• öresund

Besök tydligen tillåtet på själva förlossningen i Helsingborg, kan de inte VÄNTA?!?

Vi var på studiebesök på förlossningen i Helsingborg häromdagen och blev minst sagt förvånade när det plötsligt dräller in en hel familj typ svägerskor, småkusiner och mormor och farmor som ska hälsa på en nyförlöst mamma! Det satt även lite folk i fikarummet och såg på TV som inte såg ut att vara i förlossningstagen direkt...

Tittade frågande på BM som just berättat att de har kvar de nyförlösta i ca 4 timmar sedan flyttas man till BB/Perinatal eller Egenvården. 4 timmar.... kan inte släkten vänta tills efter det?!? Hon förklarade att i vissa kulturer hälsar man på direkt, och att vissa kör långväga.

På egenvården har man fria besökstider, men på BB/Perinatal får man inte ta emot besökare alls utan man får träffas i hiss-hallen utanför! Vi hade verkligen inte förväntat oss nåt spring av besökare i den miljö man vill känna sig som allra mest trygg och avslappnad i !!! Kan ju hända att man vankar omkring där i korridoren med värkar, eller är på väg till badet...

Blev faktiskt lite besvikna... man får bara hoppas att det är lugnt och stilla när vi är där! Nån som fött i Helsingborg som märkte av nåt liknande?

• Svar på tråden Besök tydligen tillåtet på själva förlossningen i Helsingborg, kan de inte VÄNTA?!?
  • Deeva

Låter jättekonstigt! Har inga erfarenheter av Helsingborg, men i Gbg är det besöksförbud även på BB för alla utom pappa/närmast anhörig och ev. syskon.
    Tycker det känns jätteskönt! Man är där så kort tid så det känns nog bra att ha lugn och ro och det känns skönt inte minst pga infektionsrisken för bebisarna.
    Jag fattar inte att de nyförlösta själva inte kan vänta ett par dagar med att ta emot besök. Är det inte skönt att då dela den första tiden med bara bebisen och pappan/närmast anhörig??

• Malinski 82

Jag måste bara säga: FY!

Finns det verkligen någon nyförlöst som vill ha tjocka släkten på besök innan man ens hunnit tvätta av sig fostervattnet? "Folk åker långväga..." Ja men åk inte alls då!! Ungen kommer väl finnas kvar två dagar senare också.

Dessutom ska ju spädisar inte träffa alltför många nya människor, dels pga baskilusker och dels för att de lätt blir förvirrade och kan få sömnrubbningar av för mycket nya intryck och för många nya famnar att besöka.

Borde inte de födandes intresse komma före eventuella besökares önskemål, oavsett vad olika kulturer har för traditioner. Alla vill väl träffa barnet, oavsett kultur, men som sagt finns ju barnet kvar...

Morr på Helsingborgs BB! Tack för att vi föder på KS, där besökare inte är tillåtna!

• Mumin

Jag trodde inte att man fick ta emot besök på Förlossningen här i Hbg!!! Vi hade själva inte en tanke på att låta någon komma de första 4 timmarna. Fast hade inte inte bli störda av andras besökare, eftersom vi inte lämnade förlossningsrummet förrän efter de här 4 timmarna . Tiden går så fort i början, de första 2 timmarna bara försvann, vi började inte ens ringa folk förrän efter 2 timmar. Sen var det vägning, mätning och allt sånt, plötsligt var det midnatt och 4 timmar hade gått.

Fattar inte att folk VILL ha besök så tidigt... Kan ju vara de här kulturella skillnaderna. Min svägerska bor i Spanien med en spansk man och var helt frustrerad eftersom deras grannar satt i väntrummet under hela förlossningen. De och mannens familj var inne hos henne knappt en timme efter förlossningen om jag minns rätt. Det hade jag inte pallat...

• öresund

Ja vi blev faktiskt lite besvikna då Helsingborgs förlossning är helt nyrenoverad och modern och har så gott rykte med sitt mycket stora obstetriska kunnande.... Då borde de väl också stå på sig när det gäller besökare, oavsett kultur!!!

"Ta seden dit man kommer"... eller?

• Malinski 82

Oavsett kultur ska väl sjukhuset se till att hänsyn tas till andra som ligger och trycker ut en vattenmelon i rummet bredvid eller vaggar runt i korridorerna och har ont!!

Borde ju även vara en sanitetsrisk att ha för mycket folk springande i förlossningssalarna. Ytterkläder bär ju på en massa otrevligheter...

• Sunflower

Jag födde min dotter i HBG förra året. Jag låg knappt 2 timmar på förlossningen efter det att jag fött, så sen blev det raka vägen till BB. Förlossningen har jag bara goda erfarenheter ifrån (men jag kan säga att jag inte uppskattat om anhöriga sprang runt i korridoren när man kom från badet iförd en tunn sjukhusskjorta eller när jag föll ihop i en värk också mitt i korridoren.

BB däremot var en skräckupplevelse och jag tänker aldrig föda där igen. Nästa gång blir det Halmstad.

• Mumin

Sunflower, varför var BB en skräckupplevelse? Vi har aldrig varit där, vi var på Egenvården men alla jag känner som legat på BB har varit helnöjda.
    Berätta gärna, jag är nyfiken!

• michiara

Här i östersund får endast pappa och syskon hälsa på

• öresund

Sunflower, jag vill också gärna veta vad som inte var bra på BB/perinatal Helsingborg? Självklart hoppas jag ju på att vi hamnar på egenvården efter en helt normal förlossning, men det kan man ju aldrig veta...

