• Anonym

Rökning på balkonger/uteplatser...

...borde ta mig f*n förbjudas!!

Vi har bott i vår lägenhet i mer än fem år.
    Vi har alltid varit omgivna av rökare som flitigt använt sin balkong till rökning.
    Är väl medveten om att det inte är förbjudet men det gör mig inte mindre förbannad för det.

Jag har växt upp i ett hem där det kedjeröktes vid matbordet. Röktes det inte, rullades det cigaretter.
    Far har slutat men inte mor. Var gång hon hälsar på, eller man hälsar på henne stinker man äcklig inpyrd rök. Det räcker med att gå genom hennes lägenhet till uteplatsen så stinker man.

Jag tycker det är vidrigt!!

Den senaste inflyttade grannen sedan i somras bor i lägenheten under. Både hon och hennes vuxna dotter röker som bortsbindare.
    På balkongen.

Vi har inte kunnat vädra ordentligt på hela sommaren och vår lägenhet har solläge. Ni kan ju tänka er hur varmt det blir.
    Våra husdjur kan inte svalka sig om kvällarna på balkongen heller för vår dörr kan ju inte stå öppen mer än ett par minuter åt gången. Man får passa sig så man inte råkar ha ett fönster eller dörren öppen när de är hemma.
    Tom när allt är stängt drar sig lukten in och förpestar allt.

Vår soffa är helt förstörd, för att inte tala på hur sängen luktar och alla gardiner! Väggarna också!!
    Och alla kläder!
    Man stinker ju rök vart man än går!

Vem fan betalar det?? INte de äckliga rökarna iaf!!!!

Jag skall väl för f*n kunna utnyttja min balkong lika mycket som dessa förpestande människor??

Har jag låtit en äcklig kattlåda med bajs och kiss i stå på balkongen hade det klagats otroligt mycket, men nej rökare får man inte klaga på!
    De är heliga eller?

Hur mycket jag än städar hemma så stinker det rök hela tiden!!

Rökare är alltid måna om att hävda sina rättigheter och nej det är inte förbjudet att röka på balkongen här, men var är mina rättigheter till ett luktfritt hem och möjligheten att utnyttja helamin lägenhet?
    Varför skall jag som ickerökare bli tvungen att sitta instängd i en varm och kvav och instängd lägenhet för de som röker "måste" kunna använda balkongen till rökning?

Har jag inga rättigheter till ett drägligt liv?

Flytta ser jag inte som ett alternativ av många skäl.

• Svar på tråden Rökning på balkonger/uteplatser...
  • sextiotalist

Så länge rökningen är laglig så får du nog gilla läget, det enda sättet att undvika det är nog att flytta själv, det finns bostadsrättsföreningar som har rökfritt runt fastigheten.

• Anonym (suck)

Skaffa ett liv! vad tycker du rökarna ska göra. gå ner för alla trappor sen 100 meter bort för att du ska bli nöjd?

flytta istället till ett rökfritt område

• Comtesse

Dtt det borde vara olagligt att röka utomhus, vill man röka får man göra det i sitt eget hus/lägenhet, inte utomhus där andra kan drabbas.

You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • LjubaviMoja

snyft, snyft buhuuu

Det är lagligt så deal with it!!!

Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • SilverEmma
    Comtesse skrev 2010-10-09 16:40:14 följande:
    Dtt det borde vara olagligt att röka utomhus, vill man röka får man göra det i sitt eget hus/lägenhet, inte utomhus där andra kan drabbas.
    Det funkar ju inte heller...då gnäller vissa grannar över att det går in i deras lägenheter via ventilationen. Så vi får inte röka inne....och inte ute....var ska vi röka då?

Skönt att ha eget hus och slippa gnället.
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • Dr Mupp

tyvärr har man inga andra rättigehter än att flytta. Vi gjorde det. Nu bor vi i radhus utan rökande grannar. Så skönt.

Den dagen rökning förbjuds rakt av kommer jag jubla.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Comtesse
    SilverEmma skrev 2010-10-09 16:44:45 följande:
    Det funkar ju inte heller...då gnäller vissa grannar över att det går in i deras lägenheter via ventilationen. Så vi får inte röka inne....och inte ute....var ska vi röka då?

Skönt att ha eget hus och slippa gnället.
    Jo, det skulle funka, man får helt enkelt välja lägenhet i en fastighet där rökning är tillåtet, väljer man det som icke-rökare så får man skylla sig själv.
    You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • SilverEmma
    Comtesse skrev 2010-10-09 16:46:27 följande:
    Jo, det skulle funka, man får helt enkelt välja lägenhet i en fastighet där rökning är tillåtet, väljer man det som icke-rökare så får man skylla sig själv.
    Men nu ÄR det ju tillåtet med rökning i de flesta fastigheter, men det gnälls ändå.

Jag förstår icke-rökarna, de väljer inte att röka men blir utsatta för det ändå. Jag visar själv väldigt mycket hänsyn när jag röker och om en granne hade klagat (när jag bodde i lägenhet) så hade jag absolut kunnat tänka mig att kompromissa lite. Så länge grannen sa till mig på ett trevligt sätt dvs.

Det finns ju fastigheter som inte tillåter rökning, inte så många men det är ju ett steg i rätt rikting?
    Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • eec82

är i samma sits, alla runtomkring röker. Men har tur att grannen under frågade om vi blev störda å sa då att de är bättre om ahr står längre ut på balkongen så kommer de inte in genom vårt luftintag. För en tid fick vi stänga av ett rum helt då vår son sov i det å allt stank rök. Var som om någon stod inne i rummet å rökte. Inte så kul. Men belv bättre då han flyttade på sig, men nu ahr vi tagit rummet istället. Men visst hade jag önskat lite mer regler vid rökning men om man skulle förbjuda det tror jag de skulle rökas någon annan stans utanför porten el så.. vet inte om de är bättre... El fuskas en massor.

Men vi letar nytt boende där de är förbjudet men de lär ju ta ett tag. Just nu får vi acceptera det som det är. Å göra de bästa av det. Även om de innebär öppna fönster då grannarna inte är hemma, man får anpassa sig själv lite. Hellre får jag in rök från balkonerna än ventilationen iaf. =)

• plommonstoppet
    Comtesse skrev 2010-10-09 16:40:14 följande:
    hur hade du tänkt om det är en småbarnsfamilj då? då ska föräldern/drarna endå röka inne? runt barnen?
Svar på tråden Rökning på balkonger/uteplatser...