• Anonym

skriker hysteriskt på natten, jag orkar inte mer!

våran dotter vaknar ALLTID efter nån enstaka timme efter att hon gått och lagt sig och SKRIKER
    Hon är 9 månader gammal. Detta har hållit på sen hon var 6 månader.
    Hon blir helt vild och ser panikslagen ut.
    Vi har provat med allt. Att ge välling, att inte ge välling, att trösta att inte trösta, att tända lampan, att ha det släckt...... ja ni vet. Man läser trådar och ser kommentarer som " låt h*on sova i er säng och trösta lite så blir det säkert bättre men det här verkar vara nåt annat. Det hjälper inte med att vi tröstar henne. Hon gråter och skriker. Vi har provat att ge mer och mindre mat. Mer och mindre sömn på dagen. Mer och mindre stimulans. Bad och inte bad. Vi har knappt något tålamod kvar.

Och jo vi har hjälp, vi har avlastning men inte varje natt och kväll. En gång i veckan hjälper inte tyvärr. Visst är vi tacksamma men det hjälper inte.

Funderar på om det kan vara nattskräck? Vad fan ska vi göra? Hon är dessutom gnällig hela dagarna och då har vi också provat allt. Och kom för sjutton inte och säg att det går över snart för det känns som att det måste vara nåt fel. Det läser man också om, att folk haft barn med sömnproblem och så har de inte fått någon hjälp förrän långt senare och då visar det sig att det är förstorade tonsiller osv. Våran bvc säger bara att det går över, jag blir galen på henne!

• Svar på tråden skriker hysteriskt på natten, jag orkar inte mer!
  • MizzTez

Googla på nattskräck.. en kompis till mig har samma problem med sin son, som nu är två år, hon hittade tydligen bra info om det via google!

• myran82

Så har vårat son börjat göra på nätterna också. Inte alla nätterna men ibland. Jag tycker det är så svårt för det går nästan inte att trösta honom. Kan ta flera timmar. Han är 6 månader.

• pluvdo
    MizzTez skrev 2010-10-09 23:11:29 följande:
    Googla på nattskräck.. en kompis till mig har samma problem med sin son, som nu är två år, hon hittade tydligen bra info om det via google!
    Så vitt jag läst så lider inte så små barn av nattskräck att det kan vara det som ts barn lider av.
  • pluvdo

Fast nu läste jag på en annan sida att det KAN uppstå så tidigt som vid nio månaders ålder. Men både ts och myran24:s barn började ju vid 6 månader. Nåväl. Om det är nattskräck skall man tydligen låta barnet vara eftersom det kan bli värre av att man försöker lugna ner barnet.

• Profeten

En närstående till mig hade nattskräck, kan lova att man får tygla sig ordentligt för att inte hjälpa dom...

Men min son hade med sådana nätter, men då var det öroninflamation...

Men hoppas det löser sig för er !

• MizzTez
    pluvdo skrev 2010-10-09 23:17:33 följande:
    Fast nu läste jag på en annan sida att det KAN uppstå så tidigt som vid nio månaders ålder. Men både ts och myran24:s barn började ju vid 6 månader. Nåväl. Om det är nattskräck skall man tydligen låta barnet vara eftersom det kan bli värre av att man försöker lugna ner barnet.
    Min väns son har väl mer eller mindre hållt på så sedan födseln, bvc hittar inget fysiskt fel på honom och i början trodde de ju att han var hungrig..
  • Fotavtryck

Oj, många som har hört talats om nattskräck men inte har några konkreta lösningar.

Har ni provat akupunktur?

Grannen trodde deras son hade värsta tänkbara kolik o höll på med ALLT.Vid 6 mån ålder fick dom höra om att barn kunde få akupunktur, efter det blev han en helt ny bebis!! ( hans skrik var inte bunden till fasta tider utan kom vid sömn både dag o natt)

• Shasti

Jag säger också nattskräck, vår dotter var precis likadan och också väldigt tidigt, tom tidigare än 9 mån tror jag. Vaknar ganska exakt 1 tim efter insomnandet och är arg/skräckslagen/okontaktbar och det går inte att trösta på något sätt. Hon kan fortfarande få det ibland när hon inte har sovit middag på dagen, är nu snart 2,5. Det jag läst är att man kan försöka väcka bebisen själv en liten stund innan h*n brukar vakna, och sen söva igen. Vi har aldrig provat det, men kanske kan vara nåt. Annars har det enda som funkat för oss varit att vänta ut det och låta det växa bort. Det blev faktiskt lättare när vi slog oss till ro med att det var som det var, och slutade försöka göra något åt det.

• Anonym

tack snälla ni. nej vi har inte provat akupuntkur men ja har hört de ska vara bra. men gör alla akupunktörer det?
    Ang nattskräck, HUR ska man veta om det är det, man vill ju inte chansa att inte ta upp henne om hon inte har nattskräck... men det stämmer så väl in... hon blir nästan mer husterisk när vi väl tar upp henne...

detta börjar ge ångest på dagen. men man försöker leva här och nu. hoppas det går över. det jobbiga är bara att det pågått så länge och det blir bara värre och värre. han verkar dessutom att avsky att somna in. då är han skitarg också. =(

Svar på tråden skriker hysteriskt på natten, jag orkar inte mer!