• Anonym (Kaffedraken)

    Att bo med en pedant

    Bor sedan ett tag tillbaka med en vän till mig. Hon är fruktansvärt pedantisk, speciellt när det gäller städningen i vårt hushåll. Jag kommer från en familj där det inte gjort något om det ligger lite skit i hörnen, och jag har försökt att kompromissa så gott jag kan med henne. Har lärt mig väldigt mycket om städning, och det är väl bra, men det känns som att vi krockar här. Hon städar varje dag, jag tar mina städuppgifter 1 - 2 gånger/vecka.

    Det som händer är att jag får utskällningar av min vän, då jag inte har gjort ett tillräckligt bra jobb. Inga skrikutskällningar utan mer utskällnigar som kramar ur hjärtat (vet ej hur jag ska beskriva det på annat sätt).

    Hur ska jag göra för att träna upp mitt psyke, så att jag orkar stå ut med detta, alt. så att jag kan säga ifrån? Vi har många bra stunder också, men just nu så känns det som att dem dåliga uppväger de bra...

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden Att bo med en pedant
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej,

    Precis som du skriver så handlar det mycket om kompromisser när man bor ihop med någon annan, men att det också måste kännas bra för båda och som jag förstår det så känns det inte ok för dig just nu.
    Jag tänker att du ska träna upp din självkänsla så att du vågar och orkar stå på dig. För att öka sin självkänsla så är det väldigt bra att träna på att sätta gränser. Har du försökt tala med din vän om hur du känner när hon skäller ut dig? Om du tycker det är jobbigt att säga ifrån så träna lite själv först. Använd dig av meningar där du säger att du klarar att stå på dig och att du är värd att respekteras för ditt sätt att se på städning likväl som hon har för sitt sätt att se på städning. Säg och upprepa många gånger "Jag klarar att stå upp för mig själv", "Jag är värd att respekteras för mina åsikter".
    I min blogg finns många övningar kring självkänslan som jag tänker kan vara bra för dig att träna på. catharinalindstedt.blogspot.com/

    Mvh,
    Catharina

Svar på tråden Att bo med en pedant