• Karro83

Gravid i v.6 men är symptomfri - ska jag göra VUL?

Hej hej,

Idag går jag in i v. 6 och jag har inga symptom alls. Ingen molvärk, inga ömmande bröst och de har inte växt heller, inget illamående eller något av de andra 1000 symptomen som alla andra verkar ha.

Jag är väldigt orolig att graviditeten inte löper på som den ska...
    Om en vecka ska jag på inskrivningssamtal hos barnmorskan, v 7. Jag tror inte man kan göra VUL där på första besöket, men jag är inte säker.

Behöver råd - ska jag bara avvakta o se om några symptom dyker upp i veckan? Ska jag ringa BM och meddela att jag inte har några symptom och se vad hon säger? Eller ska jag ringa och boka ett VUL på privat klinik?

Tacksam om någon som har samma trubbel vill sätta sitt avtryck, ni andra är också välkomna så klart!

• Svar på tråden Gravid i v.6 men är symptomfri - ska jag göra VUL?
  • bellsii

känner du dej orolig prata med Bm o be henne boka vul. men i v 7 det e inte ens säkert du har symptom. d e ju tidigigt fortfarahnde

• tiiitti

Hej jag gick in i vecka sju igår. Jag har bara ömmande bröst, men inget molvärk eller illamående.
    Har haft två MA innan och då hade jag jättemkt symtom medmasa molvärk. så känner mig lugnare nu. Det där med symtom är jätteolika. En del känner mkt och del inget.

Har dock bokat privatVUL om två veckor för att få se om hjärat tickar (mkt pga av mina tidigare MA)

• Ardbeg

Det är ju väldigt individuellt det där med symptom. Tror inte alls du behöver vara orolig! Men det är svårt att låta bli ibland jag vet! Själv kände jag inget innan vecka 11, brösten har tagit jättelång tid på sig innan de har börjat ömma. Så det är verkligen olika helt enkelt. Försök att inte oroa dig!

• anneh

Jag hade bara ömma bröst som symtom, inget annat. Det kändes inte helt rätt heller.
    Min BM sa att man har oftast inga symtom så tidigt, men jag litade inte på henne eftersom det kändes så fel
    Bokade VUL och då var det en ofostrig graviditet..

• Barbamamma11

Jag kan bara säga att mår du bra utan att ha symptom så var glad för detGlad och om du inte uppskattar det nu så lovar jag att du ändrar dig om du börjar må skit som jag har fått gjort i 15 veckor nu. Har haft flera vänner som mått hur bra som helst o inte haft nå symptom o det gick bra för dem alla. Ömma/ svullna bröst får inte alla gravida,har inte hänt ett dugg för mig o är i v 22 nu.  Är säkert ingen faraGlad

• Fridayyy

Oftast kommer det ju inte förrän v 7 eller liknande. Du ska INTE göra vul bara för en sån sak. Min BM sa att det inte är bra att göra en massa onödiga ul.

• Nikki81

Som folk skriver ovan sa ar det dar med symptom valdigt olika. Jag tycker att du ska vanta. Om det nu mot formodan skulle vara sa att graviditeten avstannat sa ar det inget de kan gora anda. Det gar inte att radda foster som ar sa sma. Jag har haft tva missfall och huvudanledningen till att de gjort tidiga vul ar for att de vill forsakra sig att det inte ar utomkvadandeskap som kan vara livsfarligt for kvinnan. Tyvarr sa finns det inget de kan gora for att stoppa tidiga missfall. Men som sagt, kanske ar det bara sa att du slipper symtom i nagra veckor till! : )

• Karro83

Tack kära ni för era svar!
    Ni hjälpte mig att komma på bättre tankar!

Jag låter nog bli att göra VUL trots allt... Får snällt vänta på RUL istället - med eller utan symptom Flört

Kram på Er!

• sarsparis

Jag kände inget med nr 1 heller, nu är jag i v 6 och känner fortfarande inget. Det är väldigt olika för alla. Man jag är också orolig  så jag vet hur du känner. Jag ska be att få göra en vul runt v 12, det fick jag göra med nr 1 också. Då såg man bebisen tydligt och en hjärta som slog.

