• flingansnö

LCHF är det sannt att man luktar illa?

Pratde med min mamma idag om att jag börjat äta LCHF. Håller fortfarande på attlära mig men ändå, det känns bra!

Neggo mamma sa då

"Tänk bara på att om man slarvar så börjar man lukta illa"

Är det sannt??!!!

• Svar på tråden LCHF är det sannt att man luktar illa?
  • Idlur

Tvärtom, om du sköter dig som du ska så hamnar kroppen i en förbränningsprocess som heter Ketos (har jag för mig) och jävlar i min låda- man stinker i munnen! Diarré.

Åt cambridge soppor ett tag och hamnade i Ketos samt när jag körde LCHF ett tag...

Huvva =D

• flingansnö

ok, så man luktar altså illa??!! vad gör man åt det då?  Så kan man ju inte ha det liksom....

• Idlur

Man kan inte göra så mycket...eftersom halstabletter och dylikt har typ 96% kolhydrater i sig och totalt jätte förbjudna vid LCHF...så du får gilla läget helt enkelt =)

Min man frågade mig i bilen hur jag mådde egentligen? "Vaddå??" svarade jag...
    "Jaaa, du skiter ju så illa!!" hahaha nej nej, magen var lugn och fil, bara min mysiga andedräkt =P hahaha

• flingansnö

men fy! Så kan man ju inte ha det!

Finns det ngn LCHFare som har ngt råd?!!+?!!!

• FruSen

Men får man inte alltid dålig andedräkt när man bantar/går ner i vikt?
    Min sambo tapade 30 kg då han åt GI och han luktade jätteilla... Blir det liksom inte nån sorts "avgiftning" för kroppen och det är det som gör att amn luktar skunk??
    Eller?
    Jag vet inte, men jag vill minnas att jag hört att det är så...?

• Denebola

Det är ett vanligt övergångsbesvär när man börjar äta LCHF, men det går över.

• Teskedsmamman

Det är när man går in på dieten (precis som när man går i fas 1 på GI) då hamnar kroppen i ketos många gånger.

Däremot så ska man inte vara i ketos hela tiden och när man går på "normal vardagsLCHF" så äter man så pass med kolhydrater att kroppen inte befinner sig i ketos= man luktar inte.

Perioden som man kan lukta illa pågår normalt i 1-3 veckor.

4 killar!! - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Denebola
    Teskedsmamman skrev 2010-10-09 20:03:31 följande:
    Det är när man går in på dieten (precis som när man går i fas 1 på GI) då hamnar kroppen i ketos många gånger.

Däremot så ska man inte vara i ketos hela tiden och när man går på "normal vardagsLCHF" så äter man så pass med kolhydrater att kroppen inte befinner sig i ketos= man luktar inte.

Perioden som man kan lukta illa pågår normalt i 1-3 veckor.
    När man äter LCHF är målet att hålla sig i ketos - det är då man bränner fett istället för kolhydrater.
  • flingansnö

men vad kan man göra åt det? Tugga tuggummi?

• mormor99

Jag använder en munspray som saknar kolhydrater.
    Vill du köpa, kan jag hjälpa dig få kontakt med en säljare.   Glad

• cinnamoncream

Jag äter lchf och luktar inte illa!!!!
    De första dagarna tyckte jag att jag luktade "cancersjuk" om hela kroppen, men det gick snabbt över!!!
    Borstar dock tänderna och duschar oftare än vanligt och parfymerar mig mer nu än förr, för säkerhets skull.... Förresten så borde fler här i samhället göra det, hehe..... Kör på och gläds åt din sjyssta hälsa och fina kropp du kommer att få!!!!!

• Capt Janeway

Det är bara övergångsbesvar. Givetvis kan övergångsbesvären återkomma om man fuskar hela tiden, eftersom då måste kroppen ställa om sig igen, och igen ...

Från Kostdoktorn.se:

"Blir man inte trött / lättirritabel / svag / yr / får huvudvärk / upplever svårt att tänka / känner sig varm och svettas mer / får lättare hjärtklappning / känner konstig smak i munnen / dålig andedräkt av LCHF?

Jo. Det är vad som brukar kallas för omställnings- / övergångsbesvär (en del säger istället ”socker-avgiftning”). Många men inte alla upplever enstaka eller flera av dessa symptom, någon till några dagar efter en kraftig begränsning av kolhydratsintaget. Besvären sitter vanligen i under några dagar, det är ovanligt med kvarstående sådana besvär under mer än någon vecka.

Det som kan ta längre tid är orken vid kraftig fysisk ansträngning. Detta kan ibland ta flera månader innan den upplevs normal igen. Då upplever många istället en kraftigt ökad uthållighet.

Blir omställningssbesvären för svåra kan man äta lite extra kolhydrater – en bit grovt bröd, mer grönsaker eller en halv banan, bara som exempel. Detta kan möjligen fördröja anpassningen en aning, så vissa föredrar att stå ut istället."

http://www.kostdoktorn.se/lagkolhydratkost-lchf/kostdoktorns-faq

• Nenime

Jag kommer ihåg att när jag var ute och sprang samtidigt som jag gick på LCHF så luktade svettet kattpiss. Jag trodde först att det var katten som hade kissat på mina träningskläder, men sen läste jag att det kunde bli så när man var i ketos. Jag kommer inte ihåg hur länge det varade eller om det ens gick över.

Svar på tråden LCHF är det sannt att man luktar illa?