• marmelad

Tips mot sötsug?

Jag behöver lite tips på vad som kan ta bort sötsuget? Framförallt mitt chokladsug!
    Har bestämt mig för att ta tag i min vikt from imorgon, och inser att mitt största problem kommer att bli mitt extrema chokladsug som jag haft nu sedan jag började amma för 6 veckor sedan.
    Så... ge mig några tips!

• Svar på tråden Tips mot sötsug?
  • Nyfiken gul

se till att du håller blodsockret på en jämn nivå - dvs slarva inte med maten, ät på regelbundna tider och hoppa aldrig över mat och låt det inte gå för långt mellan du äter något.

Så ordentlig frukost, riktig lunch, riktig middag och två mellanmål. Då behöver din kropp inte skrika efter socker.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lena

Jag håller med nyfiken gul men vill lägga till att lite choklad är helt okej. Grejen är abra att inte låta det bli några stora mängder. Sen så behöver du mer näring när du ammar.

• marmelad

Tack för tips
    Vad är bra att äta till mellanmål? Någon som har tips på det?

• Lena
    Lena skrev 2010-10-10 13:39:32 följande:
    Jag håller med nyfiken gul men vill lägga till att lite choklad är helt okej. Grejen är abra att inte låta det bli några stora mängder. Sen så behöver du mer näring när du ammar.
    smörgås, frukt, fil/youghurt och müsli
  • Tant Elin

bra alternativ till glass: blanda halvtinade bär med kesella

• Kinya

Kom på goda och nyttiga snacks du kan äta av. Jag dippar ibland grönsaker i hoummos eller baba ganoush. Supergott och nyttigt! Det både mättar och stillar behovet av att sitta och småäta nåt gott framför TV:n.

En annan sak jag gör när jag blir sötsugen är att jag först äter något riktigt innan, t.ex. en tallrik gröt, mackor eller annat. Och dricker ordentligt till (vatten). Efter det brukar sötsuget ha dämpats.

• Nyfiken gul

ett tips..

ett sötsug kan också bero på att du helt enkelt är hungrig , så istället för att dricka den där söta latten från Pressbyrån på stan så köp hellre en vanlig kopp kaffe och ät en smörgås till eller gå och köp en frukt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Lena
    Nyfiken gul skrev 2010-10-10 20:00:11 följande:

ett tips..

ett sötsug kan också bero på att du helt enkelt är hungrig , så istället för att dricka den där söta latten från Pressbyrån på stan så köp hellre en vanlig kopp kaffe och ät en smörgås till eller gå och köp en frukt.

Förutom detta kan suget även vara törst så drick ett glas vatten först.
  • Kimona

Mörk choklad är faktiskt nyttigt i lagom mängd :)

• Gaby 01

"Magnesium är ett väldigt vanligt och viktigt mineral i kroppen och dessvärre är magnesiumbrist vanligt. Magnesium finns i våra celler och ingår i över 300 enzymer. Magnesium förbrukas vid stress. Mediciner och dålig kost kan ge brist. Begär efter choklad kan vara vanlig vid magnesiumbrist."

saxat ur http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

Sen hur mycket sanning som ligger bakom vet jag inte, men min syster testade magnesium mot sitt sötsug och hon tyckte att hon blev bättre så det skadar nog inte att prova. Finns att köpa som tillskott på apoteket bl.a.

Svar på tråden Tips mot sötsug?