• sonja34

Ingen OB-ersättning åt timanställda?

Hej! Jag tycker inte timanställda har rätt att få OB-ersättning som andra som jobbar heltid/deltid på schema.
    Igår jag låg i sängen tänkte jag på mitt jobb och att vad orättvist det är.. Jag jobbar som timanställd inom äldreomsorgen. Som timanställd föräldraledig mamma kan jag gå in och jobba när jag vill. Jag jobbar när jag känner för det m a o.
    Eftersom min sambo har 9-5 jobb må-fr så kan jag bara jobba helger och röda dagar.

Jag klarar mig på min föräldrapenning men tycker att det är coolt att få in lite extra ibland. Men tänker jag efter så är det väldigt orättvist mot min kollegor som arbetar alla dagar, må till sö, jul och midsommar (utan att kunna påverka det så mycket). Slår man ihop vad de tjänar plus OB tillägg och multiplicerar med en heltid så får de nästan bara hälften av vad jag får... Speciellt tydligt blir det ju om jag jämför med en som jobbar deltid. 50 %
    Nu kanske alla tycker att jag e korkad som klagar men vad jag menar är att det är ju korkat att kalla det Obekväm arbetstid. För mig är den inte obekväm. Övrig tid skulle däremot vara det.
    Men istället för att ta bort av mig så är mitt förslag att ge högre lön åt de månadsanställda som ställer upp och jobbar utan att gnälla!

• Svar på tråden Ingen OB-ersättning åt timanställda?
  • Jefa

Fast samtidigt har de ju semester. Jag jobbar oxå extra och tjänar bra på det. Bara semesterersättningen på 12,5 i timmen gör mycket. Där är väl den störtsa skillnaden
    Men sen när du inte är mammaledig längre och barnen är lite äldre kommer dessa dagar vara obekväma för dig.
    Jag tycker att självklart ska det vara samma OB till fastanställda som till extrapersonal. Det är ju faktiskt de som "räddar" den ordinarie personalen när de vill vara lediga

• Jefa

Och dessutom, de som jobbar extra har aldrig någon försäkran om jobb varje månad. Så ibland får man inga pengar alls.

• M E J