• Chetti

Fler föräldrar till sängvätare?

Jag tänkte att vi kunde ha vår tråd där vi kan skriva och stötta varandra på olika sätt.

Jag har två barn och båda är sängvätare och har aldrig varit torra på natten. Min dotter är 7 år och sonen är 4 år.

Vi använde sängskydd i sängen och de kissar i sängen vareviga natt. Ibland klarar de sig men det är 1-2 ggr per månad på sin höjd.

Min dotter har varit på Barnläkarmottagningen och gjort flödesmätningoch ultrlajud av urinblåsan och följt ett kissschema. Fortfarande ingen förbättring. Vi får gratis sängskydd från landstinget så det är ju bra.

Sonen är för liten för utredning men vi kommer gå med honom nästa år, inan han börjar skolan.

Det är väldigt jobbigt, tvättmaskinen går ofta hos oss och det är kissdoft i madrasser m.m.

Jag kommer snart kontakta barnläkarmottagningen igen för det är över ett år sedan vi var där och ingen förbättring.

blääääääääääää
  • Svar på tråden Fler föräldrar till sängvätare?
  • nian74

Hej.
    Jag vet hur jobbigt det kan vara! Min son kissade i sängen länge... vi fick prova nässpray och medicin men det hjälpte bara i början och kändes inte så bra att ge hela tiden.

Till slut hittade jag själv ett larm på nätet. Det är en liten platta som man lägger i ett trosskydd i trosorna/kalsongerna, när det kommer en droppe kiss på den så börjar en väckarklocka ringa för att barnet ska vakna och gå på toaletten.
    Vi behövde bara använda larmet i ett par veckor så vaknade han av sig själv när han var nödig.

Fördelen med detta larm är att väckarklockan ser ut precis som en vanlig klocka, det är trådlöst och om han hade kompisar hemma anade de ingenting - har man plast i sängen eller liknande kan det bli pinsamt (han ca elva år då)
    Nackdelen är att man får betala det själv och att läkare inte verkar ha någon koll på att det finns, det kan ju ha ändrats sedan dess iofs.

Jag bannar mig själv för att jag inte tog tag i detta tidigare men man tror ju att läkarna har stenkoll och att de ska lösa problemet...

Lycka till!

• Marie30

Min pojke är bara 4 och olyckorna har minskat drastiskt men eftersom jag själv inte blev torr på natten förrän i 8-10 års ålder minns jag hur det var. Jag har läst att det hormon som gör att man inte ska bli kissnödig på natten normalt utvecklas i 3-årsåldern men ofta är försenat på dessa barn. Den kunskapen fanns inte när jag var liten och jag förstår idag att det inte kom för mig förrän jag var runt 20 år. Jag har alltid vaknat och gått upp och kissat på natten och nu har min 4-åring också börjat göra det om han inte är för trött. 

Min mamma tvättade, tvättade och suckade lite och jag minns hur ledsen jag var över hur mycket besvär jag orsakade. Kommer ihåg att jag sa att hon inte behövde tvätta utan att det kunde få torka men hon log bara lite.

Hmmm... det här blev nog ett ganska meningslöst inlägg. Vill egentligen bara skicka styrkekramar till alla som kämpar! 

• Chetti
    nian74 skrev 2010-10-09 21:56:13 följande:
    Hej.
    Jag vet hur jobbigt det kan vara! Min son kissade i sängen länge... vi fick prova nässpray och medicin men det hjälpte bara i början och kändes inte så bra att ge hela tiden.

Till slut hittade jag själv ett larm på nätet. Det är en liten platta som man lägger i ett trosskydd i trosorna/kalsongerna, när det kommer en droppe kiss på den så börjar en väckarklocka ringa för att barnet ska vakna och gå på toaletten.
    Vi behövde bara använda larmet i ett par veckor så vaknade han av sig själv när han var nödig.

Fördelen med detta larm är att väckarklockan ser ut precis som en vanlig klocka, det är trådlöst och om han hade kompisar hemma anade de ingenting - har man plast i sängen eller liknande kan det bli pinsamt (han ca elva år då)
    Nackdelen är att man får betala det själv och att läkare inte verkar ha någon koll på att det finns, det kan ju ha ändrats sedan dess iofs.

