• Anonym (panikslagen)

Fått Delgivningsbrev - HJÄLP MIG!

Hej!

Nu behöver jag hjälp från någon som kan detta bättre än jag. För nu är jag panikslagen!

Jag har ALDRIG haft ekonomiska problem förr. Aldrig. Har fortfarande inte det utan detta beror enbart på slarv från min sida.
    Har missat en betalning till mitt elbolag. Elbolaget skickar inte ut påminnelser.
    Nu har jag fått ett DELGIVNINGSBREV som ska skrivas under. Står även att att socialen kommer meddelas!

Vad betyder detta?

Så fort jag öppnade brevet igår betalde jag den bifogade räkningen (stod samma belopp som det stod på orginalet...).
    Behöver jag ändå skriva under och skicka in delgivningen?
    Vad betyder det att socialen kontaktats? Kommer de att kontakta oss nu när fakturan är betald?

Snälla, hjälp! Jag är SJUKT orolig och kan inte tänka på annat. Elbolagets kundtjänst har självklart stängt över helgen annars hade de säkert kunnat hjälpa oss.

SNÄLLA???

• Svar på tråden Fått Delgivningsbrev - HJÄLP MIG!
  • Waldo

Enligt ellagen så måste socialtjänsten kontaktas när det finns risk för att ett elabonnemang stängs av.
    Vad som händer är att socialen blir meddelade, dom skickar ut ett brev till dig där det står att du kan kontakta dem om du behöver hjälp.

Har du redan betalat fakturan behöver du inte skriva under delgivningen och skicka in.
    Det har spelat ut sin roll.
    En delgivning betyder att bolaget har fått ett bevis för att du har fått fakturan.
    Och det har du ju bevisligen eftersom du betalat den

• Kimona

Kontakta elbolaget och säg till dem att du betalat och vilket datum du gjort det innan du skriver på någonting

• Anonym (panikslagen)

Tack för svar.
    Men jag betalde ju fakturan samma dag som jag fick delgivningsbrevet. Behöver jag inte skriva under det? Gäller det bara ifall jag fortfarande inte kan betala?

Och vad häner, mer precist, med socialen? Kommer de att få uppgift om att fakturan är betald?

Jag är HELT skakis!
    Trodde inte att det var så allvarligt att elen var lite sen! Trodde det var som en vanlig faktura, att man fick påminnelse och sen att det gick till Inkasso om man fortfarande inte betalt.

• Anonym (panikslagen)

Aaahhh, jag stirrar vidare....
    Så jävla nervös!

Har googlat lite och kommit fram till at jag säkert kommer få brev från socialen nästa vecka där de erbjuder stöd. Men om jag inte behöver deras stöd? Räkningen är ju betald nu? Kommer min familj bli ett fall för socialen (menar inte att låta nedlåtande...) nu? Och jag hoppas att det ALDRIG kommer att upprepas!

Jag menar, kommer de starta någon form av utredning?

• HannaS86

Jag jobbar på ett inkassobolag och du borde först ha fått ett brev där det står "uppmaning att vidta rättelse" och beloppet ska då öka 245kr (det finns även ett steg där man tar ut inkassokostnad på 160kr men det är inte nödvändigt och upp till varje elbolag hur de vill göra). Efter uppmaningsbrevet har man 14 dagar på sig att betala. Därefter om fakturan fortfarande inte är betald skickas ett delgivningsbrev + meddelande till socialen och skulden borde då ökat ytterligare 215kr.

Socialen erbjuder sig bara att hjälpa dig men om du inte kontaktar dem när du får brev från dem kommer de troligtvis inte kontakta dig om samma ärende igen eftersom de då antar att du löst det själv.

Det som förvånar mig är att du fått samma belopp på din nya faktura som på originalet, de har rätt (rätt, inte måste) att ta ut de extra kostnaderna enligt lag men det kan ju hända att ditt elbolag är såpass snälla att de inte gör det. Jag tycker att du ska ringa dem och meddela när och hur mycket du betalat och fråga om de vill att du skickar in delgivningstalongen ändå. Förmodligen kommer de säga att du inte behöver det eftersom de bara har nytta av den om man inte betalat (delgivningstalongen visar för dem att du vet om skulden och att de har rätt att stänga av elen inom 3 veckor från att du skrivit under om du INTE betalat). När du ringer dem kommer de i så fall stoppa upp ärendet eftersom de inte kan gå vidare med elavstängning så länge du säger att du har betalt fakturan. Det är lika bra att meddela dem för säkerhets skull ifall det mot all förmodan skulle blivit något fel med din betalning, t.ex. att du skrivit fel ocr, för om de då inte skulle få betalningen fastän du sagt att du betalat dem kommer de i första hand kontakta dig istället för att gå vidare i ärendet.

