• Sandra83

Är du en SUPER mamma?!? Eller inte :-)

Tycker att man överallt ser mammor som springer runt och leker med sina barn och verkar som om barnen aldrig blir satta på golvet för att leka för sej själva medans man själv tittar på tex på tv... Utan sitter med barnen alla de timmarna barnen är vakna.

Jag under alltså; är det bara en bild man vill måla upp av hur underbart det är att vara mamma eller är det verkligen så??? Orkar man vara så konstant?

Måste erkänna att jag ibland sätter min son i gåstolen medans jag softar framför tv:n. Inte för att man tittar med bägge ögonen eller hör vad de säger på tv:n...
    Känner mej inte som en av dessa mammor som umgås med sina barn hela dygnet... Tycker att det är mysigt att sitta på golvet en stund om dagen med min son, men jag måste ju ändå kunna göra annat... Städa, laga mat... titta på TV....

Någon mer som känner igen sej eller helt enkelt är en av dessa supermammor???

• Svar på tråden Är du en SUPER mamma?!? Eller inte :-)
  • Dramaonline

Vår son har legat MYCKET själv och lekt.... (Och har blivit duktig på att krypa och resa sig)...

Men jag har försökt att vara tillgänglig, ta upp honom om han gråter och stödja och leka med honom ofta. Ibland har jag inte orkat riktigt hela vägen, förstås.

• silhuett

Isac leker väldigt bra själv, och sålänge han inte klagar får han också leka själv medans jag gör annat

Vissa dagar är han dock extremt gnällig och ska underhållas hela tiden.. Då får man försöka invovlera honom i hushållsarbetet. Att han t.ex. får stå på en stol och titta på och "hjälpa till" när jag diskar/lagar mat. Eller så får han sitta vid bordet med Play-Doh-lera och jag sitter brevid med den bärbara datorn

På kvällen brukar vi dock sitta tillsammans och mysa i soffan med böcker, eller leka tillsammans med honom. Ha en mys-stund hela familjen tillsammans

• Hallonmopeden

Lillebror får ha sin mamma på golvet, ibland. Storebror får ha sin mamma vid köksbordet och ritblocket ibland, mamma sitter vid datorn och dricker kaffe, ibland....

• tete

Min chef, mor till 3, sa att hon aldrig leker med sina barn, utan att hon finns där så att de kan leka själva bredvid henne. Det vill säga ungefär att man kan måla in sig i ett hörn om man leker "för mycket" med sina barn. De ska veta att man finns där, tröstar, ger gehör och bekräftar, men att man kanske inte alltid är deras lekkamrat.

Som nu, mamma surfar och bebis tränar gående med papiljott i munnen. Nöjd.

• Lukka

Hmm.. intressanta svar.. då är jag nog lite av en super mamma, hehe. För jag ägnar mig nästan 100 % åt sonen under hans vakna tid. Någon enstaka gång sitter han i babysittern med en skallra i handen och leker medan jag moppar golven eller något men han är nära mig hela tiden och om jag inte leker med honom utan pysslar med annat så småpratar jag åtminstone med honom. Ibland leker han en stund ensam i babygymet, men jag eller hans pappa sitter brevid antingen på golvet eller i soffan. Min egen tid för TV och annat får jag när hans pappa kommer hem...

• mludvigs

Jag är ingen supermamma jag heller. Vissa dagar har jag hur mycket ork och lekglädje och leker med honom på golvet medans andra dagar blir det inte lika mycket men han verkar lika glad för det för jag finns ju alltid nära iallafall!

• Lukka

Vill tillägga att min son bara är 3 mån och jag upplever det som att han är lite för ung för att vara solo längre stunder. Känns som om han behöver min uppmärksamhet och närhet. Men med tiden kommer jag nog låta honom leka mer och mer ensam.

• vårsol

Jag leker nästan aldrig med Oskar, men han har inte heller varit själv mkt på golvet. De första 7,5 månaderna av hans liv var han aldrig ensam på golvet utan jag bar honom, i famnen eller i sjalen, medan jag gjorde lite av varje, städade, pillade med datorn, fixade mat eller vad jag nu ville göra. Sedan han lärde sig krypa är han mera på golvet. Men han är aldrig ensam, han är med och hjäper (stjälper??) till med allt jag gör; bäddar, dammsuger, plockar, dammar, lagar mat osv. Oftast kryper han själv men ibland vill han bli buren och då får han sitta på ryggen eller höften (i sjal eller sele).

Svar på tråden Är du en SUPER mamma?!? Eller inte :-)