• FinastE2010

När kunde era klappa händerna, vinka, peka etc?

Ja som rubriken lyder. :)

• Svar på tråden När kunde era klappa händerna, vinka, peka etc?
  • k girl

Han började klappa händerna när han var sju månader. Pekar gör han fortfarande med hela handen och inte med pekfingret (10 månader). Vinkar inte.

• FinastE2010

ok, när bör de kunna det? Min son gör inget utav det och är 8 månader. Känns som han "borde" kunna något utav det

• k girl
    FinastE2010 skrev 2010-10-09 15:25:08 följande:
    ok, när bör de kunna det? Min son gör inget utav det och är 8 månader. Känns som han "borde" kunna något utav det
    Klappa händerna frågar de ibland om vid 10-månaderskontrollen.
  • joiy

min dotter är snart 9 månader eller ja hon blir 9 månader den 18e. hon vinkar (när hon vill) och gör kom hit vink. pekar med hela handen och klappar inte händerna.
    men säger lampa på teckenspråk.

• ELLEoClara

Vinkade vid 7 mån. När hon sen började klappa händerna vid 8 mån slutade hon vinka i ca 1 mån sen gjorde hon både och.

• Carniwhore

Pekade vid 8 månader
    klappade händer vid 10 månader
    Vinkade hejdå runt året :)

• FinastE2010

Vad duktiga era små är! Alltså min son sträcker sig efter saker han tappar och tittar efter dom t.ex. om han sitter i matstolen o håller en leksak o tappar den böjer han sig o försöker se vart den är. Men han pekar ju inte på saker o tittar oftast inte heller om vi frågar vart mamma eller pappa är så känns som han är lite sen? och inte heller om man frågar om olika saker vart dom är.

Gud man blir verkligen stressad av allt de "ska" kunna o oroar sig så fort han inte gör som andra barn.  Han kan inte krypa eller åla heller o sitter själv men vinglar lätt åt sidan då han sträcker sig efter något.

Men om man säger på bvc t.ex. att man tror han kanske hamnat lite efter så viftar dom ju bara bort det att man är en nojjig första gångs mamma  och att han ser så fin ut. Ja fast det har ju inget o göra med att han kan vara sen. Kanske kan kontakta barnpsykolog eftersom man oroar sig för så mkt?

• Carniwhore

Tror absolut inte du behöver oroa dig.
    Det kommer.
    Våran son kunde inte heller peka på saker om vi frågade vart är bollen, vart är mamma/pappa osv vid 8 månader.
    Bara lampan. Det var det enda han pekade på, hela tiden.
    Det kom senare runt 10-11 månader.

• Elisabeth83
    FinastE2010 skrev 2010-10-09 17:20:14 följande:
    Vad duktiga era små är! Alltså min son sträcker sig efter saker han tappar och tittar efter dom t.ex. om han sitter i matstolen o håller en leksak o tappar den böjer han sig o försöker se vart den är. Men han pekar ju inte på saker o tittar oftast inte heller om vi frågar vart mamma eller pappa är så känns som han är lite sen? och inte heller om man frågar om olika saker vart dom är.

Gud man blir verkligen stressad av allt de "ska" kunna o oroar sig så fort han inte gör som andra barn.  Han kan inte krypa eller åla heller o sitter själv men vinglar lätt åt sidan då han sträcker sig efter något.

Men om man säger på bvc t.ex. att man tror han kanske hamnat lite efter så viftar dom ju bara bort det att man är en nojjig första gångs mamma  och att han ser så fin ut. Ja fast det har ju inget o göra med att han kan vara sen. Kanske kan kontakta barnpsykolog eftersom man oroar sig för så mkt?
    Min dotter kan inte heller vinka, klappa eller peka. Hon är också 8mån. Tror inte någon av hennes jämnåriga kan det heller :) Kan tillägga att hon inte heller kryper, eller står själv mot saker, inte reser sig upp mot något heller. Men sitta kan hon! Och hasa sig lite fram på stjärten. Men jag håller med dig.. lite nojig blir man ju när "alla andra kan".. 
    Älskar mitt sötaste lilla Z!
  • Ragnar

Lillasyster började både peka, vinka och klappa händer då hon var 10-11 månader. Påkade kanske något tidagare om jag mins rätt. På 10- månaderskontrollen verkade de förvånade när de frågade om hon kunde klappa händer och jag sa nej. Så vi gick hem och övade och efter två dagar klappade hon för fullt. Vi hade helt enkelt inte haft en tanke på att lära barnet klappa händer.

Svar på tråden När kunde era klappa händerna, vinka, peka etc?