igen!Det är inga långa Deja Vu's utan de håller kanske på i 30 sek men det är nog att få mig att bli rädd.Jag får genast ont i huvvet och blir kallsvettig,hela dagen blir förstörd.Jag har ju läst att det kan vara en form av Epilipsi men kallsvett och ont i huvet kan ju lika gärn vara en ångestkänsla över Deja Vun.(Jag har lidit av PÅ och HYpokondri i snart 3 år)

Men iallafall jag läste att det kan var en form av Epilipsi och det är det jag oroar mig över nu!ENkla Partiella Fall,det hade jag kunnatleva med.Vissa säger att det stannar där men ha forskat lite(på google)Ochhittade bla en tjej som haft jättemycket Deja Vu och vaknade sen en natt av att ambulans va på vägför hon fått en grand mal anfall i sömnen....

Vårdcentralen och 1177 förstår inte min ångest över Deja Vuerna "Det är ju vanligt" och det "Är ingt folk brukar ringa in och va rädda över"

Men jag är skitorolig!Epilipsi kan jag ha så länge jag slipper Grand Malen.....Vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-09 15:00
    Jag kan även känna att händer osv krampar lite..typ som att jag håller hårt i tröjan eller nåt...
  • Svar på tråden HJÄLP!Jag blir galen!Om Deja Vu!:(
  • Anonym

Inget illa menat, men har du kontakt med psykiatrin något?

• bluejean

Ja jag har haft,kanske borde ta kontakt igen ;) Men just dessa Deja Vu upplvelserna har jag hängt upp mig på :(

• Kimona

Jag får också Deja Vu ofta, men när det händer brukar jag bluna och andas ett tag och intala mig själv att det är ju bara deja vu, inget konstigt :)

• Anonym

Hjärnan kan ta till Deja Vu när den känner sig stressad och pressad. Vad som händer är att hjärnan då plockar fram alla minnen som den har som är så likt situationen man för tillfället befinner sig i som resulterar i att man uppfattar en situation så som att man varit i den förut, detta för att skapa en lugnande känsla av att man har kontroll och har upplevt situationen förut.

Det låter på dig som att du har mycket oro och att du är väldigt duktig på att jaga upp dig själv vilket ökar din stress avsevärt och säkert bidrar till att det blir en sån stor grej och att du får såna fysiska effekter. Jag har gått igenom perioder då jag fått Deja vuer tätt inpå varandra och jag har definitivt inte epilepsi. Tror det du kan behöva är att få gå och prata med någon som kan ta hand om din ångest du verkar gå runt på för det finns risk att du bara eskalerar och det är så väldigt onödigt.

Att du reagerar som du gör när du får Deja vuerna är med största sannolikhet för att du skrämt upp dig själv och du ger kroppen en reaktion om att det skulle vara farligt. 

• Gravid 89

De få gånger i mitt liv som jag har fått "deja vu", är precis som Anonym skriver, när jag har känt mig stressad.

Kanske är du ofta streasad TS?

• bluejean

Tack för ett bra och lugnande svar,jag fattar väl nånstanns att jag själv stressar upp mig själv...men jag fick en liten deja vu för ca en timme sen och nu fick jag precis en till..

Ja jag ska ta tag i detta och gå till en psykolog,jag nojjar onödigt mkt över detta,hela dagar blir förstörda....

Tack för ett bra svar ännu en gång :)

• bluejean

Gravid89 Jo jag är stressad,inte för att jag gör mkt med jobb osv,är arbetslös..men antagligen är det en sorts inre stress :/ Jag kom precis att tänka på att närjag fick den första deja vun idag hade jag precis blivit upprörd över en sak o bråkat med sambon,kanske har med det att göra?Om bara huvudvärken kunde ge sig...

• Anonym

Förmodligen helt fel svar till en hypokondriker men du frågade. Jag läste en artikel i Vi föräldrar för några år sen. Den handla om en kvinna som hade STORA problem med dagliga deja vu. Hon hade problem att bli trodd hos läkare men blev tillslut ordentligt undersökt och hade hjärntumör vid minnescentrat. Hon blev opererad och frisk.

Som sagt hon hade STORA problem med deja vu och det vanligaste är nog att det beror på något annat. Sök läkare om du är orolig.

• Kimona
    bluejean skrev 2010-10-09 15:25:56 följande:
    KimOfDrac Hur ofta får du  det?:)Får du huvdvärk också?
    Varannan dag kanske? Ibland mer ibland mindre. Huvudvärk ibland men inte alltid. Får blackouter ibland också i ett par sekunder, eller ser blixtrar i ögonvrån och sånt
  • Anonym

Jag som skrev #6

Skräm henne inte..

Om du skulle må bättre TS så är det klart att du kan gå tala med en doktor men det är inte ovanligt att man får en del Deja vuer.
     Vad menar du med framkalla dom själv? Det är inget aktivt val du väljer men en deja vu kommer från dig själv, det är din hjärna som genererar dom. Jag tror definitivt att bråket kunde sätta igång det hela. Huvudvärken kan vara helt något annat också.. kan vara så att du fick huvudvärk samtidigt men eftersom du själv säger att du kan vara nojig så kopplade du ihop det mest Deja vun, sen har du lärt kroppen att detta är ännu ett stressmoment så du spänner dig när det händer, då kan man få huvudvärk. 

Men om du mår bättre av det så gå till en läkare, men annars försök att få prata med någon. Att gå till läkaren och höra skräck historier matar bara din hypokondri. 

• Anonym (Undrar)
    Kimona skrev 2010-10-09 15:15:59 följande:

Jag får också Deja Vu ofta, men när det händer brukar jag bluna och andas ett tag och intala mig själv att det är ju bara deja vu, inget konstigt :)

Kimona hur mår du nu? 
Svar på tråden HJÄLP!Jag blir galen!Om Deja Vu!:(