• hejsvej

Stor knöl/körtel i armhålan vid amningsstart?! Någon som varit med om detta? Är orolig...

Hej!
    Hoppas någon vill hjälpa mig. Jag födde vår andra son för en vecka sedan och ungefär ett dygn efter förlossningen upptäckte jag när jag duschade att jag hade en rätt rejäl knöl i armhålan (fast lite framåt bröstet till) som är ca 2-3 cm i diameter. Inte direkt öm om jag inte trycker på den ganska hårt. Den känns som en körtel eftersom den går att "vicka på" och är slät och avrundad, lite mjuk.

Blev förstås livrädd och tänkte på cancer, men inser ju själv innerst inne att detta troligen är kopplat till amningsstarten. Men har någon varit med om detta?  Jag pratade med en barnmorska på bb-mottagningen som trodde att det var en svullen mjölkkörtel och sa att det borde bli mindre ganska snart. Men ännu är den nog i samma storlek

• Svar på tråden Stor knöl/körtel i armhålan vid amningsstart?! Någon som varit med om detta? Är orolig...
  • Tahu

Ja du har mjölkkörtlar där, har jag haft efter alla tre mina barn efter födsel och vid amningsstart! Glad

• hejsvej

Gali: Åh tack för snabbt svar! Stämmer min beskrivning in på det du kände? Hur länge var de kvar?

• Tahu

Håller i ett tag och minskar sen. Jag har blivit så svullen och ätit smärtstillande för att jag blev så svullen i armhålorna alla tre gångerna! Gör skitont, men det går över på några dagar, kram!

• Tahu

Tror det är få som får lika ont som jag, men även min syster svullnade i armhålorna. Så det beror nog på hur mycket mjölkkörtlar man har helt enkelt. men svullnaden är INTE ovanlig!

• hejsvej

Ok, min svullnad gör inte direkt ont, även om man ju är öm och känslig just kring brösten förstås. Men du gjorde inget speciellt för att få bort knölarna, typ massage eller så?

• Lindreas

Nu har jag bara fått ett barn, och är fortfarande rätt ny på amningsfronten (tre veckor gammal bebis), men jag hade också knölar bortåt armhålan till, precis som du beskriver. Jag masserade lätt när jag stod i duschen, och pumpade ur för hand, just över knölen, då minskade de i storlek och var inte i vägen på samma sätt. Det kanske funkar för dig också?

• Tahu

Jo jag mjukmasserade typ i duschen och allt blev bättre inom några dagar. Dock svullnade jag till imellanåt när jag hade mycket mjölk, men det försvann efter amningsperioden!

• hejsvej

Ok, tack så jättemycket för er hjälp. Har nämligen aldrig hört talas om detta förut. Fick ju inte så med mitt första barn heller.
    Men då ska jag försöka massera ut i duschen. Har gjort det lite försiktigt innan men inte riktigt vågat hålla på för mycket.
    Om någon mer har varit med om samma så skriv gärna era erfarenheter!

• Lindreas

Men du, om du är riktigt orolig så tycker jag att du ska höra med mvc eller så, så kan de kanske ge dig tips också?

• hejsvej
    Lindreas skrev 2010-10-10 15:06:57 följande:
    Men du, om du är riktigt orolig så tycker jag att du ska höra med mvc eller så, så kan de kanske ge dig tips också?
    Ja, det har du rätt i. Ska avvakta i några dagar till (tyckte nästan att den kändes lite mindre nu idag) men om den kvarstår ska jag kolla upp den!
  • Ardbeg

Har också haft precis så! Men då blev jag tillsagd av läkare att undvika att massera där då det kan stimulera den. Vilket man ju gärna vill undvika så att det inte blir värre. Det går över med tiden i alla fall :)

• hejsvej

Kan berätta att jag kollade upp knölen och det visade sig vara bröstvävnad som var placerad på lite fel ställe så att säga När de stack i den för att ta ett vävnadprov så började det rinna ut lite mjölk. Provet visade sedan just att det var bröstvävnad.

• Pyrrha

Jag fick barn för en vecka sedan och samma dag som mjölken rann till svullnade det upp i armhålan på mig också. Gjorde riktigt ont och de var svårt att sova när det gjorde ont både i brösten och i armhålan.
    Jag var kvar i några dagar på barn 4 så jag pratade med några barnmorskor och de sa samma sak som alla andra här har sagt.
    Jag är fortfarande svullen, men det gör inte alls lika ont längre så jag hoppas att det lägger sig snart!
    Har försökt googla lite på detta, men tycker att det finns väldigt dåligt med information.

Svar på tråden Stor knöl/körtel i armhålan vid amningsstart?! Någon som varit med om detta? Är orolig...