• Anonym (...)

divertikulit

Hej någon som haft divertikulit? (inflamerade tamfickor)
    Kan ni berätta hur ni kände, hur ont ni nade?
    Mådde ni illa? Hur mycket?
    Kräktes ni?
    Hade ni feber?
    Kunde ni känna något om ni kände på magen?
    Hur var er avföring?
    Kissade ni mycket?
    Hade ni andra symptom?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-10 10:44
    Sedan jag skrev igår så har smärtan ökat, jag kan inte längre vara stilla. Allt annat är som det var innan.
    Jag ger det nog 1-2 dagar till om det inte skulle bli mycket värre.
  • Svar på tråden divertikulit
  • Anonym (M)

Ja jag hade det i sommras, iallafall enligt röntgen. När det två månader senare gjordes en undersökning i tarmen hittade de ingen tarmficka och sa den kanske suttit väldigt ytligt. Borta var den hursom konstigt nog.
    Men jag låg inne 2 dagar iallafall, hade skitont i vänster nedre magen på en punkt när de klämde där. Var sååå öm. Hade en crp på drygt 30 alltså inte jättehög, ingen feber. Min avföring var mest hård men när pencillinet sattes in bara rann det ur mig såklart.  Kräktes inte och mådde inte illa.

• 4 grabbar

jag fick på dagen strålande smärta som kom i omgångar, som en blixt fran magen och ner i underlivet, senare på kvällen fick jag akut ont i magen och låg ihopvriden av smärta

de operarerade akut då de trodde det var blindtarmen och upptäckte en sprucken divertikel, var 15 år... och detta är tydligen en sällsynt åkomma på äldre personer hehe , har iaf inte lidit av det igen sen

Karma slår tillbaka - gott som ont
  • Anonym (M)

Nja sällsynt på äldre är det inte, googla så ser du. Men däremot är det ju inte såå vanligt när man är under 40 men visst finns det.

• 4 grabbar
    Anonym (M) skrev 2010-10-09 15:43:00 följande:
    Nja sällsynt på äldre är det inte, googla så ser du. Men däremot är det ju inte såå vanligt när man är under 40 men visst finns det.
    ja på alla de ställen jag läst är det sällsynt att det opereras spruckna divertiklar, skitsamma
  • Anonym (...)

Jag har ganska ont till vänster nere i magen, inte jätte ont men på en skala mellan 1-10 så kanske 4.
    Jag mår kraftigt illa. Vad jag vet har jag ingen feber och kräker inte. Har varierande avföring, ena dagen kan jag vara jätte hård och nästa så är det åt andra hållet.

För några månader sen hade jag också ont i magen, då visste jag inte riktigt vad det var dock inte sjukhuspersonalen heller, låg inne i två dagar för jag fick inte behålla fast föda utan levde på flytande och första dagen hade jag även dropp.
    De trodde på magsår. Men nu i efterhand så om man tänker efter så kan det ha varit divertikulit då det oftast brukar bli bättre om man låter tarmen vila i 2-3 dar. Mina tarmar fick vila ganska mycket då jag inte åt fast föda på 3-4 dagar då jag mådde jätteilla. Nu äter jag trots illamåendet och har än så länge fått behålla all mat även om det känns som det är nära att det kommer upp.

Hur länge ska man avvakta innan man kontaktar sjukvården?
    Jag själv hade tänkt ge det några dagar, blir jag sämre åker jag ju självklart in akut.

• 4 grabbar

ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem

• Anonym (M)
    4 grabbar skrev 2010-10-09 15:45:15 följande:
    ja på alla de ställen jag läst är det sällsynt att det opereras spruckna divertiklar, skitsamma
    Sorry, trodde du menade det var ovanligt med divertiklar hos äldre. Läste slarvigt.
Svar på tråden divertikulit