• Sunflower

Det här blir långt...

Vi hade inte varit på studiebesök innan (eftersom vår dotter kom lite tidigare än beräknat och vi hade besöket inplanerat 3 dagar efter hon föddes ). Vi frågade om min man kunde få stanna eftersom klockan var över 10 på kvällen, och nja, visst kunde han det, men skulle det komma in nån annan mamma som behövde platsen, så slängde de ut honom. (Så sa de, ordagrant). Så istället för att stanna och kanske behöva bli väckt kl 3 på natten och behöva köra hem nästan 5 mil, så kände han sig tvungen att köra hem direkt.

Emely kunde inte hålla värmen själv och fick värmebädd. Och vi fick absolut inte dra kontakten ur väggen eftersom bädden tappade värmen så fort. Jag kunde inte lämna rummet mer än för att kissa. Sen fick min dotter gulsot och fick sola. Amningen fungerade inte, hon var för trött och slö för att orka. Personalen kom in och frågade om jag hade sett amningsfilmerna, men det hade jag ju inte, för jag fick ju inte lämna rummet. Jag satt själv på mitt rum i 5 dagar.

Jag fick heller inte mata min dotter själv. Personalen gjorde det åt mig. De sa att det var bättre att de gjorde det, för de fick i mer mat i barnet än vad föräldrarna fick. (Jag bara undrade hur jag skulle klara det när vi skulle hem).

Informationen var jättedålig, jag fick inte ta emot besök mer än av min man (till slut fick mina föräldrar komma en liten sväng in på BB, vilket man inte får annars).

Jag jobbar själv som sjuksköterska och vet hur viktigt det är med information och samtal till patienterna. Tyvärr så kände jag att det brast väldigt mycket i HBG.

När jag skulle hem fick jag reda på att det fanns batteri i värmebädden och att vi visst det kunde ha gått en promenad eller tittat på tv. Att all personal inte ha rätt utbildning på en sån simpel sak som en värmebädd gör mig mörkrädd.

• wellah

nämen fy fan, jag är glad att det bara är en timme per dygn besökare släpps in på sunderbyn där jag ska föda.... man skulle ju aldrig få en lugn stund om det sprang folk där jämt!

• basio

Jag födde i Helsingborg och är jättenöjd. Vi såg inte till några släktingar på förlossningen, men om släktingarna är störande så borde ju studiebesökarna också vara det?

Vår son föddes i november och då var det totalt besöksförbud på BB/Perinatal pga RS i alla fall för oss som fick en prematur son. De som fick fullgångna barn fick gå ut i hisshallen. Men min pappa smet in på BB då han skulle ut på en långresa... Mamman i rummet intill hade halva släkten på besök inne i rummet och de blev utschasade allihop.

Att personalen matade barnet känner jag igen, men jag fick göra det jag med om jag ville. Men jag kände mig osäker och nattetid var det rätt skönt att de kom och hämtade sonen och matade honom så att jag fick sova.

På förlossningen var det underbar personal tyckte vi.

• Solkatta

När jag fick min första så kom min familj och hälsade på på förlossningen. Men det vara bara för att vi fick stanna på förlossningen i ca ett dygn efter vi fått plutten, eftersom det inte fanns ngn plats på BB.

• AnnaLotta74

Det som händer utanför ert förlossningsrum spelar väl ingen roll? Ert rum är er värld, andras rum är deras värld.
    Det är bättre att folk kommer till förlossningen istället för på BB. Direkt efter förlossningen är hela familjen ändå så speedade.

• Elle76

Jag födde i Hbg i december i fjol, såg inte skymten av nåra besökare på förlossningen fast vi var mest på vårt rum visserligen men tror inte det var nån o besökte där... Personalen på förlossningen är underbar!

Vi hamnade på BB nåra timmar efter eftersom jag snittades, sen låg vi där i 7 dar o det var nåra som hade besök på rummet där...däribland jag själv...jag blev så sjuk efter förlossningen att dom inte tyckte att jag borde gå ut o sätta mej i hisshallen så min mamma fick faktiskt komma in till oss...men vi hade ett enkelrum så det störde ju ingen att hon var där....

På neonatalen får det ABSOLUT inte komma in nåra besökare, dit in fick vi inte gå när vi var på rundvandring heller....av förklarliga skäl så klart!

Har bara gott att säga om personalen o hela upplevelen på förlossningen o BB i Hbg!

• Malinski 82

AnnaLotta74 --> Ja, fast det är ju många som är ute i korridorerna i den trevliga sjukhusrocken och som Sunflower skrev, om man faller ihop mitt i en värk... Andra födande som är där känns inte lika påfrestande som grannföderskans moster och alla hennes 19 barn (överdrivet jag vet )

Nu har ju inte jag fött än, men jag vet att jag absolut inte kommer att vilja ha något besök. Vissa kanske vill det, medan andra känner sig pressade att ta emot besök, fast de egentligen inte vill (har en kompis vars kille drog dit alla sina polare och hon var lagom road). Har man då inte styrkan att säga ifrån själv, kan väl regler vara ett sätt att skydda nykläckta från invasion, så slipper man ta diskussionen med mostern som absolut vill komma.

För det finns väl få skäl till varför någon utöver de nyblivna föräldrarna MÅSTE träffa barnet dess första levnadstimmar.

Svar på tråden Besök tydligen tillåtet på själva förlossningen i Helsingborg, kan de inte VÄNTA?!?