• blomman08

varför försvinner alla när man skaffat barn för ?

När jag vart gravid med min son vart jag överlycklig även så min bäste vän och vänner, Men dom två vännerna som redna hade barn varnade mej om att min vänner inte komma finns kvar så länge till, Jo min vänner kommer vi har kännt varandra i åtta respektive 12 år, klart dom finns kvar svarade jag.
    inne i vecka 12 började man bli uträlnad från att gå på fets, Med fest menar jag tjej middagar, Ja tycker man kan vara med fast man inte dricker och spela spel och skratta och sjung, Men jag vart uträknad, När jag påpekade attnästa gång vill jag vara med så fick ja till svar jaha trodde inte du ville.
    långt senare i gradiviteten frågade dom inte längre om man ville gå på bio eller gå på stan, alla försvan bara.
    När lilla skrutten kom tyckte alla det var jätte kul, kom och beundrade det litte msäter värket. men när det sen inte var kul längre så slutade dom höra av säg. Och jag förstår inte varför, Man kan ju umgås fast man har barn jag sitter ju inte bara och pratar om blöjnyten dirket.
    Bil så avensjuk på en gammal vän, hennes vän fick barn samtidigt och när jag läsre hennes blogg om hur hon skriver va kul det var att träffa hennes son hå hur mycket hon tycker om den lille pojken blir jag avensjuk, varför kan inte mina väner vara lika delaktiga i mitt barns upväxt, ja och mina väner har ju ändå vuxit upp tillsammans.
    Jag har börjat vant mej och förväntar mej inget längre, Men är det felr som har haft det så här eller är jag eensam om det?

• Svar på tråden varför försvinner alla när man skaffat barn för ?
  • Pia och Elna

Du kan bara lungt konstatera att det inte var några riktiga vänner du hade och börja skaffa nya. Jag har fått barn och min vänskapskrets och det vi gör har inte nämvärt förändrats. Några vänner har väl fallit bort men de nära har mest anpassat sig efter oss och istället för att ses på stan är vi ofta hemma hos någon då det är lättare med barn.

• blomman08
    Pia och Elna skrev 2010-10-10 09:02:02 följande:
    Du kan bara lungt konstatera att det inte var några riktiga vänner du hade och börja skaffa nya. Jag har fått barn och min vänskapskrets och det vi gör har inte nämvärt förändrats. Några vänner har väl fallit bort men de nära har mest anpassat sig efter oss och istället för att ses på stan är vi ofta hemma hos någon då det är lättare med barn.
    Jo dom flästa säger att när man skaffar barn så märker man vill ens riktiga vänner är, men det är ju inte så lätt att släppa 12 år vänskap, men kan dom släppa så lätt eså kanske en annan borde göra samma, Men varför gör folk så jag förstår inte det!
  • älskarlivet81

Som någon skrev, då var det inte dina riktiga vänner! Jag har lika många vänner nu som innan jag fick barn. Blir bjuden på tjejkvällar, och vi har ibland middagar ihop även om barnen är med. Då är det fullt ös också!

• CloudBerry 1

Därför att man inser att man inte har något gemensamt längre. De som har barn lever ju ett helt annorlunda liv än de som inte har barn. Barnfria har inget ansvar och kan göra vad de vill när de vill.

• älskarlivet81
    CloudBerry 1 skrev 2010-10-10 09:16:18 följande:

Därför att man inser att man inte har något gemensamt längre. De som har barn lever ju ett helt annorlunda liv än de som inte har barn. Barnfria har inget ansvar och kan göra vad de vill när de vill.

Fast jag har jättemycket gemensamt med de kompisar som inte har barn! 
  • åttioåtta

Ingen av mina vänner har dragit sig undan sen jag blev gravid eller efter att sonen föddes. Jag har (åtminstone) varit med på förfesten innan mina kompisar sen begett sig mot krogen, har även följt med ut på krogen som gravid. Nykter förstås.

Efter sonen föddes och bara var någon månad gammal så var jag med några kompisar ut på krogen (fortfarande nykter och långt ifrån ens en gång i månaden) och fick blandade blickar och frågor.
    Blickarna sa: Var gör hon här? Ska inte hon vara hemma och gulla med sin unge?
    Frågorna var bl.a: Saknar du inte din son? Jaha, du är också ute. osv.

Det var väl egentligen inget illa menat av vissa vänner och bekantas frågor (dessa kommentarer kom inte av dom kompisar jag gick ut med, utan däremot av dom vi träffa på krogen) men dom såg lite besvärade och undrande ut hur man kan lämna sin några månader gamla baby hemma. Precis som om barnet lämnats ensam. Min son har en pappa också, inte enbart en mamma.

Jag hade inga jämnåriga som fick barn samtidigt som mig, jag var den första av oss. Dom närmsta kompisarna har hela tiden varit nyfikna hur graviditeten går och efter sonen föddes hur han mår, hur lång han är osv. Har umgåtts med mina kompisar både med och utan min son. Nu väntar även en kompis barn, och det känns jätte kul.

Du är absolut inte ensam men jag delar inte samma erfarenhet som du. Synd att kompisar inte kan acceptera att liven så småningom förändras men att man ändå kan fortsätta umgås.

• InteVetJag

Jag har inte kvar några alls av mina vänner jag hade när jag blev gravid.. Jag tänker så här : Dem är inte värda mig, deras förlust!! Vänskapen var tydligen inte värd så mkt :(

• straw2008

Tror visst att detta varit "riktiga vänner" varför skulle de annars hänga ihop i 12 år? Känns förnedrande mot ts att skriva att det minsann inte är riktiga vänner osv. Mitt råd till dig är att även om du tycker att du bjudit till mkt redan så skicka iväg ett sms, skriv tex att du saknar deras umgänge o att du gärna ses utan barn? Även om du som sagt resan känner att du bjudit till då försök lite mer, om du anser att det faktiskt varit dina vänner i 12 år skulle jag tycka det är värt att kämpa lite för. Skicka iväg man o barn i bjud hem dina vänner??

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • wannabemom

Väldigt märkligt beteende från dina vänner. Det känns ganska omoget att inte bjuda med dig på tjejmiddagar och biobesök när du var gravid. Har du pratat ut med dem om det, förstår att det inte är så lätt att bara släppa vänskapen när du kännt dem så pass länge. Jag hoppas att ni hittar tillbaka till varandra och om det inte sker så får du leta efter lite mer mogna vänner - lättare sagt än gjort kanske men ingenting är omöjligt! Lycka till :)

Noelle 2010-02-28
  • hon mot strömmen

När jag träffade min make så höll jag honom hemlig i flera månader innan jag sade något åt mina vänner. Men när de fick reda på det så började vi glida isär, när de fick veta att vi skulle ha barn, så gled vi isär ännu mer och nu har jag endast sporadisk kontakt om ens det med mina sk vänner.

Nu har de skaffat  make och barn men inte har vi mer kontakt för det.

Tror det är så här att man hamnar i olika faser i livet, när man skaffar barn och vännerna är barnlösa osv.

Man kommer nog inte riktigt tillbaka som förut. någonsin om man inte är mycket mycket bra vänner.

Har en kompis kvar sedan förut, vi har varit i olika faser i princip jämt, hon tre år yngre, vi är rikitga vänner.
    De andra är bara ytligt bekanta idag.

Lite rörigt, hoppas ni förstår ändå.

Svar på tråden varför försvinner alla när man skaffat barn för ?