• Levia

Tvättmedel, lite funderingar

Vad gillar ni, pulver eller flytande?

Har ni kulör till allt, eller vittvätt till ljusare?

• Svar på tråden Tvättmedel, lite funderingar
  • vildljus

Jag har två olika, kulörtvätt till mörk och färgad tvätt, och vittvätt till vitt och ljusare, använder även sköljmedel. Men av allergiskäl har vi bara parfymfritt och det känns också bra nu för bebisen (som kommer i juni).
    Ibland tvättar jag svarta kläder i ett speciellt flytande tvättmedel för just svarta kläder. Så gör jag. Cool
    Vi har just flyttat och fått egen tvättstuga så det här med att tvätta är alldeles underbart nu!

• flanderz

Kör kulörtvätt till allt som är färgat och vittvätt till det vita/ljusa.

Om jag förstår det rätt finns det ämnen i kulör som vårdar färgen i tyget och gör att den inte ser uttvättad ut. I vittvätten är det blekmedel som gör att den vita tvätten hålls vit.

Dessutom tillsätter jag en skopa Vanish i smutsiga tvättar.

Naturligtvis kör jag med pulver och då något som är bra för miljön.

Just nu är det Grumme som gäller.

• Levia

Ni gör ungefär som jag,

Är pulver eller flytande bättre än det ena eller andra?

• nevadita

använder endast flytande eftersom pulver inte löses upp riktigt i vår maskin....

använder enbart kulörtvättmedel eftersom en del vita plagg är färgade vita och tappar färgen med vittvättmedel

använder via sensitive och är helnöjd med det.

Är det väldigt smutsig tvätt så i med en skopa vanish i förtvätt, det funkar

..?:*¨¨*:?...Krumelura...?:*¨¨*:?..
  • Levia

Färgade vita...hade inte en aning...vet du om det även är t-shirts?

• nevadita
    Levia skrev 2010-10-10 19:49:44 följande:
    Färgade vita...hade inte en aning...vet du om det även är t-shirts?
    vet inte ... vissa BH:ar iaf och en del babyplagg. Så jag tar det säkra före det osäkra. Såååå trist om det blir grådaskiga kläder...
  • Levia
    nevadita skrev 2010-10-10 20:06:52 följande:
    vet inte ... vissa BH:ar iaf och en del babyplagg. Så jag tar det säkra före det osäkra. Såååå trist om det blir grådaskiga kläder...
    Japp...vissa plagg ser lite tråkiga ut efter ett tag...
  • nevadita

tror att ekologiska plagg färgas vita eftersom de inte får blekas....

• Elli47

Använder Grumme tvättsåpa till all tvätt, kör ibland med parfymerat, ibland oparfymerat. Jag sätter hemskt lite tvättmedel och det räcker gott ändå, så skitiga kläder har vi inte!   Jag tror många överdoserar faktiskt.

Svar på tråden Tvättmedel, lite funderingar