Jag födde ensam och planerade med det för att jag ville ha det så!
Jag var dumpad av min man unde graviditeten, och naturligtvis så erbjöd sig flera vänner och min mamma att vara med mig, men jag ville inte det. Jag personligen tyckte att det är det mest intima ögonblicket i mitt liv, det ville jag antingen dela med den andra föräldern eller ingen alls.
Eftersom det planerades i förväg, så fick jag hjälp av kuratorn att skriva ihop en vårdplan för min förlossning där jag fick uttrycka mina önskemål. Den var således färdig och direkt i datorn hos barnmorskan när jag väl kom in.
Jag fick ett HELT FANTASTISKT stöd av förlossningspersonalen.
Jag kände mig inte ensam en sekund, inte mer än vad jag själv önskade för att återhämta mig o slumra lite mellan varven (tog 32 timmar)
Jag blev bemött med väldigt många förfasande kommentarer innan när jag berättade att jag skulle föda ensam. Ingen trodde att man kunde vilja ha det så frivilligt. Men jag ångrar ingenting, det var en jättefin förlossning, trots de många timmarna och ett avslut med kejsarsnitt.
Jag såg det mer som att jag checkade in på kvinno-SPA, några dagar att bara få vara i centrum, få ta hand om sig själv och få service med allt man önskar.
Så enligt min mening, inget at vara rädd för!