• ploten

Gå tillbaka till nattblöja?

Vår kille, som är 3 år och 4 månader, slutade med nattblöja i augusti. Då hade nattblöjan varit torr varje natt i ett par veckor. Det har gått jättebra hittills, med någon "olycka" då och då. Men nu har han kissat på sig i stort sett varje natt de senaste två-tre veckorna.

Vi funderar på att återgå till nattblöja igen tills läget har stabiliserat sig. Förutom fördelarna med att han slipper vakna och bli ledsen för att han är blöt och att vi slipper tvätta lakan varje dag - kan det finnas några nackdelar mentalt för sonen? Jag menar, kan han känna det som ett stort misslyckande som istället gör saken värre (t ex att han börjar kissa på sig på dagen också - han har varit torr dagtid nästan ett år utan några "bakslag").

Någon som har erfarenhet och/eller vet vad "experterna"/forskningen säger?

• Svar på tråden Gå tillbaka till nattblöja?
  • mamamia01

Har samma problem fast min son är äldre, 4 år. Han har varit torr på natten i ett år, fick ett syskon för en månad sedan och det började i samband med det.
    Han är besviken och ledsen när han vaknar och kissat. En kompis till honom i samma ålder har samma problem och har fått blöja igen. När jag frågade min son om han ville ha blöja blev han ledsen och ville absolut inte! Känns fel att börja med det då.....  

Svar på tråden Gå tillbaka till nattblöja?