• MammaG

Hyckleri (Minkfarmar)

Kan säga på en gång att jag inte anser att utsläpp av minkar är det bästa sättet att få stopp på eländet: minkfarmarna ska istället förbjudas och existerande minkar kastreras och dö ut.

Men något som få mig att vilja spy är när ägare av dessa minkfarmar står och snyftar om att minkarna kommer att svälta ihjäl i naturen. De bryr sig inte ett djävla dugg. Gjorde man det så skulle man inte hålla djur i burar som bryter mot djurskyddslagen ifråga om utrymme, och sedan gasa ihjäl dem.

Vad de snyftar över är förlorad cash, och min sympati för det är noll.

• Svar på tråden Hyckleri (Minkfarmar)
  • Maggis

Åh, jag skulle vilja säga exakt samma sak om dessa sk djurrättsaktivister som hävdar att de gör det för djurens skull. Hyckleri på hög nivå.

//Maggis
  • Parniara
    Maggis skrev 2010-10-10 19:52:19 följande:
    Åh, jag skulle vilja säga exakt samma sak om dessa sk djurrättsaktivister som hävdar att de gör det för djurens skull. Hyckleri på hög nivå.
    Jepp vad tror de famaren gör?

Jo han skaffar nya djur eller slutar. Oavsett vilket leder det till mer lidande. Det värsta är om de slutar så pälsar måste importeras från länder där de svenska förhållandena framstår som en dröm för djuren. Jag har sett både svenska och asiatiska farmer och jag vet vilken jag skulle föredra att vara mink i.
  • Maggis
    Parniara skrev 2010-10-10 19:58:41 följande:

Jo han skaffar nya djur eller slutar. Oavsett vilket leder det till mer lidande. Det värsta är om de slutar så pälsar måste importeras från länder där de svenska förhållandena framstår som en dröm för djuren. Jag har sett både svenska och asiatiska farmer och jag vet vilken jag skulle föredra att vara mink i.
    Och inte bara det.
    Vad släpper de ut djuren till? Och vad åstadkommer de innan de dör en kvalfull död antingen som roadkill eller svältoffer? Det är ju knappast så att de lever livets glada dagar i ett par år innan de dör av ålderssvaghet.
    //Maggis
  • MammaG

Min poäng är att farmaren hycklar när de är bedrövade över att djuren dör. Djuren dör i deras vård också, antingen genom gasning eller, bevisligen, genom vanvård. problemet är alltså inte att djuren dör, utan att de gör det i sammanhang där farmaren inte kan tjäna pengar på det. Minkfarmer ska förbjudas.

• guinevere

Vi kanske borde införa barnarbete i Sverige för vi skulle säkerligen behandla barnen bättre än de gör i andra länder.

(Å nej, jag tycker liksom TS inte att minkutsläpp är rätt väg att gå men anser att en ordentlig utredning kring vad som är naturligt beteende för olika arter bör genomföras)
  • Maggis
    MammaG skrev 2010-10-10 20:04:01 följande:
    Min poäng är att farmaren hycklar när de är bedrövade över att djuren dör. Djuren dör i deras vård också, antingen genom gasning eller, bevisligen, genom vanvård. problemet är alltså inte att djuren dör, utan att de gör det i sammanhang där farmaren inte kan tjäna pengar på det. Minkfarmer ska förbjudas.
    Och min är att djurrättsaktivisterna hycklar när de hävdar att de arbetar för att djur ska ha det bättre. Problemet för dem är ju inte heller att djuren dör utan att de inte dör lika dramatiskt och nyhetsvänligt om de dör på farmen. Bättre då att genom deras död skapa lite rubriker. Så man tjänar lite på det.
    //Maggis
  • MammaG
    Maggis skrev 2010-10-10 20:06:58 följande:
    Och min är att djurrättsaktivisterna hycklar när de hävdar att de arbetar för att djur ska ha det bättre. Problemet för dem är ju inte heller att djuren dör utan att de inte dör lika dramatiskt och nyhetsvänligt om de dör på farmen. Bättre då att genom deras död skapa lite rubriker. Så man tjänar lite på det.
    Jag tror inte i grund och botten det handlar om att göra livet bättre för de enskilda djuren. Man vet att de inte kommer att klara sig. Det handlar om att i längden göra det olönsamt och omöjligt för farmaren att bygga upp sin besättning igen. Och den tanken ställer jag upp på, men inte att djur ska dö i processen.
  • MammaG
    Jag har sett både svenska och asiatiska farmer och jag vet vilken jag skulle föredra att vara mink i.
    Men minkar SKA enligt dig avlas för att pryda tvåbenta bitches?

(Engelska antipäls rörelsen har i sitt arbete bilder på en död flådd rävhona och en rik subba i päls med texten "Poor bitch, rich bitch" Helt suveränt. Och i den mån det behövs kan jag säga att bitch betyder "tik")
  • April barn
    MammaG skrev 2010-10-10 19:48:25 följande:

Kan säga på en gång att jag inte anser att utsläpp av minkar är det bästa sättet att få stopp på eländet: minkfarmarna ska istället förbjudas och existerande minkar kastreras och dö ut.

Men något som få mig att vilja spy är när ägare av dessa minkfarmar står och snyftar om att minkarna kommer att svälta ihjäl i naturen. De bryr sig inte ett djävla dugg. Gjorde man det så skulle man inte hålla djur i burar som bryter mot djurskyddslagen ifråga om utrymme, och sedan gasa ihjäl dem.

Vad de snyftar över är förlorad cash, och min sympati för det är noll.

• Parniara
    MammaG skrev 2010-10-10 20:13:22 följande:
    Men minkar SKA enligt dig avlas för att pryda tvåbenta bitches?

(Engelska antipäls rörelsen har i sitt arbete bilder på en död flådd rävhona och en rik subba i päls med texten "Poor bitch, rich bitch" Helt suveränt. Och i den mån det behövs kan jag säga att bitch betyder "tik")
    Onej inte alls, men jag tror att det är fel väg att gå att ge sig på svenska farmare så länge det finns en efterfrågan efter minkpäls. Det är som att rycka upp ogräs utan att ta bort rötterna, det blir bara värre. Det är efterfrågan man måste rikta in sig på.
    guinevere skrev 2010-10-10 20:04:19 följande:
    Vi kanske borde införa barnarbete i Sverige för vi skulle säkerligen behandla barnen bättre än de gör i andra länder.
    Det här var väl en onödigt tråkig kommentar. Det handlar ju om att det idag finns en efterfrågan på päls och då är inte lösningen att driva svenska farmare till driftsstopp. Det löser inte problemet, det gör det värre. Att vi i sen ska verka för en bättre djurhållning är en annan fråga och löses inte genom att släppa ut minkar.
Svar på tråden Hyckleri (Minkfarmar)