• Mosigos

Parapsykologi - Jag tror på ett liv efter döden

Hej.

Har läst en hel del böcker om NDE's på sistone, dvs. Near Death Experiences. Hundratusentals personer vars hjärtan upphört att slå någon gång i livet har nästan alla upplevt samma saker. Ljuset i tunneln, utanförkroppen-upplevelser, ett kritvit skinande ställe där allt sprudlar av genuin kärlek, träffa döda bekanta osv. Har detta bara skett av en slump eller tror ni att det kan vara så att livet efter detta faktiskt finns? Jag var först lite skeptisk över att det bara skulle vara religiös propaganda men folk från väldigt olika religioner ska ha upplevt samma saker ändå.

Någon?

• Svar på tråden Parapsykologi - Jag tror på ett liv efter döden
  • Renesmee

Fast tydligen finns ju det veteskaplik fakta/bevis om det med tunnelseende, ljus osv , hörde det, minns inte ekakt men jag tror det stämmer. Så nja...
    och dessutom är man inte död förren hjärnan , asså aktiviteten i hjärnan upphör.. bara för att hjärtat stannar är man inte död. det kallas bara hjärstillestånd av läkarna.

• Mosigos
    Renesmee skrev 2010-10-09 17:56:58 följande:
    Fast tydligen finns ju det veteskaplik fakta/bevis om det med tunnelseende, ljus osv , hörde det, minns inte ekakt men jag tror det stämmer. Så nja...
    och dessutom är man inte död förren hjärnan , asså aktiviteten i hjärnan upphör.. bara för att hjärtat stannar är man inte död. det kallas bara hjärstillestånd av läkarna.
    Nja. Allt är inte vetenskapligt bevisat. Det kritvita, superstarka ljuset kan forskare exempelvis inte sätta fingret på. Och i vissa fall så handlar det om just det, att allting i kroppen slutar funka, inkluderat hjärnan.

När hjärtat slutar så, slutar det pumpa runt blod. När det inte pumpar runt blod kommer inte något blod till hjärnan, och den dör.
  • Immer

Så sent som igår pratade jag med en patient, som upplevde detta i torsdags morse. Då var han i mycket dåligt skick.

• Renesmee
    Mosigos skrev 2010-10-09 18:30:13 följande:
    Nja. Allt är inte vetenskapligt bevisat. Det kritvita, superstarka ljuset kan forskare exempelvis inte sätta fingret på. Och i vissa fall så handlar det om just det, att allting i kroppen slutar funka, inkluderat hjärnan.

När hjärtat slutar så, slutar det pumpa runt blod. När det inte pumpar runt blod kommer inte något blod till hjärnan, och den dör.
    Ljuset, har med pupillerna att göra. Dom vidgas fullständig så minsta ljus kan verka som tja...vitt ljus.
    Jo ja men hjärtstillestånd...typ folk som går runt och säger ..jag har varit död...men då har bara deras hjärta stannat i ca 2 minuter..då har man inte varit död enligt läkartermer. Man är död när hjärnvågorna ligger på noll. Då är man död. Inte bara hjärstillestånd. Ebnligt doktorer.
  • Immer

Är man oåterkallerligen död kan man givetvis inte berätta för någon om sina upplevelser. NDU-berättelser  förutsätter att blivit återupplivad efter hjärtstillestånd..

• KristenTjej84

Jag tror dom är äkta.
    För jag vet att det finns en andra sida, Gud har själv visat mig den några gånger, är väldigt säker på att jag själv upplevt en nära döden upplevelse på grund av mina andningssvårigheter i ungdomen.
    Det här är ett av de mest övertygande vittnesmålen jag hört från andra:

">

Svar på tråden Parapsykologi - Jag tror på ett liv efter döden