• WeBo

Mjölkfri välling?!

Hej!
    Min minsta dotter är mjölkallergiker, frågar nu er föräldrar i samma situation:
    Vilken välling ger ni till era barn?

Har provat "havremust välling" och Sempers "mjölkfria välling", och båda har hon totalvägrat!
    Hon har vaknat 2 gånger per natt nu i 2 veckors tid, vilket jag tror beror på att hon inte blir tillräckligt mätt på Altheran (ersättning).
    Ger henne 230 ml ersättning per mål under natten, och det slukar hon.

Till frukost och kvällsmat ger jag henne "Mannagryns gröt" gjord på Althera, dvs. 2 dl vatten, 5 mått Althera och 2 msk mannagryn och det tycker hon jätte mycket om.

Tacksam för alla tips jag kan få! 

• Svar på tråden Mjölkfri välling?!
  • far

kolla in den här: www.enago.se/

Sen kan du ju göra egna vällingar med havre/ söja eller rismjölk, och även gröt.Baby

• far
    far skrev 2010-10-09 22:50:51 följande:
    kolla in den här: www.enago.se/

Sen kan du ju göra egna vällingar med havre/ söja eller rismjölk, och även gröt.Baby
    Oh här var vi visst lika snabba, nästan....
  • MizzTez

Min son drack åxå EnaGo! Men den tog slut i butik och var borta jättelänge (säljstopp pga dålig råvara, tror jag det var) så jag fick komponera ihop nå eget.. gjorde bas på havregryn som jag sedan mixade till en slät sörja och spädde ut med mjölkfri mjölk (oatly) det drack han med glädje!

• zite

Min son är 1,5 år och har också Althéra som ersättning.
    När han skulle börja med lite tjockare välling var jag tvungen att hitta på något eget som gick snabbt och lätt, enago gick inte då han inte tålde havre heller och detta var innan sempers mjölkfria välling/gröt kom ut i affären (sempers pulver på apoteket gick inte eftersom den var smaksatt med banan och det tålde han inte heller).

I Stockholm finns Ekologiska barnmatsbutiken som har flera olika välling/gröt-sorter som är mjölkfria och avsedda att blandas med ersättning. Fungerade jättebra kan jag säga!!!
    Har aldrig varit några problem, de är otroligt service-vänliga och var verkligen räddningen för både min son och mig :)

Mestadels har jag använt mig av deras risgröt/välling-pulver för att göra välling - ca 2-3 msk (allt efter hur tjock välling man önskar)  i 210 ml vatten och då även 7 mått altherá. Värm i micro, skaka, färdig! :)

Ekologiska barnmatsbutiken finns på nätet och har en webbutik:
    http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling

Men jag har provat de flesta varianterna av märket Holle och gjort välling på dessa. De smaksatta sorterna har jag gjort gröt på, då även använt märket Organix ibland.
    Holles finns med ris, vete, dinkel, hirs, 3-korn...

Hoppas att det här kan vara dig till hjälp.

Svar på tråden Mjölkfri välling?!