• Doldis987

Tips på roliga jobb som ekonom

Jag jobbar på redovisningsbyrå sen 7 år men är urless på att sitta inne och jobba 60 timmar i veckan när våren är som vackrast. Och sen ha ångest hela hösten för att man ska ha gjort något fel som leder till skattetillägg i den grymma stressen. Är rätt less på det jag gör resten av året också.

Sitter och kollar runt lite på nya jobb men är rädd att hamna i samma fack igen.

Ni andra ekonomer eller liknande, vad har ni för jobb?

Det jag älskar i mitt jobb är kontakten med mycket människor och att lösa problem, men det räddar tyvärr inte upp det andra.

Jag sa upp mig en gång när jag var gravid med tredje barnet (hade 6 månaders uppsägningstid på den tiden), men så blev han sjuk så av praktiska skäl valde jag att gå tillbaka dit.

Har väl nån slags 30-årskris, men nåt måste hända snart så jag inte blir helt galen på kuppen.

Ge mig lite jobbtips och livscoaching tack!

• Svar på tråden Tips på roliga jobb som ekonom
  • yiyah

Åh, jag skulle gärna ta över ditt jobb Att vara på en redovisningsbyrå är min dröm i livet! (Utbildar mig just nu till Redovisningsekonom)

Vad har du för utbildning/befattning i dag? Vill du ha ansvar på jobbet?  Om du känner efter längst inne i dig själv, vad vill DU helst göra?

• Doldis987

Jag är civilekonom och är ansvarig för det löpande jobbet på kontoret. Jag har gärna ansvar och mål att jobba mot. Men jag känner inte för mer ansvar just nu eftersom jag har tre barn hemma och två av dom är rätt små. Min man är ofta iväg långa perioder så det här med datum att passa för moms och lön stressar mig en del, troligen för att jag inte tycker det är skitkul heller.

Helst av allt skulle jag vilja jobba med något mer kreativt och gärna problemlösande (inte bara så styrt av lagar och regler). Har kollat lite på jobb som ekonomiansvarig, men är ju igen rädd att det blir lite samma sak och att jag tröttnar. Behöver helt byta bana tror jag.

Blir tokig på detta! Tänker på det HELA tiden.

Men lycka till med utbildningen, det är många som passar bra på byrå. Jag har ju gjort det i 7 år, det får väl ändå räknas som rätt länge och ok att vilja vidare?

• yiyah

Åja, efter sju år får man allt vilja söka sig vidare!

Jag har inget bra råd att ge men jag hoppas att du hittar drömjobbet! Lycka till!

• Mandarina

Om du tycker om att träffa människor så kanske bank kan vara nåt?

• Doldis987

Hmm ja kanske bank. Har legat sömnlös i natt och tänkt och inte kommit fram till något värst bra. Så svårt detta! Har länge funderat kring mäklaryrket, men jag vet inte hur lätt det är att komma in i den branchen. Något år i skolbänken kan jag tänka mig, men inte börja om med en helt ny utbildning.

Tack för att ni tar er lite tid med mig

• Idis1

Varför inte jobba med styrning, som business controller? Jag jobbar med controlling, men på redovisningssidan och för mig är nästa steg helt klart business control, få chansen att vara med och lägga budget/plan och vara med och ta beslut om i vilken riktning ett företag ska gå. Detta utan allt personligt ansvar som ligget på ekonomichefen.

• Doldis987

Imma82, nåt sånt skulle jag absolut kunna tänka mig. Hur stor företag är du på? Har du jobbat dig upp eller sökt det jobbet?

• Mandarina
    Neolotta skrev 2010-10-12 08:34:11 följande:
    Hmm ja kanske bank. Har legat sömnlös i natt och tänkt och inte kommit fram till något värst bra. Så svårt detta! Har länge funderat kring mäklaryrket, men jag vet inte hur lätt det är att komma in i den branchen. Något år i skolbänken kan jag tänka mig, men inte börja om med en helt ny utbildning.

Tack för att ni tar er lite tid med mig
    Som mäklare får du räkna med att jobba helger o kvällar ( mkt visningar ) och det kan vara svårt att kombinera med barn. Samt att lönen oftast endast är provisionsbaserad.

