• sonja34

Ingen OB-ersättning åt timanställda?

Hej! Jag tycker inte timanställda har rätt att få OB-ersättning som andra som jobbar heltid/deltid på schema.
    Igår jag låg i sängen tänkte jag på mitt jobb och att vad orättvist det är.. Jag jobbar som timanställd inom äldreomsorgen. Som timanställd föräldraledig mamma kan jag gå in och jobba när jag vill. Jag jobbar när jag känner för det m a o.
    Eftersom min sambo har 9-5 jobb må-fr så kan jag bara jobba helger och röda dagar.

Jag klarar mig på min föräldrapenning men tycker att det är coolt att få in lite extra ibland. Men tänker jag efter så är det väldigt orättvist mot min kollegor som arbetar alla dagar, må till sö, jul och midsommar (utan att kunna påverka det så mycket). Slår man ihop vad de tjänar plus OB tillägg och multiplicerar med en heltid så får de nästan bara hälften av vad jag får... Speciellt tydligt blir det ju om jag jämför med en som jobbar deltid. 50 %
    Nu kanske alla tycker att jag e korkad som klagar men vad jag menar är att det är ju korkat att kalla det Obekväm arbetstid. För mig är den inte obekväm. Övrig tid skulle däremot vara det.
    Men istället för att ta bort av mig så är mitt förslag att ge högre lön åt de månadsanställda som ställer upp och jobbar utan att gnälla!

• Svar på tråden Ingen OB-ersättning åt timanställda?
  • Jefa

Fast samtidigt har de ju semester. Jag jobbar oxå extra och tjänar bra på det. Bara semesterersättningen på 12,5 i timmen gör mycket. Där är väl den störtsa skillnaden
    Men sen när du inte är mammaledig längre och barnen är lite äldre kommer dessa dagar vara obekväma för dig.
    Jag tycker att självklart ska det vara samma OB till fastanställda som till extrapersonal. Det är ju faktiskt de som "räddar" den ordinarie personalen när de vill vara lediga

• Jefa

Och dessutom, de som jobbar extra har aldrig någon försäkran om jobb varje månad. Så ibland får man inga pengar alls.

• M E J

Jag förstår hur du menar men jag tycker det hela brister! För de första vill jag säga att åtminstonde av min egen erfarenhet är det otroligt många fastanställda som gnäller på arbetstider, löner, schemaläggning, olika beslut osv... Om de skulle vara mindre missnöje och gnäll tror jag många arbetsplatser skulle "förvandlas" till det bättre! Alltså lägga energin på något bra och givande. Och visst vore dom värda mer pengar men vars ifrån skulle dessa tas?

Håller också med Jefa: De har betald semester, vilket inte är så illa.

Jag tycker absolut de ska vara samma OB till alla.

• sonja34

Ja jag har resonerat som du också, att man lever ju väldigt otryggt som timanställd.. Men det där med att vi ställer upp och räddar vet jag inte om jag håller med om.. Jag ringer ju när jag själv behöver pengar, inte när den fasta personalen vill vara ledig...
    Men varför inte ha högre timlön på extra personal och lägre ob-ersättning. Då blir vi ju motiverade att jobba även "vanliga dagar"

• M E J

sonja34: Vanliga dagar kanske de inte alltid behövs lika mycket extra personal, då de ofta försöker lösa det ändå. Men visst den fasta personalen blir ju sjuk även på dagtid mitt i veckan emellanåt. Jag föredrar det som det är nu! Förövrigt jobbar jag gärna vanliga dagar hellre även om jag blir av med OB, sedan om jag blir erbjuden någon storhelg så är det ju välkommet!

• Jennie Brunflo

sonja:

Det är ju ohållbart med högre lön åt icke-tillsvidareanställda och lägre Ob.
    Det skulle ju inte funka.

Dessutom så är det ju oftast kvällar, nätter och helger som extrapersonalen behövs som mest. Inte på dagtid.

Sedan...har vi det här med avtal och facket och sådant.
    Inget avtal i världen skulle skrivas om så som du vill att det ska skrivas om. Facket skulle gå i taket och det skulle bli stort ramaskri. Det skulle inte vara hållbart liksom.

Fast.....det är ju en fin tanke....att extrapersonalen ska vara "tacksam" att de har jobb....och att tillsvidareanställda ska få högre lön.

Tror du att det skulle vara mindre frånvaro på tillsvidareanställda och behovet av extrapersonal skulle minska om man gjorde om systemet på ditt vis? Eller vad skulle vara poängen?
    För om frånvaron inte minskade och behovet av extrapersonal inte minskade....då ökar ju bara kostanden för arbetsgivaren.

• sonja34

He he. Ja facket är inget att leka med.. Alltså, egntligen hade jag väl ingen tanke bakom det hela, mest att det skulle vara rättvisare..
    Jennie: I veckorna löser personalen det själva menar du? Om någon blir akut sjuk? Ja i bästa fall, men annars får de ju "gå kort".
    Jag tycker bara att ob-ersättning inte funkar på rätt sätt.

• Poena

Men anledningen till att du får mer lön är ju för att du har semestertillägg!

Jag tycker det är självklart att Extra ska få samma OB, det skulle utnyttjas grymt mycket annars och skulle dessutom vara väldigt orättvist!! Tycker du inte själv att någon som jobbar t ex en julafton eller nyårsafton ska få ett ob-tillägg bara för att man är extra??

• uw74

När jag har varit timanställd, har det fungerat som så att jag har blivit inringd när behovet har uppstått. (Utom då jag har haft längre vikariat) Visst har det funnits tillfällen när jag har kunnat välja, som när fast personal har kommit i god tid och vi timvikarier har kunnat fördela mellan oss.

Det stora flertalet timmisar befinner sig nog inte i den situationen att de kan välja. Antingen stämplar man upptill, och då måste man ju ta arbete som erbjuds, eller också har man inte rätt att stämpla, och då är det också bara att jobba när de ringer, vanligen är man inte särdeles välbesutten.

Så, nej, jag håller inte med dig.

• Jefa

Så är det inte hos oss. (Och jag antar att de flesta timanställda har det som mig) Och hade jag bara fått ringa, hade jag då hellre jobbat dagtid utan någon OB än kvällar/helger/röda dagar då jag missar tid med min familj.
    Jag jobbar då det behövs extra personal, vilket det behövs när någon är sjuk, behöver ledigt osv. Ofta ringer de och säger "Snälla, kan du hoppa in. Min son fyller år men jag jobbar då" osv. Då tycker iaf JAG att man ställer upp mycket för personalen genom att bidra så att de får ledigt.

Och ibland (allt för ofta) utnyttjas det av en del personal. Jag tycker det är helt rätt att det är samma löner/OB-ersättningar. Jag gör ju samma jobb som de gör. Om de sen väljer att inte vilja jobba tex jul, så är ju deras val att välja bort det. Men då kan man ju heller inte klaga på den som ställer upp och jobbar att den får OB-tillägg?

Svar på tråden Ingen OB-ersättning åt timanställda?