• Karro83
    sarsparis skrev 2010-10-11 19:00:25 följande:
    Jag kände inget med nr 1 heller, nu är jag i v 6 och känner fortfarande inget. Det är väldigt olika för alla. Man jag är också orolig  så jag vet hur du känner. Jag ska be att få göra en vul runt v 12, det fick jag göra med nr 1 också. Då såg man bebisen tydligt och en hjärta som slog.
    Nu vill jag också göra ett om några veckor...Flört Nädå, jag faller inte alls för grupptrycket - jag bara vacklar fram o tillbaka i frågan... Hmm...
  • sarsparis
    Karro83 skrev 2010-10-11 19:06:40 följande:
    Nu vill jag också göra ett om några veckor...Flört Nädå, jag faller inte alls för grupptrycket - jag bara vacklar fram o tillbaka i frågan... Hmm...
    tycker du ska börja att prata med bm om det. kanske tycker hon att det är en jättebra ide.
  • gudrunberit

Jag är i vecka 31 nu. I början av graviditeten hade jag inga känningar alls att jag var gravid. Det kom i vecka 8-9 tror jag, sen har det varit massor med illamående, migrän och allt man kan tänka sig. Jag tycker inte att du behöver oroa dig alls för att du inte känner någonting såhär tidigt.

Om du är väldigt orolig kan du göra ett VUL. Jag gjorde ett privat i v 10 eftersom vi ville veta om jag väntade tvillingar eller inte och det var oerhört skönt att få veta att allt såg bra ut och dessutom blev det verkligt då att jag var gravid. 

Lycka till och försök att inte oroa dig! {#emotions_dlg.flower} 

• Carina10

Jag är i vecka 7+5 och jag kände inte av några symptom alls i vecka 6. Men som ett brev på posten fick jag i helgen illamående och mina bröstvårtor har börjat göra ont. Jag mår mest illa innan frukost, men jag kände precis som du men nu kan jag säga att jag inte tvivlar på att det är okej med bebisen i magen.
    Jag förstår dig och om du känner dig osäker så kontakta barnmorskan, det är ju du som känner dig själv bäst.
    Kram

• Karro83

Tack igen för era svar! Fint att ni vill svara!

Om jag nu bestämmer mig för att inte göra ett VUL, när kan man märka att fostret har avstannat sin utveckling och inte vill komma till livet? Vet ju att missfall är som mest riskabelt t o m v. 12 men kan man märka det efter också?

Som en del skriver kommer jag fråga min BM på måndag, vilken ställning hon tar till det hela. Tills dess får jag bara njuta...Flört

• hopetossan

Hej! Och grattis till lillbebben!

Som de flesta skriver så är det väldigt olika det här med symptomen, en del känner inget och andra väldigt mycket. Det verkar inte ha något som helst att  göra med om fostret "mår bra" eller inte. själv har jag haft illamående, trötthet och ömma bröst från vecka 6-7 ungefär medan min kollega har varit helt symptomfri under båda sina graviditeter, tja förutom att magen vuxit förstås... :) 

Så försök njuta, slappna av och försök (även om det kanske inte känns så lätt just nu) att uppskatta tiden som "symptomfri"... För om det slår till även hos dig, så kommer du att drömma dig tillbaka till den här tiden som är nu, när du slipper kräkas, vara dyngtrött, ha sura uppstötningar, kramp i benen, tårna etc... :)

• sarsparis
    Karro83 skrev 2010-10-11 20:10:17 följande:
    Tack igen för era svar! Fint att ni vill svara!

Om jag nu bestämmer mig för att inte göra ett VUL, när kan man märka att fostret har avstannat sin utveckling och inte vill komma till livet? Vet ju att missfall är som mest riskabelt t o m v. 12 men kan man märka det efter också?

Som en del skriver kommer jag fråga min BM på måndag, vilken ställning hon tar till det hela. Tills dess får jag bara njuta...Flört
    Tror att man kan se fostret från v 7 ungefär, då kan man alltså se om hjärtat slår, men bara för det betyder ju inte det att man inte kan få missfall senare.

Tycker du ska försöka få ett vul oavsett, det var jättespännade att faktiskt se att det var något där inne som levde, det blev mer verkligt.
  • anneh
    snigelkatt skrev 2010-10-11 19:20:47 följande:
    Ta ett CB digital, för att se vilken vecka du är i
    ???
    Jag tog CB digital, 3st rättare sagt... olika veckor såklart.
    Första visade 1-2, andra 2-3, tredje visade 3+

Men ändå hade jag en ofostrig graviditet, så testen bevisar ingenting....!
Svar på tråden Gravid i v.6 men är symptomfri - ska jag göra VUL?