Känner mäklare som inte är så nöjda med sin arbetssituation.
  • Doldis987
    Gulletroll skrev 2010-10-12 08:46:38 följande:
    Som mäklare får du räkna med att jobba helger o kvällar ( mkt visningar ) och det kan vara svårt att kombinera med barn. Samt att lönen oftast endast är provisionsbaserad.

Känner mäklare som inte är så nöjda med sin arbetssituation.
    Ja det är klart...  det är bara en tanke jag haft. Men min man säger ju också det där om helger och kvällar. Men jag gillar hus väldigt mycket  
  • Idis1

Rätt stort, internationellt företag. Börsnoterat på nordiska börsen.

Mitt första jobb efter avslutade studier. Började som "junior controller" och har arbetat mig uppåt. Trivs jättebra, men eftersom jag ansvarar för att vi släpper kvartalsrapporter/årsredovisningar (för koncernen) blir också mitt jobb väldigt kvartalsinriktat. Är också sugen på att kunna styra ett bolag mer långsiktigt. Därför är jag sugen på att växla till business controll framöver.

• Doldis987
    Idis1 skrev 2010-10-12 08:50:11 följande:

Mitt första jobb efter avslutade studier. Började som "junior controller" och har arbetat mig uppåt. Trivs jättebra, men eftersom jag ansvarar för att vi släpper kvartalsrapporter/årsredovisningar (för koncernen) blir också mitt jobb väldigt kvartalsinriktat. Är också sugen på att kunna styra ett bolag mer långsiktigt. Därför är jag sugen på att växla till business controll framöver.
    Det här med att jobba mer i team skulle jag nog trivas mer med än idag. Vi är ju fler på kontoret men man har ju sin lilla klick med kunder. Jag har nästan blivit så trött på det så det känns som jag knappt vill hålla på med ekonomi längre, men nåt sånt där kanske jag skulle ge en chans.
  • Idis1
    Neolotta skrev 2010-10-12 08:54:44 följande:
    Det här med att jobba mer i team skulle jag nog trivas mer med än idag. Vi är ju fler på kontoret men man har ju sin lilla klick med kunder. Jag har nästan blivit så trött på det så det känns som jag knappt vill hålla på med ekonomi längre, men nåt sånt där kanske jag skulle ge en chans.
    Fördelen med att jobba som Business controller på ett mindre bolag är att man får större del av vad som händer totalt sett i bolaget. Vi jobbar i ett tight team, men har alla olika arbetsområden som vi ansvarar för.
  • __Fundersam__

Jag har tidigare jobbat som ekonom på en ekonomiavdelning, men har bytt till redovisningsbyrå. Fördelen att jobba på en ekonomiavdelning var att vi var flera kollegor som jobbade med samma sak (lättare att fråga och täcka upp för varandra). Tycker även att det var skönt att varje dag veta vad man skulle göra

• kyssen

Jag pluggar just nu en YH där jag blir färdig redovisnings/ekonomikonsult när jag är klar.

Jag har arbetat på en redovisningsbyrå vid sidan av studierna i snart ett år, och tycker det är fruktansvärt trist. Personligen blir jag motiverad av arbetsuppgifter som kräver att man får tänka lite mer och lösa problem. Redovisning är inte direkt en svårknäckt nöt sålänge man är hyfsat normalbegåvad.

Något jag funderat på, som kanske skulle vara mer utmaning för dig TS, är istället om man kan lyckas få någon typ av controller tjänst. Det verkar mer tilltalande med lönsamhetsanalyser, produktkalkyleringar och budgetering - arbetsuppgifter som kräver lite mer hjärnaktivitet.

Men en fundering i min situation...är en YH tillräckligt för att nå upp till kraven som controller?
    Kan man jobba sig upp, eller måste man ha en masterexamen?

• kyssen
    Idis1 skrev 2010-10-12 08:50:11 följande:

Kanske du kan svara på det jag funderar över... krävs det en civilekonom examen för att få anställning som controller, eller har även vi med YH-examen som ekonomikonsult en chans på sådana tjänster?

(Menar inte att kapa din tråd TS, ämnet är intressant)
Svar på tråden Tips på roliga jobb som ekonom