• Jordgubbarmeglass

Graviditetsmigrän?

Har hört just den termen, men är det inte ungefär samma som vanlig migrän?
    Det började igår kväll.
    Molande huvudvärk, som framåt midnatt blev värre och värre.
    Tog en panodil men det funkade inte.
    Idag har jag legat hela dagen med "ögonskydd" och öronproppar för att undvika ljus och ljud.

Ringde sjukvårdsupplysningen + kvinnokliniken.
    Dom gav som råd att jag skulle ta 2 panodil var 6e timme.

Finns det verkligen inget annat som går att ta under graviditet?
    För jag känner mig så orklös och jag har så jäkla ont!

Är i vecka 18!

• Svar på tråden Graviditetsmigrän?
  • queenofangels

fick tid hos läkaren hos Bm o fick migrän medecin för man får ta starkare än panodil. tar dexofen

• Jordgubbarmeglass
    queenofangels skrev 2010-10-10 22:01:15 följande:
    fick tid hos läkaren hos Bm o fick migrän medecin för man får ta starkare än panodil. tar dexofen
    Hmm dexofen har jag ju hemma sen min knäskada.
    Men känns fel att ta det om jag inte fått "tillåtelse" för att ta det nu under graviditeten.
    Min Bm är galet svår att få kontakt med
    Men jag tänker ge det till i morgon iaf...

Tack för ditt svar!!
  • oväntatväntatgravid

HEJ!!
    Jag fick detta!! Hade så ont, huvudet dunkade så hårt att det kändes som att jag bara ville lägga mig ner på gatan och slippa röra mig.

Jag pratade med min barnmorska och hon sa åt mig att dricka kaffe/cola eller något annat med koffein i. Jag undvek kaffe de första 4 månaderna eftersom att jag hade läst att det kan stressa barnet. Efter att hon sa detta drack jag en liten kopp kaffe varje dag/nästan varje dag.. och huvudvärken försvann på en gång. Tydligen ska koffeinet vidga blodkärlen i hjärnan så att huvudvärken försvinner.

Hoppas det hjälper!

• queenofangels

hoppas de löser sig o du får tillåtelse. testa kanske att ringa sjukvåprdsupplysningen o se vad dom säger.  läste på bipacksedlen o där stog de att de inte va någon känd skada på fostret om man tog de. men man ska ju alltid kolla..

• Jordgubbarmeglass
    oväntatväntatgravid skrev 2010-10-10 22:16:32 följande:
    HEJ!!
    Jag fick detta!! Hade så ont, huvudet dunkade så hårt att det kändes som att jag bara ville lägga mig ner på gatan och slippa röra mig.

Jag pratade med min barnmorska och hon sa åt mig att dricka kaffe/cola eller något annat med koffein i. Jag undvek kaffe de första 4 månaderna eftersom att jag hade läst att det kan stressa barnet. Efter att hon sa detta drack jag en liten kopp kaffe varje dag/nästan varje dag.. och huvudvärken försvann på en gång. Tydligen ska koffeinet vidga blodkärlen i hjärnan så att huvudvärken försvinner.

Hoppas det hjälper!
    Haha tack!
    Jag har en 2 liters cola bredvid mig här i soffan nu
    Får hoppas att detta funkar!
    Tack så mycket för tipset!!!
  • gudrunberit

Jag har haft stora problem med migrän under graviditeten och även jag har märkt att kaffe funkar lite grann mot huvudvärk. Jag märkte detta av en slump och sambon sa att det ska vara tvärtom, att huvudvärken inte släpper av det, men då vet jag att det är fler som blivit lite hjälpta av det och att det inte bara var en slump just dåGlad. Det har inte funkat när huvudvärken har varit som värst dock.

Dexofen har jag också fått utskrivet under graviditeten, jag kan dock inte ta dem eftersom jag mår illa av dem. Men de är helt ok att ta. 

• bambigirl

Jag har migrän i vanliga fall och under graviditeterna hade jag det 2-4 gnr i veckan mellan vecka 18 och 32. Första graviditeten fick jag 100 mg voltaren tillsammans med 2 Alvedon. Andra grav fick jag citodon, som gjorde mig yr men inte tog bort migränen. Sök läkare för detta!

• elise mamma

Har migrän även när jag inte är gravid nu när jag är det så fick jag utskrivet dexofen utav min läkare. Hjälper i kombination med 1g alvedon Glad.

Första halvan av grav. kunde jag inte dricka kaffe alls, mådde bara skit utav det men har nu kunnat dricka igen och migränen har faktiskt minskt lite Skrattande

• LsomiLinda

Har klarat mej utan migrän under hela graviditeten tills igår. Den kom på kvällen vid denna tiden och känner att den är på vägen igen =(
    Är sjukt jobbigt!

Svar på tråden Graviditetsmigrän?