• Anonym (panikslagen)

Tack!

Jo, de har tagit ut extra kostnader för delgivning osv men det står att de lägger den på nästa faktura istället.
    Men nej, inget brev från elbolaget sedan fakturan skickades ut. Står även att de inte behöver skicka ut påminnelse innan delgivningsbrevet.

• HannaS86

Ah ok, det förklarar ju kostnaderna då :) Jag har inte hört talas om något elbolag innan som struntat i att ta ut kostnader så därför tyckte jag det var lite konstigt, vi har några av de största elbolagen som kunder och även småbolag och alla tar ut kostnader. Kommer breven alltså från ditt vanliga elbolag och inget inkassobolag?

Påminnelse är inte samma sak som uppmaningsbrev utan påminnelsen är ett mellansteg som alla företag kan hoppa om de vill, de som har påminnelse har det för att vara "snälla". Däremot är "uppmaning" ett brev som måste skickas innan de skickar ut delgivningsbrevet men det kan ju hända att de skickat ett sånt och att det kommit bort i posten eller liknande.

• elmadumle

När vi inte hade betalt elräkningen så kom det ett delgivningsbrev om att socialen var informerad, men vi hörde aldrig ett ljud från soc. Jag ringde och frågade vad de gör i ett sånt läge att elen stängs av. De betalar inte automatiskt, de gör en koll av ekonomin och anser de att det funnits pengar så får man ingen hjälp, barn eller inte. Nu betalde vi innan elen stängdes av.
    Vi fick inget f¨rån något inkassobolag heller, bara från elbolaget, vattenfall.

• Anonym (panikslagen)

Vårt brev kom från elbolaget och vi har inte sett röken av något uppmaningsbrev!

Men räkningen är betald nu i alla fall.
    Och på måndag ringer jag vårt elbolag och berättar det, för säkerhets skull.

Skulle sedan socialen höra av sig så är det ju bara att berätta som det är, att vi var sena med ränkningen och trodde att vi skulle få en påminnelse innan något annat hände. Att vi inte har några ekonomiska problem för övrigt.
    Man får väl försöka se det positiva i situationen vilken är att det är bra att det går till såhär i de fall där familjer verkligen är ekonomiskt illa ute. För barnens skull.

Jag lär väl höra av mig nästa vecka ifall något mer händer! Jag bävar!!!!

• Anonym

Jag vet inte vad som gäller för om du inte skriver på delgivningen men det verkar oerhört konstigt att du inte fått någon påminnelse.

På energibolaget jag jobbat på tidigae skickade vi först ut en påminnelse, sedan skickas ärendet till inkasso. Personen får då ännu en påminnelse men från inkasso. Sedan går inkasso företaget vidare med delgivning efter 2 på minnelser tror jag. Först efter det får vi ett meddelande om att strömmen ska slås av pga bristande betalning. Om det finns barn i hushållet kontaktas alltid socialen eftersom man inte bara kan slå av elen för en barnfamilj. Det är alltså en lång process innan man kommer så långt att strömmen slås av så jag undrar om ditt energiolag verklige gjort rätt här. Du borde fått en påminnelse LÅNGT innan du får en delgivning. Tror t.om. att det är tvugna att först skicka ut en påminnelse.

Ring och prata med kommunens konsumentvägledare och prata även med bolaget och fråga vad de egentligen har för rutiner med fakturor. Försök få ordning på detta för har det gått så långt att de hotar med att stänga av strömmen så kan du vara tvungen att betala deposition om du tex skulle flytta innan du kan få någon ström.

Ang socialen så gör inte socialen nånting om du betalar räkningen förutom att de förmodligen kontaktar dig och frågar om du behöver hjälp på något sätt. Mer än så händer inte.

Svar på tråden Fått Delgivningsbrev - HJÄLP MIG!