Jag bannar mig själv för att jag inte tog tag i detta tidigare men man tror ju att läkarna har stenkoll och att de ska lösa problemet...

Lycka till!
    Kommer du ihåg vart du köpte denna väckarklocka?

Hur gammal var din son när han slutade kissa i sängen?
    blääääääääääää
  • Chetti
    Marie30 skrev 2010-10-09 22:07:07 följande:
    Min pojke är bara 4 och olyckorna har minskat drastiskt men eftersom jag själv inte blev torr på natten förrän i 8-10 års ålder minns jag hur det var. Jag har läst att det hormon som gör att man inte ska bli kissnödig på natten normalt utvecklas i 3-årsåldern men ofta är försenat på dessa barn. Den kunskapen fanns inte när jag var liten och jag förstår idag att det inte kom för mig förrän jag var runt 20 år. Jag har alltid vaknat och gått upp och kissat på natten och nu har min 4-åring också börjat göra det om han inte är för trött. 

Min mamma tvättade, tvättade och suckade lite och jag minns hur ledsen jag var över hur mycket besvär jag orsakade. Kommer ihåg att jag sa att hon inte behövde tvätta utan att det kunde få torka men hon log bara lite.

Hmmm... det här blev nog ett ganska meningslöst inlägg. Vill egentligen bara skicka styrkekramar till alla som kämpar! 
    Tack för ditt inlägg! Minns du om ni gjorde något för att du skulle bli torr? Hade du några hjälpmedel?
    blääääääääääää
  • nian74

Ett sånt här är det:    http://www.enurad.com/pgs/swedish.html

Vi beställde det via nätet men kommer inte ihåg om det var direkt från det här företaget eller nån annan stans

Han var 11 år när han slutade men om jag hittat det här larmet tidigare är jag övertygad om att han slutat tidigare.

• TattooMamma

Hej!

Jag har en dotter som har problem med kisseriet..
    Hon kissar vanligtvis i sängen varje natt, och kissar även på sig på dagarna..
    Hon är 6 år nu, vi går på utredning, men troligtvis är det att blåsan är överaktiv..

Skickar styrkekramar till Er alla "kiss-mammor"! {#emotions_dlg.flower}

• Chetti
    nian74 skrev 2010-10-10 18:26:53 följande:
    Ett sånt här är det:    www.enurad.com/pgs/swedish.html

Vi beställde det via nätet men kommer inte ihåg om det var direkt från det här företaget eller nån annan stans

Han var 11 år när han slutade men om jag hittat det här larmet tidigare är jag övertygad om att han slutat tidigare.
    Tack för länken, ska definitvt kolla upp vart vi kan köpa det.
    blääääääääääää
  • Chetti
    TattooMamma skrev 2010-10-11 19:01:07 följande:
    Hej!

Jag har en dotter som har problem med kisseriet..
    Hon kissar vanligtvis i sängen varje natt, och kissar även på sig på dagarna..
    Hon är 6 år nu, vi går på utredning, men troligtvis är det att blåsan är överaktiv..

Skickar styrkekramar till Er alla "kiss-mammor"! {#emotions_dlg.flower}
    Jo, så kan det vara. Det är jobbigt men enligt sjukvården så blir ju alla barn torra till slut, hoppas det inte dröjer för länge bara
    blääääääääääää
  • Beach 2010

Vi har en pojk hemma på 8 år.
    Han kissar i sängen VARJE natt. Han kissade även på sig mer eller mindre VARJE dag på skolan.
    Vi gick på utredning.

Vi fick tipset att inte fråga barnet: "Är du kissig?"
    Utan vi kissade barnet efter klocka. Varannan timme fick han helt enkelt gå på toa. Vare sig han kände sig nödig eller inte. Detta var innan sommaren. Nu har han kommit hem nån enstaka gång med kiss i byxorna och klarar kisseriet helt på egen hand på dagarna.

På nätterna har han blöja. Vi kallar det för nattbyxa och det funkar hur bra som helst.
    Klart är det inte roligt att behöva sätta blöja på en 8 åring, men vi har inte gjort det till en stor sak och han tycker det är skönt att slippa vakna mitt i natten av att det är blött i hela sängen.
    Blöjorna får vi gratis.

• nian74

Chetti,
    Jag har inboxat dig - kolla om du är intresseradGlad

Svar på tråden Fler föräldrar till sängvätare?