• Maj80

Vill att min 3-månaders ska ta napp. Tips?

Vår son är nu 3,5 månad och vi vill att han ska ta napp.
    I början tog han napp -  även om han tappade den väldigt ofta. Sen har han varit förkyld i 7-8 veckor och under den tiden har han tappat sugtekniken helt.

Han har ett väldigt sugbehov, ammas ofta dygnet runt, suger på händerna, fingrarna, filtar, nallar etc men blir inte nöjd.

Jag VET att många tycker att man ska strunta i napp etc men vi VILL att han ska ta napp (har äldre syskon som hade det tom 2 år).

Är det någon som har något tips???

Har mam-nappar. Han suger inte alls utan har den bara i munnen - tycker inte att den är äcklig men förstår inte vad han ska göra med den.

• Svar på tråden Vill att min 3-månaders ska ta napp. Tips?
  • LittleMissN

Anatomiska nappar!!! Sonen tog inte heller varken mam eller esska, fick rådet på bvc att prova nuk nappar.
    Finns i babybutiker eller i leksaksbutiker som har babyartiklar!

Värt att pröva, sonens sugteknik förbättrades, han tappade sällan nappen och var mer nöjd!

Lycka till!

• Maj80

Åå vilket  bra tips! Ska definitivt testa! Aldrig hört talas om! Tack! Ska åka iväg o köpa senare idag;)

• NinaP

Ja testa att byt sort! Minns inte vilket märke vi hade på de första napparna men sen böt vi till Lundmyrs och där i samma veva slutatde han vara intresserad (trodde vi)... Tills vi i ren desperation efter många krångliga nätter fick tipset att testa ny napp med ny form och se nu har han napp så ofta han får! Han gillade med andra ord inte utformningen på Lundmyr napparna.

Testa er fram! Och Lycka Till! =)

• Bette

Esska har anatomiska nappar finns i vanliga matbutiker. Min son har också ett stort sugbehov, har napp på nätterna, i vagnen och i bilen främst nu inte så mycket på dagtid längre.

Kram

Bette

• Maj80

Tack för era svar! Var rädd att bli påhoppad här pga att jag vill att min son ska ha napp...

Han har sådant sugbehov men att suga på händer etc får honom ej nöjd. Ska ta o shoppa lite olika nappar
    idagFlört Förutom att lugna honom när han är missnöjd så hoppas jag nappen kan få honom att äta mindre på
    nätterna, han äter ofta men korta stunder (ngr min) så jag tror inte han är hungrig utan vill bara få hjälp att komma till ro.

• syntharen

Min son använda i början (vid 6 veckors ålder) både silikon och latex nappar (esska), men efter nån månad ville han bara ha latex napparna, dom är ju lite mjukare och säkert mysigare att ha i munnen. Är inte mam napparna av silikon?

• Annsiss

Min dotter tog napp först vid 4 mån och då endast de böjda napparna (nuk) kan vara värt att testa.

• Maj80

Annsiss: vad skönt att höra någon som inte heller tagit napp förrän de blivit "äldre"

Sonen har dock sugit på tummen idag - vilket jag inte gillar...

• Annzo81

Vår kille på snart  3,5 månad hade tills för någon vecka sen jätteproblem med nappar, han ville ha dem i munnen men de ploppade bara ut vilket ledde till att han blev arg hela tiden. Körde med NUK nappar men det gick inte och tills slut testade jag att köpa nappar för 4 månaders bebísar ( när han var 3 månader) och detta har funkat klockrent! De andra napparna var troligtvis för små för honom så våga testa att köpa lite större nappar och testa med, funkar det inte så har du ju nappar till framtida behov :)

• Maj80

Idag har jag köpt två nya nappsorter: Nuk o Pigeon. Har bara testat korta stunder men hittills inget resultat;( Kan det löna sig att försöka länge? Han suger inte alls utan har dem bara i munnenRynkar på näsan Suger dock på tummen allt mer vilket jag inte vill

Vad ska jag göra?

• syntharen

Han tycker nog att tummen är bättre och fattar inte vad han ska med dom där plastsakerna till... Glad Förstår att du tycker att tummen inte är så bra, det är svårt att vänja han av med det när han är större jämfört med en napp. Det ända jag kan tipsa om är att sätta på honom bomullsvantar så att han inte suger på tummen (så kanske han tar nappen istället), men själv hade jag nog inte gjort det, utan låtit honom suga på den. Han kommer inte suga på tummen hela livet, ju.

• josefina73

Jag ställde nappfrågan till min barnmorska när jag ville att min dotter skulle börja med napp. Hon tyckte att det var bäst att bara bestämma sig för en nappsort och sen köra på den. Annars kan det bli väldigt förvirrande fór barnet. Sen kan man testa att hålla nappen uppåt mot bebisen gom och hålla kvar ett bra tag så bebisen känner nappen mot gommen för att sen kunna suga tag om nappen... Du kan ju testa.. Tyvärr så är det väl faktiskt så att alla barn inte gillar napp... Låt han suga på tummen annars om han gillar det.?

Älskade tjej 100829
Svar på tråden Vill att min 3-månaders ska ta napp. Tips?