• Kimban

Hur få ungen att sluta klättra?

Vi har fått en liten klätterapa här hemma, och det börjar bli lite jobbigt. Han är 16 månader och väldigt glad och livlig. Jätte kul, men när han klättrat upp 4 gånger på köksbordet för att dansa på det inom en timme börjar man tröttna.
    Men det går ju inte att säga till eller "skälla" för han skrattar ju bara och gör samma sak igen. Har testat att bara lyfta ner och distrahera men så är han uppe igen.
    Han ska klättra och stå på ALLT. Någon som har tips, han kommer ju ramla och slå sig ordentligt snart.

• Svar på tråden Hur få ungen att sluta klättra?
  • delifi2

kanske låter lite elakt men låt han ramla. Vår son är likadan, han ska kltra på allt , han lägger ner sin "lära-gå-bil" för att kunn aklättra upp på tv-bänken med hjälp av den och visst har han ramlat ett antal ggr inte jätteallvarligt men an har ju blivit lessen men han har inte gjord om det på samma ställe inom de nämrsta dagarna. Men efter ett tag ska han klättra på samma saker igen.

Ta undan stolarna från bordet en bit knaske?

• Bonanza

Vi lät våran klätterapa klättra. Hon ramlade aldrig ner från köksbordet och utvecklade snabbt en balans och kroppskännedom som var bättre än många jämnårigas. Var med i närheten tills ni ser att han klarar av det (det går jättefort), sen är det bara att låta nyhetens behag lägga sig.

Om det är just att ni inte vill att han ska klättra på köksbordet, så gör iordning en liten klätterhörna i hans rum eller något där han får klättra.

• hallon2

Vissa barn klättrar, de barn som inte ser hinder utan bara går vidare :) *barn som klarar sig i längden* ;)

Ni får anpassa hemmet så att det blir säkert -  t ex ta undan stolarna, sätta fast bokyllor etc ordentligt i väggen.
    Ni kommer aldrig att få ert barn att sluta klätta genom tillsägelse, avledelse -  bara hämma det!
    Var extra glad för er klätterapa! :)

• Kimban

Ah det kanske bara är att vänja sig dåTungan ute. Han
    brukar ju ramla ner, från tv-bänken och stolarna har ju hänt, å blir så ledsen gråter och gråter, två min senare är han uppe igen.
    Men han ser sjukt rolig ut när man vänder sig om och ser han stå på bordet, så säger jag, du får inte vara där, då skrattar ungen och dansar ännu mer.
    Värsta är nog ändå med bilen, för den åker ju iväg ibland när han står på den. Får väl lära mig att blunda tills ja hör dunsen.

Har testat att flytta ut stolarna, putta in dem, lägga dem ner men han är stark och envis min lilla apa!

• Vonn

Har en likadan. Vi tar fighten om grejerna som är riktigt farliga resten låter vi vara. Köksstolarna kan ju stå på bordet fast det kanske inte är så snyggt.

• pp08

Samma här : Vår flicka (16mån) är också klätterapa. Nu orkar hon komma upp i soffan (som är lite högre) och där är det ju mjukt och lätt att ramla ner! Annars är det stolar, pallar, fotpallar och nu även soffbordet. Suck......
    Hon är ju duktig att klättra ner från sängen, soffan etc. Vänder sig om och går med magen mot möbeln tills hon får fäste med fötterna. Gör samma vid skötbordet, fast där får jag hålla i henne hård! (Byta blöja på annat ställe funkar inte, då hon rullar iväg och man får ryggskott själv; skötbordet är i alla fall platsen där jag kan kontrollera henne bäst).

• Rosa30

Har också en klätterapa. Det är ingen idé att försöka hindra, bättre då att försöka barnsäkra sånt som verkligen kan vara farligt. Och försök vara ute och låt barnet klättra av sig i klätterställningar och liknande utomhus. Då finns det lite mindre energi sen när man kommer in, och då funkar det bättre att göra mer pyssliga saker som att läsa saga, leka med klossar etc. För oss funkar det rätt bra att sätta på musik, för då dansar hen istället för att klättra-det kan ju vara värt att pröva

• Rosa30

Vi har faktiskt som regel att inte klättra i bokhyllor, för det är obehagligt högt upp att ramla ner från och vissa hyllplan sitter inte fast ordentligt. Numera går det fram att det inte är tillåtet (Klätterapan är drygt två), men i samma ålder som ditt barn var det hopplöst, det var bara att lyfta ner och försöka avleda/hitta på något annat som gällde. Tålamodsprövande....

• örtagård

Var med under klättringen och passa och barnsäkra. Det bästa barnsäkringen är ju förutom förankring av stora möbler, att vara med och se till att inget händer, så blir de ju duktiga också.

• Ragnar

Jag har haft två klätterbarn. Den yngre har nyligen fyllt 1 år kan inte gå ännu, men klättra upp på diskbänken har hon lyckats med (förvisso med lite hjälp från storebror som hämtade en hög stol åt henne). Hon kan klättra upp i sängar och i soffor utan problem.
    Vi har barnsäkrat så mycket det går och låtit dem klättra under övervakning. Fast upp på bord och liknande ställe har vi inte uppmuntrat eller tillåtit just för att man inte ska stå på bord. För att undvika klättring i bokhyllor har vi satt stora böcker längs ner som inte går att skjuta in så att det blir plats för tårna på hyllan. Stolar har vi lagt ner så att fallet inte blir lika högt när de ramlar.
    Annars besökte vi akuten 4 gånger med sonen under hans 3 första år. Bland annat för en spricka i skallbenet då att han ramlade från toaletten (han var på väg upp i vasken) och ett sprucket ögonbryn då han klättrade på pappas cykel.

Svar på tråden Hur få ungen att sluta klättra?